Recenzia seriálu Príliš dokonalá podoba: Kam až vedie chorobná posadnutosť?

Britská scenáristka Alice Birchová sa rozhodla vdýchnuť nový život filmu Davida Cronenberga z roku 1988 s názvom Príliš dokonalá podoba (Dead Ringers, v českom preklade Smrtící podoba). Zásadným rozdielom je, že v úlohe dvojičiek Beverly a Elliot vystriedala Jeremyho Ironsa Rachel Weiszová. Šesťdielna miniséria, ktorá je dostupná na streamovacj platforme Amazon Prime aj v českom dabingu, mieša prvky sci-fi, hororu a psychologickej drámy.

03.05.2023 07:00
Dead Ringers Foto:
Rachel Weiszová ako Beverly a Elliot Mantleové.

Peniaze nadovšetko

Stvárniť dvojičky jedným hercom nie je nikdy jednoduché. Weiszová to poňala po svojom – rozdielne povahy sestier sa okrem ich verbálneho prejavu odzrkadľujú aj na vzhľade – utiahnutá Beverly nosí vlasy zopnuté, zatiaľ čo jej extrovertnému dvojčaťu padajú voľne na plecia.

Obe pracujú ako gynekologičky a trávia spolu všetok čas – okrem práce sa delia aj o byt. Beverly túži po dieťati, no zakaždým potratí. Elliot sa zo všetkých síl pokúša prísť na to, ako svojej sestre pomôcť. Napokon sa rozhodnú otvoriť si svoje vlastné pôrodné centrum, na čo však potrebujú finančné prostriedky. Pokúsia sa teda zapáčiť istej bohatej a extrémne cynickej Rebecce (Jennifer Ehleová), ktorá im dáva jasne najavo, že jej ide v prvom rade o peniaze.

Seriál sa nebojí kritizovať kapitalizmus a jeho zásahy do zdravotného systému, ktoré sú v USA oveľa zreteľnejšie ako u nás. Beverly chce zmeniť prístup k tehotným ženám, aby sa necítili „ako choré“. Časom však začne vnímať, že najlepšiu starostlivosť dostanú len tie „vyvolené“ – ktoré na to majú peniaze. Väčšinou pritom ide o biele ženy – seriál tak poukazuje aj na očividný rasizmus.

Nezdravý vzťah

Elliot sa nad tým veľmi nezamýšľa, ide jej o to, aby jej sestra bola šťastná. Práve preto sa rozhodne „zbaliť“ pre ňu Genevieve (Britne Oldfordová), herečku, ktorá sa Beverly páči. Problém nastane, keď sa vzťah Beverly a Genevieve stane vážnym. Elliot totiž nedokáže uniesť, keď sa medzi sestry niekto alebo niečo postaví – sama nevyhľadáva žiadne romániky, namiesto toho si užíva jednorazový sex s cudzími ľuďmi. Občas si tiež urobí radosť tým, že manželom svojich pacientok povie, aby jej ukázali penis.

Rachel Weisz v dvojrole v minisérii Príliš...
Herečka Rachel Weiszová stvárňuje hlavnú...
+3Šesťdielna miniséria mieša prvky sci-fi, hororu...

Seriál je spracovaný spôsobom, pri ktorom sa len ťažko dá odhadnúť, ako sa skončí. Zdá sa, akoby malo ísť o horor skúmajúci pokusy s nenarodenými deťmi. To všetko vrátane naturalistických scén pôrodov však slúži len na dokreslenie atmosféry a chorobného vzťahu dvojičiek.

Ten nie je vykreslený prvoplánovo, práve naopak – až do poslednej chvíle človek nevie, čo si o ňom má myslieť. Sestry sa nepochybne majú rady, obe sú inteligentné a každá je iná. Problémom ale je, že nedokážu byť šťastné spolu ani bez seba. Beverly ničí Elliotina posadnutosť, Elliot zasa nezvláda život bez sestry a okamžite sa uchyľuje k alkoholu a drogám.

Trailer pôvodného filmu z roku 1988.

Čoho je človek schopný?

V diskusiách na internete sa ozvalo viacero hlasov, ktoré kritizovali fakt, že sa tvorcovia rozhodli zmeniť pohlavie hlavných postáv. V súvislosti so ženstvom, ktoré je jednou z hlavných tém série, však ide o prirodzený a logický krok. Prostredníctvom Beverly divák vidí, čím si môže prechádzať žena túžiaca po dieťati.

Na príklade jej a Elliotinej matky je zasa ukázaná popôrodná depresia. Greta (Poppy Liu), ktorá je čosi ako pomocníčka v domácnosti dvojičiek, je po celý čas záhadou. V pozadí hlavného diania čosi „kuje“, až do záverečnej epizódy sa ale nedozvieme čo. Napokon ide o ďalší silný príbeh spätý s materstvom a generačnou traumou.

Svetlo a tiene Čítajte viac Recenzia seriálu Svetlo a tiene: Fantasy, ktoré má na viac

Príliš dokonalá podoba ponúka okrem pútavého a neraz drastického deja aj zaujímavé vizuály z nemocničného prostredia, ktoré v minimalistickom štýle kombinujú červenú a bielu farbu. Predposledná epizóda zasa vyniká nelineárnym dejom.

Pre Rachel Weiszovú ide nepochybne o jednu z najnáročnejších hereckých výziev, s akou sa kedy stretla. Charaktery, ktoré stvárnila, sa človeku zaryjú pod kožu. Remake Cronenbergovej klasiky ide do hĺbky, neraz prekvapí absurdnými situáciami i zvláštnymi pohnútkami jednotlivých postáv. Vrcholí šokujúcim koncom, ktorý sa vzhľadom na predchádzajúce udalosti môže zdať trocha nezmyselný.

Príliš dokonalá podoba je ťaživou drámou o posadnutosti, láske, závislosti a morálnych hodnotách. Precízne skúma hranice toho, čoho je človek schopný, a ukazuje, že naozaj všetkého.

Viac na túto tému: #recenzia #seriál #Rachel Weisz #Jeremy Irons #Prime Video