Vlani malo premiéru rekordných 50 slovenských filmov. V akom stave je naša audiovízia?

Kancelária Creative Europe Desk Slovensko pravidelne už od roku 2004 pripravuje podrobnú správu o slovenskom audiovizuálnom priestore. Tohto roku ju vydala v spolupráci so Slovenským filmovým ústavom už po jubilejný dvadsiatykrát. Zostavovateľom Správy o stave slovenskej audiovízie v roku 2022 je renomovaný filmový publicista Miroslav Ulman, redaktormi sú Veronika Paštéková a Vladimír Štric.

29.06.2023 12:00
R Foto:
Dráma Cenzorka režiséra Petra Kerekesa získala cenu za najlepší scenár na áčkovom festivale v Benátkach.
debata

Rok 2022 nám dal príležitosť na postpandemické bilancovanie a výsledky sú viac než povzbudivé. Kiná mohli obnoviť premietania – najprv oficiálne od 10. januára za prísnych protipandemických opatrení, od 21. apríla sa potom kiná otvorili úplne a mohli začať premietať bez obmedzení. Pozitívom je, že počas pandemických rokov nezaniklo ani jedno kino a to aj napriek ďalšiemu veľkému problému v roku 2022, ktorým bola Putinova ruská vojna na Ukrajine a ako jej následok brutálne rozkolísané ceny energií.

Dôležitou otázkou tiež bolo, ako zareagujú diváci, ktorí počas pandémie úplne zmenili svoje návyky a zvykli si, že už nemusia ísť do kina, keďže filmy prichádzajú k nim. Návrat divákov bol spočiatku dosť rozpačitý, ale ich počet postupne rástol a nakoniec sa celková návštevnosť dostala na číslo 4 335 250, čo je síce o 112,73 % viac než v roku 2021, ale stále ide o číslo zhruba na úrovni 2/3 roku 2019 (6 529 320 di­vákov). Pozoruhodný je tiež počet filmov v kinách (861), z toho bolo 291 premiér. Najúspešnejšími boli tradične americké filmy, na prvom mieste Mimoni 2 : Zloduch prichádza, 293 466 divákov a z domácich titulov – rovnako tradične- romantické komédie, najviac divákov prišlo na Šťastný nový rok 2: Dobro došli, 190 516 divákov.

Pozitívne čísla boli zaznamenané vo filmovej produkcii. V roku 2022 sa počet slovenských filmov vyrobených pre kiná zvýšil na rekordných 50 (v roku 2019 sme zaznamenali 44 ). Z toho 28 filmov bolo hraných (z nich 15 majoritných), 20 dokumentárnych (z nich 11 bolo majoritných) a 2 celovečerné animované filmy. Dôvodom by mohol byť aj fakt, že veľa produkcií čakalo s uvedením svojho filmu na otvorenie kín.

Žánrový rozptyl je na úrovni štandardných európskych kinematografií, od lokálnej gangsterky, cez čoraz obľúbenejšie romantické komédie, adaptácie klasiky, drámy, historické filmy, road movie, mystické drámy až po rozprávky, alebo experimentálne filmy. Rovnako pozoruhodný je rozptyl rozpočtov filmov – najdrahší bol animovaný film Tvojazem (3 854 008 eur) a najlacnejší OUCA-(NE)SKUTOčNÍ PRíBECH (2 000 eur).

Mimoriadne úspešné boli slovenské spoločnosti v oboch európskych programoch, Eurimages (5 podporených slovenských projektov, či už majoritných, alebo minoritných) a Kreatívna Európa MEDIA. V rámci MEDIA získali slovenské spoločnosti podporu v rekordnej výške 1 830 472,38 eur.

V roku 2022 boli slovenské filmy uvedené na takmer stovke podujatí v 33 krajinách sveta. Najväčší záujem bol o dlhometrážne filmy Cenzorka Petra Kerekesa, Obeť Michala Blaška a Websterovci vo filme Kataríny Kerekesovej. Z krátkometrážnych mali naviac uvedení animované filmy Bolo raz jedno more… Joanny Kozuch, Milý tati Diany Cam Van Nguyen a Zuza v záhradách Lucie Sunkovej.

Správa o stave slovenskej audiovízie v roku 2022 obsahuje komplexný prehľad slovenskej audiovízie v uplynulom roku zoradený do 17 kapitol: Legislatíva, Filmové školstvo, Filmová produkcia, Audiovizuálny fond, Literárny fond, MEDIA, Eurimages, Kinodistribúcia, Videodistribúcia, Kiná, Filmové kluby, Domáce festivaly a prehliadky, Ocenenia slovenských filmov a tvorcov na Slovensku, Ocenenia slovenských filmov a tvorcov v zahraničí, Slovenský filmový ústav, Televízia a In memoriam.

Text správy je dostupný v slovenskom i anglickom jazyku na webových stránkach Creative Europe Desk Slovensko.

Služobníci Čítajte viac Slovenské filmy, to sme aj my. Alebo nie?

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Slovenský filmový ústav #Miroslav Ulman