Recenzia: Noví Strážcovia Galaxie koketujú s hororom

Depresívne obdobie sa pre Filmový vesmír Marvelu (Marvel Cinematic Universe - MCU) ani zďaleka nekončí. Na každom Avengerovi zanechali udalosti Infinity ságy nejaké následky - Wanda sa pomiatla, Thor si adoptoval dieťa, Peter Parker prišiel o priateľov... Pre Petra Quilla (Chris Pratt), kapitána Strážcov Galaxie, bola najväčšou ranou strata Gamory (Zoe Saldana), ktorá síce žije, ale ide o jej alternatívnu verziu, ktorá je úplne iná ako tá, ktorú poznal. Svoj žiaľ zapíja alkoholom a ostatní Strážcovia sa zatiaľ pokúšajú normálne fungovať.

04.05.2023 06:00
strazcovia galaxie Foto:
Strážcovia Galaxie na čele s Petrom Quillom (Chris Pratt).

Po tom, ako ich napadne nepriateľ, zostáva Rocketov (Bradley Cooper) život visieť na vlásku a Strážcovia sa tak musia vydať na nebezpečnú misiu, aby svojho priateľa zachránili. Odhaľujú tak jeho temnú minulosť, o ktorej nikdy nechcel hovoriť.

Desivé hybridy

Tretí diel Strážcov Galaxie je v istých chvíľach až prekvapivo desivý. Na jednej strane sú vtipné pasáže, ktoré sú pre túto sériu typické, hrozivé scény z Rocketovej minulosti sa im však odľahčiť nedarí. Rocket vznikol ako experiment vedca – evolucionára (Chukwudi Iwuji), ktorý sa usiluje vytvoriť dokonalú hybridnú rasu.

Rocket sa zoznamuje s ďalšími sebe podobnými tvormi – s vydrou Lyllou (Linda Cardelliniová) s mechanickými končatinami, s mrožom Teefsom (Asim Chaudhry), ktorý má k zadnej časti tela prirobený vozík, a so zajačicou Floor (Mikaela Hooverová), ktorá vyzerá, akoby spadla do jednej z Jigsawových pascí. Ich prvé stretnutie pripomína scénu zo Spielbergovej Umelej inteligencie, keď sa odhodený David stretáva s ostatnými robotmi s podobným osudom.

Zoe Saldana ako Gamora, stratená láska Petera...
Zľava: Pom Klementieff ako Mantis, Groot,...
+3Chukwudi Iwuji ako superhrdina The High...

Dejová línia zaoberajúca sa Rocketom je však bez ohľadu na jej hororovú formu zaujímavá, tvorcovia sa jej prostredníctvom zaoberajú myšlienkami o hraniciach ľudskosti, o tom, akú podobu a cenu má dokonalosť, a či je vôbec dosiahnuteľná.

Naši hrdinovia zavítajú na planétu Protizem osídlenú hybridným druhom, o ktorom bol evolucionár presvedčený, že bude schopný vytvoriť dokonalú spoločnosť. Po tom, ako sa medzi jej obyvateľmi predsa len vyskytnú isté neduhy, sa rozhodne celú planétu zničiť a začať odznova.

Zvykanie si na slobodu

Ako to už pri marvelovkách býva, diváci sa môžu tešiť na množstvo akčných scén, v ktorých lietajú darebáci i protagonisti hlava-nehlava vzduchom a ničia všetko, čo im príde pod ruku. Popri hlavnom zloduchovi je ďalším záporákom Adam Warlock (Will Poulter), veľmi prostoduchý výtvor evolucionárov prislúchajúci k rase suverénov, ktorý oplýva obrovskou mocou. Veľa toho nenarozpráva, čo je asi aj dobre. Časom sa z neho stáva skôr komické odľahčenie a v konečnom dôsledku divák zistí, že nie je až taký zlý, ako sa spočiatku zdá.

Čo sa týka hlavných hrdinov, čaro Petra Quilla už dávno opadlo, jeho humor nie vždy spadne na úrodnú pôdu. Navyše je trochu problematické, ako neustále vyvíja emocionálny nátlak na Gamoru, aby sa stala takou, akú ju chce mať. Gamora si očividne užíva svoju novonadobudnutú slobodu, a aj keď je miestami trochu prehnane drsná, v konečnom dôsledku sa zdá byť šťastná.

Podobne je na tom aj Mantis (Pom Klementieffová), ktorá si po oslobodení od Ega zvyká na voľnosť. Ide o jeden z najvýraznejších charakterových vývojov v sérii – ďalším príkladom je Nebula (Karen Gillanová), ktorá je síce rovnako zúrivá ako predtým, naučila sa však vážiť si svojich priateľov, pre ktorých je ochotná riskovať všetko. Ako vždy, aj tentoraz je hlavným iniciátorom najvtipnejších scén Drax (Dave Bautista).

Shazam: Hnev bohov Čítajte viac Recenzia: Rodinka superhrdinov čelí gréckym bohyniam

Laika

Pre Strážcov Galaxie sú príznačné výrazné soundtracky, inak to nie je ani pri tomto filme. Na soundtracku sa nachádzajú hity ako Creep od Radiohead, Reasons skupiny Earth, Wind & Fire, I'm Always Chasing Rainbows Alicea Coopera či Dog Days Are Over od Florence and the Machine.

Na rozdiel od predchádzajúcich snímok majú Strážcovia Galaxie 3 o poznanie serióznejší tón, čo však vôbec nie je na škodu. Filmu by zrejme pomohlo, keby bol o čosi kratší – trvá totiž dve a pol hodiny. Inak ale ide o jednu z tých lepších snímok, ktoré Marvel v poslednom čase vyprodukoval. Tvorcovia dokazujú, že ich vesmír ešte stále má čo ponúknuť – nejedného diváka poteší napríklad hovoriaca fena s telekinetickými schopnosťami menom Cosmo (Maria Bakalova), ktorú inšpiroval príbeh sovietskej Laiky.

Podobne ako iní Avengeri, aj Strážcovia Galaxie si prešli zásadným prerodom, ktorý naznačuje, že už to nikdy nebude také, ako bolo predtým. To však nemusí nutne znamenať, že to bude horšie. Možno nás ešte Marvel má čím prekvapiť.

Piata fáza MCU

• Ant-Man a Wasp: Quantumania (16. február 2023)
  • Strážcovia Galaxie 3 (4. máj 2023)