Scenár ako záruka
Celine Song je autorkou scenára a režisérkou filmu a v príbehu vychádza z vlastnej skúsenosti. Jej hrdinka je tiež emigrantka, spisovateľka a tiež so sťahovaním opustila nielen časť svojej kultúrnej identity, ale aj detskú lásku.
Príbeh o nenaplnenom vzťahu delí pohodlne do troch kapitol a každá sa končí rovnakým rozuzlením. Začína sa v Soule pri detskej láske Nory a jej spolužiaka Hae Sunga. Krátka spomienka sa končí emigráciou Norinej rodiny do Kanady.
Dvojica sa opäť stretáva po dvanástich rokoch cez internet. Ako dvadsiatnici každý na inom kontinente prepadnú nepretržitému skypovaniu a každým telefonátom rastie túžba stretnúť sa. Prekážkou je však čas, priestor aj okolnosti. Song tu akcentuje uväznenie vzájomnosti v umelej bubline. Nora sa napokon rozhodne kontakt prerušiť, aby mohla žiť skutočný život.
Motív opätovného stretnutia a odluky tvorí pointu aj os peripetií príbehu o neustálom obchádzaní sa dvoch potenciálnych milencov a autorka to posilňuje metaforou osudovosti. Napokon, o ďalších dvanásť rokov, sa stretajú v New Yorku. Hae Sung navštívi Noru, aby sa nádej na ich lásku preniesla do ďalších životov.
Koľko vrstiev in-yun?
Song sa pýta na možné varianty životov, ktoré však nemožno žiť naraz. Jej hrdinovia ich mimovoľne aj cielene otvárajú a zatvárajú, ale sú vydaní osudu a rozhodnutiam, ktoré nejde vrátiť späť. Všetko je tak, ako má byť, aj keď to bolí. Najmä ak cítime, že by sme mohli ľúbiť viaceré bytosti. V prípade Nory je osudom, ktorý si vybrala miesto, kde sa rozhodla žiť. Pri všetkých troch rozchodoch ju pohltí a podmieňuje jej rozhodnutia.
Filmárka sa nezaoberá polyamorným vzťahom, niečo také si jej heterosexuálne postavy vyznávajúce monogamné vzťahy ani nepripúšťajú. Norin americký manžel (inšpirovaný manželom režisérky) je v istom okamihu tretím kolesom na voze, v konfrontácii s milencom z minulosti sa tiež zamýšľa nad prozreteľnosťou. Norin „minulý život“ napokon vypointovane posilňuje rozhodnutie pre ten súčasný a potvrdzuje ich manželstvo.
Celine Song skrotila emocionalitu postáv. Sú rezervované a ťažiskom dramatizácie sú práve ich vnútorné chvenia v dotyku s metaforou zmieneného osudu. Tento jemnocit paradoxne prepožičiava Minulým životom naliehavosť.
Čítajte viac Režiséri filmu Svetloplachosť: V metre sme videli 1 500 ľudí, ktorí prišli o všetkoKaždého, kto sa niekedy rozišiel alebo ani nezišiel, a smútil za svojím minulým či nenaplneným životom, môže z biedy vlastného žiaľu vytrhnúť kórejské slovo in-yun, najbližšie preložiteľné ako osud. Navyše je to flirtovacia pomôcka. Ak sa dotkne váš kabát náhodne na ulici niekoho iného, v minulom živote ste mali viac ako osemtisíc vrstiev in-yun.
Keď sa stretnete a pocítite náklonnosť, bolo ich omnoho viac a ak sa zamilujete a prežijete život spoločne, všetky minulé životy a spoločné stretnutia v nich k tomuto vyvrcholeniu smerovali. Song touto rozprávkovou mytológiou posilňuje váhu Norinho manželstva a vôbec každého vzťahu, ktorý trvá.
Minulé životy sú filmovou skicou na tému osudovosti napísanou ľahkým perom a zdržanlivá poetika odráža naturel hlavnej hrdinky, ktorá je alter egom samotnej autorky.
Čítajte viac Herec Daniel Fischer: Nebolo jednoduché zbaliť Dominiku Kavaschovú na pesničku Donďa. A čo na to Dominika? Bola zaľúbená do dvoch hercov narazRisk je zisk
Song sa pred prvou filmovou skúsenosťou venovala predovšetkým písaniu pre divadlo a televíziu a pri oslovovaní producentov pre sfilmovanie svojho scenára nemala režijnú skúsenosť s krátkometrážnou tvorbou, ktorou by preukázala zručnosti a talent. Mala iba scenár a sebavedomo mu dôverovala, dokonca natoľko, že jej bola zverená aj réžia. Napokon sa spoločnostiam Killer Films, 2AM a A24 naozaj oplatilo riskovať.
Song je striedma, do dôsledkov premýšľajúca režisérka, čo sa odráža v nadčasovej výtvarnej koncepcii v spolupráci s kameramanom Shabierom Kirchnerom (nakrúcali na 35 mm film!) aj pri vedení hercov, ktorí postavám neprepožičiavajú len sympatické tváre, ale aj autentické emócie.
Minulé životy sú civilným príbehom zo súčasného veľkomesta tematizujúcim vzťahy v multikultúrnom prostredí. Čo Noru približuje k diváctvu po celom svete, je azda rozvláčna mäkkosť, akou poťahuje za nitky svojho osudu. Akoby ani o veľa nešlo, veď má pred sebou budúce životy a ďalšie lásky. <pe>