Recenzia: Legendárne ninja korytnačky sú späť a vyvolajú pocit nostalgie za detstvom

Nové animované ninja korytnačky dýchajú minulosťou. Nie tou z vyťahaných videokaziet, ale minulosťou nostalgickou a farebne hrejivou, ukrytou niekde hlboko v spomienkach na predraté komiksy a bezstarostné detstvo. Kultová séria o zelených superplazoch sa do kín vracia pod názvom Ninja korytnačky: Mutantský chaos.

07.08.2023 08:00
ninja korytnacky Foto:
Obľúbené animované postavičky z nultých rokov sa vracajú na plátna kín vo filme Ninja korytnačky: Mutantský chaos.

Pre tých, ktorí ako deti museli pozerať komiksové zlyhania na CRT televízoroch, je tento film zadosťučinením. Pri svižných dialógoch a hrdinskom boji proti organizovanému ortodoxnému mutantskému zločinu divák na chvíľu aj zabudne, že je v sále plnej ukecaných tínedžerov. Príbeh o 15-ročných mutantoch, ktorí omylom vyrastajú v kanáli, režíroval Jeff Rowe podľa scenára, ktorý napísal spolu so Sethom Rogenom, Evanom Goldbergom, Danom Hernandezom a Benjim Samitom. Mnohých poteší, že film trvá hodinu a pol.

Bezpečie ich stálo slobodu

V stoke si piati hlavní hrdinovia nažívajú poskromne. Čo potrebujú, ukradnú, nechýba obľúbená pizza a hlavne sú bezpečne ukrytí pred ľuďmi. Ľudské korytnačky Raphaela, Michelangela, Donatella a Leonarda si po vyliahnutí zo skúmavky adoptoval potkan Splinter. Ako ich adoptívny rodič ich pred svetom hore straší a opakuje, že ľudia sú odpadom na tejto zemi.

Splinter je tiež mutant. Jeho odrastené ratolesti však nechcú prežívať svoju mladosť v strachu pred ľuďmi pod Brooklynom a snívajú o živote tam hore. Majú štastie a napriek ich výzoru sa im jeden človek prihovorí. Ašpirujúca novinárka April O'Neil sa podobne ako korytnačky chce zapáčiť ľuďom. Z nového priateľstva medzi rozprávajúcimi korytnačkami a človekom vzplanie nádej, že ľuďom sa nakoniec nejako zavďačiť dá.

Meg 2 Navrat do hlbin Čítajte viac Meg 2: Návrat do hlbín prináša do kín okrem žralokov aj ďalšie prehistorické tvory

Snímka je tak trochu o sne, v ktorom je všetko proti vám a ste zmutovaný tínedžer. Pri najnovšom pokračovaní si dali tvorcovia veľmi záležať na vizuálnej podobe a netradičných kamerových uhloch. Podobné, aké využíval Spider-Man: Paralelné svety (2018), či Spider-Man: Cez paralelné svety (2023), no v niečom sú iné. Lepšie.

Korytnačky Raphaela, Michelangela, Donatella a... Foto: Cinemart
ninja korytnacky Korytnačky Raphaela, Michelangela, Donatella a Leonarda si po vyliahnutí zo skúmavky adoptoval potkan Splinter.

Napríklad všetky obrysy majú ešte nepravidelné obťahy ako keby voľnou rukou. Pri bojových scénach to vyzerá brutálne. Film je pre mladšie ročníky, a preto divákov bude s najväčšou pravdepodobnosť v kinosálach čakať slovenský dabing. No ten nie je vôbec zlý, herci Lukáš Pišta, Marek Suchitra, Oliver Oswald a Martin Klinčúch s hlasom narábajú kreatívne a ich tínedžerská slovenčina znie prirodzene.

Ruka venku trčí z auta, ide Paťó

Úhlavným nepriateľom korytnačiek je mutant Superfly, tajomný vládca podsvetia, a jeho armáda ďalších mutantov, ktorí ho slepo nasledujú. Superfly pochádza z rovnaké laboratória ako ninja korytnačky, no jeho politické názory sú radikálnejšie. Nechce, aby ho ľudia akceptovali, nechce ľudí. Svoj hlas mu prepožičal Patrik Vrbovský.

Zaklínač Čítajte viac Recenzia fantasy hitu: Trpká rozlúčka s Geraltom. Prežije Zaklínač bez Henryho Cavilla?

Zelená štvorica sa drží svojho cieľa – hrdinovia to majú v živote ľahšie a ich boj proti kriminalite v New Yorku podčiarkuje zvuk ulice. Nechýba Ol’ Dirty Bastard, Busta Rhymes, Gravediggaz či legendárna basová linka v skladbe Dance od ESG. Ak chcú byť obľúbení, musia zabránniť teroristom zamoriť atmosféru mutantským slizom. Tvory zo skúmavky teraz stoja pred otázkou, čo môžu na okraji spoločnosti robiť. Existuje vo svete ľudí miesto pre mutantov? Môžu byť niečím viac ako len zločincami alebo zabijakmii? Skôr, ako nájdu odpovede na to,ako sa stať hrdinom, musia prejsť cez ortodoxného mutanta Rytmusa. Tento animovaný film nie je žiaden Oppenheimer, no ninja korytnačky nezostali svojej povesti komiksových legiend nič dlžné. Mutantský Chaos nie je revolúciou žánru, ani animákom roka, ale to vlastne vôbec neprekáža.

HODNOTENIE PRAVDY: 3,5 H

Ninja korytnačky: Mutantský chaos / USA 2023 / r. Jeff Rowe, Kyler Spears, v slovenskom znení Lukáš Pišta, Marek Suchitra, Oliver Oswald a Martin Klinčúch

Viac na túto tému: #Ninja korytnačky