Recenzia: Inakosť tu bola vždy, aj počas prvej republiky. Témou nového filmu Úsvit je intersexualita

Taký originálny námet, s akým prišli tvorcovia novej snímky Úsvit, sme tu hádam ešte nemali. Dráma odohrávajúca sa v roku 1937 postupne odhaľuje pozadie bizarného nálezu mŕtveho novorodenca, ktorý má mužské aj ženské pohlavné orgány. To, čo sa spočiatku javí ako krimitriler, sa postupne stáva dojímavou výpoveďou o tom, že inakosť tu bola vždy.

05.10.2023 08:00
Úsvit, Eliška Křenková, Miloslav König Foto:
Eliška Křenková ako Helena a Miloslav König ako jej manžel Alois, ktorý je riaditeľom novej fabriky vo Svite.
debata

Záhada mŕtveho novorodenca

Alois (Miloslav König) je riaditeľom novej továrne v podtatranskom Svite, z ktorého chce postupne vybudovať moderné priemyselné mesto podľa vzoru Zlína. Prekypuje nápadmi, veľkolepými víziami a nádejami do budúcna. Jeho tehotná manželka Helena (Eliška Křenková) ho v tom podporuje, vo fabrike pracuje ako zdravotná sestra.

Jedného dňa nájdu zamestnanci fabriky mŕtvolu novorodenca, z čoho sa okamžite stane senzácia. Podobné dieťa totiž ešte nevideli – ide o hermafrodita, teda o človeka, ktorý nesie fyzické znaky oboch pohlaví (dnes sa namiesto slova hermafroditizmus používa pojem intersexualita, ktorý označuje stav, keď sa človek narodí s variáciou pohlavných orgánov, ktorá nie je považovaná za lekársku normu typickú pre muža alebo ženu, pozn. red.).

Pre Aloisa to znamená zbytočné komplikácie, s ktorými mu prídu pomôcť príslušníci prvorepublikovej rozviedky Robert (Milan Ondrík) a bezmenný major (Marián Mitaš). V Aloisovom záujme je, aby nedošlo k pošpineniu mena jeho podniku, rozviedka zase túži po tom zvaliť to na komunistov – a aj to urobí.

Helena však začne pátrať na vlastnú päsť. Neverí, že by mohlo ísť o niečí pokus zdiskreditovať ich podnik. Jej vyšetrovanie ju zavedie k teórii, že niekto zo zamestnancov musel dieťa tajne porodiť a nechať ho tam. Vďaka odbornej knihe o hermafroditoch sa dozvie, že tento stav je dedičný.

Spasiteľský syndróm

Filmári si pri Úsvite dali naozaj záležať na vytvorení autentickej atmosféry 30. rokov, či už hovoríme o kostýmoch, alebo o záberoch z prostredia fabriky. To, že je ešte nová, čerstvo postavená, spolu s čistotou okolitej, ešte nedotknutej, prírody len podčiarkuje túžbu vtedajších pánov s peniazmi budovať a vyťažiť zo všetkého maximum. Pred fabrikou sa nachádza aj ker ostrihaný do tvaru topánky, ktorá môže, ale nemusí byť odkazom na iné priemyselné mesto – Partizánske.

Alois je sympatický, väčšinou dobre naladený muž, ktorý však občas podľahne nervozite z toho, že by sa jeho veľké plány nemuseli naplniť. Keď do situácie, ktorá ide s pomocou tajnej polície ako po masle, vstúpi jeho žena, začne mať obavy.

Eliška Křenková: Niektoré fakty o intersexualite ma šokovali. Nikdy sme neboli moderní
Video
Zdroj: TV Pravda

Helena nie je ako ostatné ženy vo fabrike, náležia jej značné privilégiá, čoho si zrejme nie je tak úplne vedomá. Vo svojom voľnom čase si v podstate môže robiť, čo len chce. Napriek manželovým želaniam, aby to nechala tak, pátra na vlastnú päsť, až sa dostane k Sašovi (Richard Langdon) – zamestnancovi fabriky, ktorý sa narodil so ženskými pohlavnými orgánmi, no celý život prežil ako muž.

Postava Heleny môže miestami vyvolávať zmiešané pocity, a ak by k nej tvorcovia pristúpili príliš jednostranne, výsledkom by zrejme bolo čosi hraničiace s pátosom. Helena sa totiž stavia do pozície spasiteľky, o ktorej pomoc nikto nežiada.

Úsvit, Eliška Křenková Čítajte viac Česko-slovenský film Úsvit očaril domácich aj zahraničných novinárov

Saša je síce rád, že sa vďaka nej dozvedel niečo sám o sebe a že mu bola ponúknutá aj iná možnosť, ako žiť. Helena sa však zdá akási príliš horlivá, akoby chcela rozhodovať zaňho. Saša jej otvorene hovorí, že svoj život prežil ako muž a že tak bude aj pokračovať. Dáva jej tak jasne najavo, že je so svojou rodovou identitou zmierený.

Helenin spasiteľský syndróm jej Alois vmetie do tváre počas búrlivej hádky, ktorá je jedným z najintenzív­nejších a zároveň najlepších momentov celej snímky. Práve táto scéna obsahuje sebareflexiu potrebnú na to, aby bolo vyznenie filmu autentické, triezve a viacrozmerné. Nedá sa tvrdiť, že by Helena bola bez chyby, na druhej strane Sašovi v mnohých ohľadoch skutočne pomohla.

Eliška Křenková: Úsvit je veľmi šik film z 30. rokov. Ako sa jej hralo s transgender hercom? A bavilo by ju hrať Barbie?
Video
Zdroj: TV Pravda

Obyčajný ľudský príbeh

Úsvit je z hľadiska témy nezvyčajným filmovým počinom, aký sa u nás nevyskytuje často. Ukazuje, že spoločnosť sa vo svojej hĺbke nemení. Na jednej strane sú tí, ktorí sa neznámeho neboja, snažia sa ho pochopiť, priblížiť sa k nemu. Na strane druhej stoja zasa tí, ktorí majú pocit, že všetko funguje podľa vopred nastavených pravidiel, ktoré musia dodržiavať nielen ľudia, ale aj samotná príroda.

Či už hovoríme o akýchkoľvek príslušníkoch rodových a sexuálnych menšín, vždy boli súčasťou histórie. Príkladom je aj Peter Alexander, transrodový muž z Nového Zélandu, ktorý práve v roku 1937, keď sa odohráva aj dej filmu Úsvit, poskytol rozhovor o svojej identite. Vo videu, ktoré je dostupné na internete, hovorí okrem iného aj o tom, čo ho viedlo k rozhodnutiu zmeniť rodovú identitu.

film Šťastný človek, Soňa G. Lutherová, Marvin Horvat Čítajte viac Režisérka Soňa G. Lutherová: Trans ľudia sú obyčajní ľudia a žijú okolo nás

Úsvit neláka divákov na žiaden prvoplánový stereotypný príbeh týkajúci sa LGBTI+ ľudí. Je zaujímavý originálnym príbehom, hereckými výkonmi, kvalitnou kinematografiou aj výpovednou hodnotou. Ide tiež o veľmi vydarený herecký debut Richarda Langdona, okrem neho vo svojich úlohách zažiarili aj Martha Issová, Milan Ondrík a predstaviteľka protagonistky Eliška Křenková.

Film sa nesnaží presviedčať presvedčených (čo je dnes častým zvykom snímok s podobnou tematikou), ani šokovať konzervatívcov. Namiesto toho hovorí o vzájomnom pochopení, solidarite, ale aj nenávisti a strachu z neznámeho. Jednoducho taký obyčajný ľudský príbeh.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #film #recenzia #LGBTI+ #Úsvit