Recenzia seriálu Arnold: To, čo Schwarzeneggera posilnilo, jeho brata zabilo

Z bodybuildera sa prepracoval až na jedného z najúspešnejších akčných filmových hrdinov a neskôr sa stal guvernérom štátu Kalifornia. Streamovacia platforma Netflix sa rozhodla spracovať príbeh Arnolda Schwarzeneggera do trojdielnej minisérie s jednoduchým názvom Arnold.

29.06.2023 08:00
Schwarzenegger Shriver Divorce Foto: ,
Arnold Schwarzenegger v roku 2019.

Dokonalá Amerika

Nie je žiadnym prekvapením, že je dokument koncipovaný ako príbeh o dosiahnutí amerického sna. Už v úvodnej scéne vidíme Arnolda, ako spokojne pofajčieva cigaru a ohliada sa za úspešným životom. Každý z troch dielov sa venuje konkrétnej oblasti, v ktorej dosiahol vrchol – bodybuilding, herectvo a pozícia guvernéra Kalifornie.

Schwarzenneger začína spomínaním na svoje detstvo, ktoré by sa len ťažko dalo definovať ako zdravé. Jeho otec bol prísny a po návrate z vojny trpel posttraumatickým stresovým syndrómom (PTSD). Svoju bolesť si vybíjal na svojich dvoch synoch, a zatiaľ čo pre Arnolda to predstavovalo motiváciu, jeho brat Meinhard to znášal ťažko. Neskôr, keď už bol dospelý, tragicky zahynul, keď šoféroval pod vplyvom alkoholu. Sám Arnold uviedol, že to, čo ho posilnilo, stálo jeho brata život.

Voči životným tragédiám je Schwarzenegger akosi imúnny, čo neraz pôsobí trochu chladnokrvne. Rozhodol sa, že bude najúspešnejším bodybuilderom na svete, a na ničom inom mu nezáležalo. Vďaka tomu sa po čase dostal do Ameriky, ktorá preňho predstavovala dokonalú krajinu a nový domov. Po tom, ako dosiahol vrchol v tejto sfére, rozhodol sa začať s herectvom.

Z amatéra hereckou hviezdou

Jeho filmové začiatky neboli vôbec chvályhodné. Arnold sa vďaka úspechu v bodybuildingu a viacerým dobrým kontaktom dostal medzi herecké esá, ktoré to pravdepodobne nevnímali pozitívne. Napokon sa mu ale predsa podarilo presadiť a čoskoro sa stal jedným z najväčších mien v Hollywoode. Jeho úlohy vo filmoch Terminátor, Predátor, Dvojičky či Barbar Conan sa stali kultovými.

Ako to už pri podobných dokumentoch býva, ani tu sa nenachádza veľa sebareflexie. Do očí bije napríklad spomienka Jamie Lee Curtisovej na to, ako si Arnold prial, aby na plagáte k ich spoločnému filmu Pravdivé lži bolo aj jej meno. Sama herečka je tým dojatá, a to napriek tomu, že už v tom čase bola hviezdou populárneho Halloweenu.

V dokumente vystupujú okrem samotného Arnolda jeho priatelia, producenti, členovia jeho politického štábu, herci ako Danny DeVito či Linda Hamiltonová, režiséri James Cameron a už zosnulý Ivan Reitman, ktorý mal slovenské korene. Nakrátko sa objaví aj Arnoldov úhlavný rival Sylvester Stallone. Ak chcete zažiť súboj Ramba a Terminátora, hra Mortal Kombat 11 vám túto možnosť ponúka. Z nejakého neznámeho dôvodu v dokumente chýbajú výpovede členov Arnoldovej rodiny.

Obvinenia zo sexuálneho obťažovania

Diváka môže počas sledovania minisérie veľmi skoro znechutiť príval amerického gýču. Schwarzenegger je prototypom človeka, ktorý túto krajinu ospevuje ako dokonalý raj. Lenže zatiaľ čo jednému Rakúšanovi sa jeho sny podarilo naplniť, milióny ďalších žijú aj napriek vynaloženej snahe v chudobe. Keď si takýto človek zapne tento dokument a vidí vysmiateho Arnolda, ako sa vezie na vojenskom aute a čuduje sa, prečo ľudia len pracujú a trápia sa bez toho, aby sa trochu zabavili, môže to preňho byť poriadnym výsmechom.

Spôsob, akým vidí Schwarzenneger svet, je v niečom užitočný – jeho pozitívny prístup, ktorý odmieta prekážky a namiesto toho aktívne hľadá riešenia, je nepochybne inšpiratívny a sympatický. Stále to ale nemení nič na tom, že málokto s takýmto mentálnym nastavením má rovnaké výsledky. Arnold aspoň na rovinu uvádza, že nie je „self-made“, teda že nedosiahol úspech vlastnoručne, ale vďaka množstvu iných ľudí.

Arnold Schwarzenegger Terminátor Čítajte viac Terminátora nemal hrať Schwarzenegger. Herec v novom dokumente prezradil, koho nahradil

Najväčšej sebakritike, aj keď nie dostatočnej, sa Arnold podrobuje v záverečnej epizóde, ktorá sa venuje jeho politickej kariére. Tesne pred voľbami totiž čelil obvineniam zo sexuálneho obťažovania, ktoré síce nepoprel a dokonca sa za ne ospravedlnil, neskôr ale uviedol, že mnohé z nich boli vymyslené. Súčasný Arnold sa k nim veľmi vyjadrovať nechce, a tak sa táto téma postupne vytratí kamsi do prázdna.

Škandál s nemanželským synom

Jeho politická kariéra bola napriek všetkému úspešná. Bol síce členom republikánskej strany, obdivoval Regana a neraz mal homofóbne narážky, časom však ako správny oportunista pochopil, že tadiaľto cesta nevedie. Prizval k sebe preto niekoľko demokratov a začal sa označovať za centristu, ktorému sa napríklad podarilo presadiť viacero environmentálne pozitívnych zmien. Jeho prešľapy sa však v dokumente nespomínajú – napríklad to, ako z moci guvernéra znížil trest odsúdenému vrahovi viac ako o polovicu, pretože išlo o syna jeho kamaráta.

Arnold Schwarzenegger Čítajte viac Schwarzenegger sa v Auschwitzi zapísal ako Terminátor

Aj Schwarzeneggerov život poznačil škandál. V roku 2011 vyšlo najavo, že má nemanželského syna so ženou, ktorá pracovala u nich v domácnosti. To bola napokon aj príčina jeho rozvodu s Mariou Shriverovou, neterou bývalého prezidenta USA Johna F. Kennedyho. Vzťahy v jeho rodine sú podané akosi povrchne. Jediné, čo sa dozvieme, je, že boli šťastní, potom prišli problémy a bol koniec.

Arnold Schwarzenegger je nepochybne fenoménom, na ktorý svet nezabudne. Miniséria, ktorá dokumentuje jeho život, človeka zabaví a zrejme sa z nej dozvie viacero zaujímavostí, o ktorých dovtedy nevedel. Nedá sa o nej povedať, že by len kĺzala po povrchu, napriek tomu ale mohla zájsť do väčšej hĺbky. Čakať také niečo od dokumentu o stelesnení amerického sna by však bolo naivné.

Viac na túto tému: #recenzia #seriál #netflix #Arnold Schwarzenegger #Arnold