Srbský Beldocs uvedie v premiére Územie fantázie a premietne aj Poznámky z Eremocénu

Najväčší festival dokumentárneho filmu v balkánskom regióne, srbský Beldocs uvedie snímku slovenskej režisérky Pauly Maľárovej s názvom Územie fantázie v svetovej premiére, a to v rámci hlavnej súťaže. Absolventka dokumentárnej tvorby na FTF VŠMU skúma vo svojom debute podoby vojny na územi dlhodobého mieru — z čias ešte pred vojnou na Ukrajine.

11.05.2023 12:00
uzemie fantazie Foto:
Územie fantázie hrá s divákom pomyslenú hru na tichú poštu, kde sa pojem vojny mení s variáciami naprieč generáciami.
debata

Premyslená hra s divákom ukazuje masové podujatia, ktoré slúžia ako pripomienka histórie, no vyzerajú skôr ako bizarné oslavy vojny. Územie fantázie onedlho pod hlavičkou distribučnej spoločnosti Film Expanded vstúpi do slovenských kín. Belehradský Beldocs uvedie v rámci sekci Meteory takisto tretiu časť poshumánnej trilógie Viery Čákanyovej s názvom Poznámky z Eremocénu, ktorá po premiére na februárovom Berlinale cestuje ako po slovenských kinách, tak po medzinárodných festivaloch.

Delegácia mladého tímu slovenských filmárov pod taktovkou producentky Terezy Tokárovej a spoločnosti Cinepunkt príde spolu s medzinárodným publikom 16. ročníka srbského Beldocs-u osláviť svetovú premiéru Územia fantázie, ktorá sa uskutoční 13. mája v Kultúrnom centre Belehrad.

MFDF Beldocs je jedným z hlavných miest stretnutia dokumentaristov a európskych filmových profesionálov na západnom Balkáne. Beldocs, ktorý práve štratuje je považovaný za miesto pre najlepšie svetové dokumenty, poskytuje komplexný prehľad o aktuálnej svetovej dokumentárnej produkcii, objavuje nové tváre a rozvíja región. Územie fantázie bude na festivale uvedené v hlavnej súťaži.

Územie fantázie hrá s divákom pomyslenú hru na tichú poštu, kde sa pojem vojny mení s variáciami naprieč generáciami. Vojna ako stála expozícia v múzeu našej spoločnosti. „Film sa snaží nahliadnuť do kolektívneho nevedomia našej spoločnosti kde je prítomnosť vojny silno zakorenená. Skúmame mierovú spoločnosť a aké v nej má vojna postavenie. Vytvárame tak akýsi idylický svet, kde už vojna nenaháňa strach, ale je iba hrou na minulosť, niečím čím si môžete vyplniť voľný čas a kde nikto v skutočnosti neumiera. Práve táto idylka má za úlohu diváka vyrušiť a rozbehnúť tak jeho vlastné uvažovanie o vnímaní vojny na území dlhodobého mieru,” približuje Maľárová svoj autorský zámer.

Záber z filmu Územie fantázie. Foto: Film Expanded
uzemie fantazie Záber z filmu Územie fantázie.

Paula Maľárová vyštudovala v Ateliéri dokumentárneho filmu na FTF VŠMU. Jej krátky film Planéta Gelnica (2018) získal cenu za najlepší dokumentárny film v národnej študentskej súťaži na MIFF Listapad. Po štúdiách pracovala na niekoľkých televíznych dokumentárnych seriáloch (Budujeme Slovensko, Radosť zo života…) a jej celovečerný debut Územie fantázie (2023), ktorý vznikol v koprodukcii s RTVS, začal svoju cestu už na škole v podobe krátkeho filmu.

„V úvodných prípravách filmu sme často narážali na reakciu, prečo sme sa rozhodli rozvíjať tému vojny, ktorá predsa na území Európy nehrozí, a tak ako ju poznáme, patrí už iba do učebníc histórie. Aj pri rozhovoroch v náborovom vojenskom centre sme dostávali odpoveď, že práca v armáde má plno výhod s tým, že už nebudeme musieť bojovať. Armáda bez rizika, vojna ako spomienka zachytená v detských hrách. Myslím si, že sme naozaj verili, že žijeme v dobe neotrasiteľného mieru. Nekonečného mieru,” dodala Maľárová.

mansky Čítajte viac Vitalij Manskij: Pre Rusko akoby vojna ani nebola

„Film Územie fantázie svojou formou divákovi namiesto jasných odpovedí poskytuje priestor sformovať si vlastný názor z bezpečnej vzdialenosti nezávislého pozorovateľa. Film, na ktorom sme začali pracovať pred piatimi rokmi, v kontexte súčasných udalostí dostáva, bohužiaľ, neočakávaný pridaný odkaz. Napriek tomu, že na rekonštrukciách bojov a spomienkových akciách často zaznievali prejavy so slovami „poučili sme sa z minulosti,“ svetové dianie nás núti o tom pochybovať,“ povedala producentka Tokárová. „Absenciou hovoreného slova vytvárame fiktívne územie presahujúce hranice Slovenska a veríme, že prostredníctvom obrazu dokážeme komunikovať tieto témy nie len u nás, ale aj v zahraničí,“ dodala.

Film Poznámky z Eremocénu predstavuje víziu... Foto: FILM EXPANDED/GUČAFILMS
Poznámky z Eremocénu Film Poznámky z Eremocénu predstavuje víziu budúceho sveta, ktorý sa čoskoro zmení na nepoznanie.

Ďalší slovenský film, ktorý bude uvedený v regionálnej premiére na 16. Beldocse je snímka Poznámky z Eremocénu (2023) režisérky Viery Čákanyovej, ktorá po svetovej premiére na Berlinale putuje po svetových festivaloch ako aj slovenkých kinách. Režisérka Viera Čákanyová vo svojom treťom celovečernom filme uzatvárajúcom voľnú posthumánnu trilógiu (spolu s filmami FREM a Biela na Bielej) vedie fiktívny dialóg so svojím budúcim virtuálnym ja. Zvedavo a kriticky pritom skúma potenciál moderných technológií. Môžu priniesť riešenia zložitých globálnych problémov, ako klimatické zmeny či kríza zastupiteľskej demokracie? Beldocs film uvedie jej dokument vrámci prehliadky Meteory a je nominovaný na cenu Eurimages Audentia. Premiéra sa koná 12. mája.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #film expanded #Viera Čákanyová