Recenzia: Duchovia, ktorí strašia Hercula Poirota. Ocitol sa slávny detektív v horore?

Pamätám sa na ten moment, keď som v kine videla prvú ukážku z filmu Prízrak v Benátkach. Zaujala ma, a ja som sa zamyslela, čo to je za horor, keď o ňom neviem? Vediem si totiž podrobný zoznam hororových premiér a toto mi nič nehovorilo. Na moje veľké prekvapenie sa ukázalo, že ide o trailer na nový film s Herculom Poirotom. Prízrak v Benátkach veru nie je typickou detektívkou, jemný prienik do sveta duchov je však príjemným osviežením už beztak dobrej série.

15.09.2023 07:00
Prízrak v Benátkach Foto:
Poirot (Kenneth Branagh) musí zistiť, či sú nadprirodzené udalosti skutočné.

Vraždili duchovia?

Hercule Poirot (Kenneth Branagh) žije v očarujúcich Benátkach, kde svoj voľný čas trávi vychutnávaním si čerstvého pečiva, záhradníčením a vyhýbaním sa fanúšikom, ktorí chcú, aby vyriešil ich prípady. Pomáha mu v tom prísny taliansky ochrankár (Riccardo Scamarcio), ktorý nemá problém hádzať dobiedzajúcich ľudí do benátskych kanálov.

Jedného dňa sa pri Poirotových dverách zjaví jeho stará známa Ariadne Oliverová (Tina Feyová), svetoznáma autorka detektívnych románov. Pomocou hravého podpichovania ho presvedčí, aby sa spolu s ňou zúčastnil na istej seanse a pomohol jej dokázať, že ide o podvod. Keďže je Ariadne mimoriadne inteligentná (na čo sama často rada poukazuje), podarí sa jej šikovne zahrať na Poirotovo ego.

Hostiteľkou v ponurom sídle je slávna operná diva Rowena Drakeová (Kelly Reillyová), ktorá pred rokom prišla o svoju dcéru Aliciu (Rowan Robinsonová). Po tom, čo stále počula volanie detských duší, skočila z okna a nešťastne sa utopila. Niekto si myslí, že ju do toho dohnali duchovia, ďalší sú presvedčení o tom, že išlo o samovraždu spôsobenú psychickým ochorením. V hre je však aj možná vražda.

Dej filmu sa tentokrát odohráva v tajomných...
Hercule Poirot (Kenneth Branagh) začne...
+8Jude Hill a Jamie Dornan.

V sídle sa ďalej nachádza Aliciin lekár Leslie Ferrier (Jamie Dornan), ktorý trpí posttraumatickou stresovou poruchou (PTSD), jeho čudácky až príliš vyspelý syn Leopold (Jude Hill), domáca Olga Seminoffová (Camille Cottinová), ktorá je presvedčená, že dom je prekliaty, a bývalý Aliciin snúbenec Maxime Gerard (Kyle Allen).

V úlohe média Joyce Reynoldsovej sa predstavuje vynikajúca oscarová herečka Michelle Yeohová, ktorá jej dodáva osobité čaro, teatrálnosť i štipku arogancie. Jej asistentmi sú maďarské siroty Desdemona (Emma Lairdová) a Nicholas (Ali Khan), ktorí sú ako dve strany jednej mince – Desdemona je chladná a cynická, zatiaľ čo jej brat Nicholas pôsobí ako ústrachaný chlapec s dobrými úmyslami.

Poirotove pochybnosti

Seansa, počas ktorej Poirot odhalí niekoľko Joyciných trikov, vyvrcholí jej vraždou. Opäť sme svedkami rovnakého scenára – Hercule Poirot je uväznený v uzavretom priestore so skupinou ľudí, z ktorých môže byť vrahom ktokoľvek. Detektívovi tak nezostáva nič iné, len sa pustiť do vyšetrovania. Tentoraz však proti nemu stoja aj vlastné zmysly, ktoré mu naznačujú, že nejde o obyčajný prípad, ale o čosi nadprirodzené.

Celý film má výborný spád, tvorcovia nepremrhali jedinú sekundu. Dokonca ani začiatok nie je nijako zdĺhavý. Poirotov dôchodok je zhrnutý do niekoľkých svižných minút, ktoré ubehnú ako voda. Nič tomu však nechýba.

V podobnom tempe ubieha aj zvyšok filmu – tam, kde treba trochu napätia, sa dej pristaví, inak plynie ako po masle. Divák nemá v jednotlivých postavách žiaden guláš, a aj keď zo začiatku pôsobia archetypálne, Poirot čoskoro rozkryje ich bolesti z minulosti aj skutočné úmysly. Nič nie je také, ako sa na prvý pohľad zdá.

Prízrak v Benátkach sa so svojím protagonistom pohráva vskutku zaujímavým spôsobom – sme svedkami toho, ako začne slávny a večne racionálny Hercule Poirot pochybovať o tom, čomu dosiaľ veril. Úzkou štrbinkou nahliadame aj do jeho vnútra, ktoré je hlboko poznačené hrôzami dvoch svetových vojen.

Nie je čo vyčítať

Kenneth Branagh opäť exceluje v úlohe svojského Belgičana, a aj keď pre mnohých zostane Poirotom navždy David Suchet, Branagh je určite hodný toho byť jeho nástupcom. Zvyšok hereckého obsadenia je nemenej kvalitný: či už hovoríme o mladom Judovi Hillovi, s ktorým Branagh spolupracoval na filme Belfast, o Tine Feyovej, ktorú väčšinou vidíme v komediálnych polohách, no rola Ariadny Oliverovej jej dokonale sadla, alebo o Kelly Reillyovej v úlohe trúchliacej matky.

Zaujal aj utrápený Jamie Dornan, hlboko veriaca domáca Camille Cottinová, ktorú môžete poznať napríklad zo seriálu Na muške, súrodenci v podaní Emmy Lairdovej a Aliho Khana, a na prvý pohľad arogantný exsnúbenec Kyle Allen. Michelle Yeohová na pomerne malom priestore pripomenula, že je právom považovaná za to najlepšie, čo v súčasnosti Hollywood ponúka.

Prízrak v Benátkach Čítajte viac Hercule Poirot pátra po existencii nadprirodzena

Novému Poirotovmu dobrodružstvu skutočne nie je čo vyčítať. Či už ide o dej a jeho tempo, vedľajšie linky, obsadenie, vizuály, charakterové posuny, temné vizuály, zvraty, prácu so strašidelnými prvkami alebo o spôsob, akým sa tvorcovia vyrovnali s prekvapujúcim vyvrcholením. Filmová séria Kennetha Branagha si stále drží vysokú úroveň, a keďže studnica príbehov z pera Agathy Christie je viac ako bohatá, dúfame, že sa dočkáme ďalších pokračovaní.

Viac na túto tému: #film #recenzia #krimi #Hercule Poirot #horor #Prízrak v Benátkach