Následky samoty
Osemročný Peter (Woody Norman), ktorého šikanujú a nemá žiadnych priateľov, žije so svojou mamou Carol (Lizzy Caplanová) a otcom Markom (Antony Starr). V úvodnej montáži sledujeme ich každodenný život a vďaka svojskej práci s kamerou a využitia nepríjemného prostredia domu je každému jasné, že čosi nie je v poriadku. Väčšina deja sa odohráva v interiéri, ktorý je ustavične tmavý, pôsobí klaustrofobicky a vyslovuje akúsi tichú hrozbu.
Atmosféru podčiarkuje nevyspytateľné správanie rodičov, pre stvárnenie ktorých si Bodin vybral overené mená – Lizzy Caplanová už skúsenosti s hororom má, konkrétne hrala v Cloverfielde a v seriáli Castle Rock, v ktorom bravúrne stvárnila postavu Annie Wilkesovej z pera Stephena Kinga. Antony Starr je známy predovšetkým zo seriálu The Boys, v ktorom hrá bezcharakterného antihrdinu Homelandera. Mladý Woody Norman zasa zaujal hlavnou úlohou v snímke C'mon C'mon z roku 2021.
Petrovi sa jedného večera začne prihovárať detský hlas, ktorý ho postupne presvedčí o tom, že je v nebezpečenstve. Predstaví sa ako Sarah, jeho sestra, ktorá je uväznená v útrobách domu. Chlapec je voči nej spočiatku nedôverčivý a má na to celkom dobré dôvody – je to práve Sarah, ktorá ho presvedčí, aby ublížil svojmu spolužiakovi, ktorý ho šikanoval.
Lenže ustavičná samota a správanie Petrových rodičov, ktorí ho zamknú v pivnici, pretože im povedal o hlase, ho napokon prinútia, aby hlasu načúval. Peter je príkladom dieťaťa, ktoré je odkázané samo na seba, a preto sa rozhodne chytiť akejkoľvek slamky. Pomôcť sa mu síce snaží jeho nová učiteľka Devineová (Cleopatra Colemanová), jeho rodičia však tento kontakt prerušia.
Čítajte viac Prepísal dejiny hororu. Zomrel William Friedkin, režisér slávneho Vyháňača diablaBarbar to nie je
Petrove ďalšie rozhodnutia sú napriek okolnostiam nepochopiteľné a divák sa s ním len ťažko stotožní. Jeho chladnokrvnosť v poslednom úseku filmu je miestami dych vyrážajúca. Staré africké príslovie síce hovorí, že dieťa, ktoré nie je prijaté svojou dedinou, ju podpáli, aby cítilo jej teplo, no v tomto prípade zachádza Peter ozaj priďaleko. Neuveriteľná je na tom najmä absencia pochybností a nervozity, ktoré by v tomto prípade boli namieste.
Dejový zvrat snímky divák uhádne už na začiatku, a preto sa žiadneho prekvapenia nedočká. Práve to je najväčším sklamaním celého filmu – ak by sa s ním režisér trochu viac pohral, mohlo vzniknúť celkom zaujímavé dielo.
S takým kvalitným obsadením a so skúsenosťou z Marianne by to určite ľahko dosiahol. Dej má však niekoľko logických trhlín, a navyše pripomína množstvo iných hororov. Táto konkrétna téma sa pritom dá aktualizovať a podať originálnym spôsobom, čoho dôkazom je nedávny Barbar Zacha Creggera.
V zajatí zla svojou atmosférou, krvavými scénami a „ľakačkami“ uspokojí priemerného diváka, zarytého hororového fanúšika však s najväčšou pravdepodobnosťou sklame. Možno, že by Bodin mal zostať pri seriáloch – s jeho talentom by sa z neho pokojne mohol stať ďalší Mike Flanagan.