Recenzia filmu Asteroid City: Wes Anderson zostáva verný sám sebe

Nie je to tak dávno, čo bol na sociálnych sieťach populárny trend inšpirovaný filmovým umením režiséra Wesa Andersona. Jeho symetrické kompozície, využitie špecifických farieb a pôvodnej hudby sa pretavili aj do snímky Asteroid City, ktorá mala premiéru na tohtoročnom medzinárodnom filmovom festivale v Cannes. Teraz sa Andersonovo najnovšie dobrodružstvo plné známych mien dostalo do slovenských kín.

24.06.2023 08:00
ASTEROID CITY Foto:
Jason Schwartzman ako vojnový fotograf Augie a Tom Hanks ako jeho svokor.

Hviezdne obsadenie

Už na začiatku víta divákov Bryan Cranston ako moderátor televíznej produkcie populárnej divadelnej hry s názvom Asteroid City. Dej filmu sa tak odohráva v dvoch rovinách – sledujeme samotnú sfilmovanú inscenáciu, odohrávajúcu sa kdesi v americkej púšti, a zároveň to, čo sa odohráva v zákulisí – ako hra vznikala, čo sa odohrávalo v hlave legendárneho scenáristu Conrada Earpa (Edward Norton), či ako jednotliví herci získali svoje úlohy. Aby pre diváka nebolo striedanie rovín mätúce, rozhodli sa ich tvorcovia farebne odlíšiť – zábery z filmu sú farebné, zo zákulisia zasa čiernobiele.

Príbeh dočasných obyvateľov mestečka Asteroid City je vskutku nezvyčajný. Prichádzajú s úmyslom zúčastniť sa na zhromaždení, ktoré sa uskutočňuje každý rok s cieľom oceniť nadaných mladých vedcov a ich vynálezy. Asteroid City, ktoré je okrem tejto udalosti celý rok vyľudnené, nesie svoj názov po malom meteorite, ktorý tam kedysi spadol. Teraz sa však stane príčinou mimoriadnych udalostí, ktoré tam návštevníkov uväznia na neurčito.

Postáv je vo filme naozaj neúrekom a Wes Anderson na ich obsadení veru nešetril. Je medzi nimi vojnový fotograf Augie (Jason Schwartzman), slávna herečka Midge Campbellová (Scarlett Johanssonová), mechanik Hank (Matt Dillon), učiteľka June (Maya Hawke), Augieho svokor Stanley (Tom Hanks) či generál Grif Gibson (Jeffrey Wright).

Okrem toho ich dopĺňa ešte manažér motela (Steve Carell) či vedkyňa z miestneho observatória, doktorka Hickenlooperová (Tilda Swintonová). V úlohách zo zákulisia sa predstavia Adrien Brody (režisér Schubert Green), Willem Defoe (učiteľ herectva Saltzburg Keitel) či Margot Robbie (herečka, ktorá hrala Augieho zosnulú ženu). Toľko známych mien poteší ozaj každého, otázne je, či je dobré obsadenie zárukou kvality.

Mesto plné čudákov

Estetický štýl Wesa Andersona je pohladením pre dušu aj v prípade Asteroid City. Čerešničkou na torte je stvárnenie mlčanlivého mimozemšťana, ktorý si od mestečka na chvíľu požičia jeho pýchu – meteorit. Zdá sa, že ide o animovanú alebo stop-motion scénu, neskôr už vidíme aj živé stvárnenie mimozemšťana. Pod jeho maskou sa skrýva Jeff Goldblum známy z Jurského parku. Poteší tiež spôsob rozprávania príbehu, čudácke, no sympatické správanie postáv, pôvodná hudba a pre Andersona typická paleta farieb.

Black Mirror Čítajte viac Recenzia seriálu Black Mirror: Rozbilo sa zrkadlo? Nová séria nie je zlá, mnohých však sklamala

Napriek tomu, že je samotný príbeh zaujímavý a miestami aj vtipný, občas zadrháva. Film trvá len hodinu a trištvrte, napriek tomu sa zdá, akoby mal vyše dvoch hodín. Ako je to vôbec pri takom množstve postáv a originálnom príbehu možné? Nevedno. Temporytmus deja je nastavený spôsobom, pri ktorom môže mať nejeden divák problém udržať pozornosť. Našťastie to nie je problém, ktorý by výrazným spôsobom zatracoval výsledný film.

Andersonova novinka vyniká predovšetkým postavami, ktorým nemusíme úplne rozumieť na to, aby sme im „fandili“. Či už ide o Augieho tri čarujúce dcéry, mladých vedcov hrajúcich sa intelektuálne hry, alebo čudácku doktorku Hickenlooperovú. Asteroid City sa nevydaril tak, ako jeho predchádzajúce snímky, napriek tomu zostáva Wes Anderson verný sám sebe.

Viac na túto tému: #film #recenzia #Wes Anderson #Asteroid City