Recenzia: Ako prežiť túto romantickú komédiu? Len veľmi ťažko

Natočiť vtipnú romantickú komédiu je, zdá sa, čoraz ťažšie. Najnovším prírastkom do rodinky nevydarených filmov tohto žánru je snímka Ako prežiť svojho muža, ktorá vznikla na motívy knihy Jany Bernáškovej, predstaviteľky protagonistky Lucie. Námet vyzeral dobre, kniha, podľa ktorej film vznikol, sa dobre predáva, obsadenie je tiež sľubné. Lenže výsledok, bohužiaľ, nesplnil očakávania.

09.11.2023 06:00 , aktualizované: 14:50
Ako prežiť svojho muža Foto:
Jana Bernášková a Ivana Chýlková na snímke z filmu Ako prežiť svojho muža.

Partia kamarátok a Šedivka

Lucie (Jana Bernášková) je slobodná mamička a herečka, ktorá sa pokúša o návrat na televíznu obrazovku a zároveň hľadá toho pravého. Lenže ani v jednom sa jej nedarí. Psychickú podporu jej zabezpečuje partia kamarátok v zložení Zuzka (Mahulena Bočanová), Denisa (Iva Pazderková) a Alča (Pavla Dostálová).

Každá z nich je iná – Alča je tak trochu naivná, Zuzka je ošľahaná životom a len tak niečo ju nerozruší, Denisa je sebavedomá, s mužmi má bohaté skúsenosti. Lucii sa navyše začne zjavovať jej zvnútornený hlas menom Šedivka (Ivana Chýlková), ktorý jej začne radiť.

Aj po 13 rokoch mi manžel hovorí, že som ako divoký kôň. Istotu, že je pravý nemá, hovorí Bernášková
Video
Zdroj: TV Pravda

V snímke zaznie otázka: „Koľko budem musieť ešte prežiť mužov, kým nájdem niekoho normálneho?“ Nuž, Lucie v priebehu udalostí filmu stretne až dvoch a jeden z nich je práve tým osudovým. Na jednej oslave sa zoznámi s očarujúcim režisérom Jakubom (Tomáš Měcháček), s ktorým to spočiatku vyzerá nádejne. Netrvá však dlho, kým Lucie zistí, že ide o ďalšieho klamára, ktorý ju nehanebne využil. Onedlho nato si začne románik so scenáristom Karlom (Marek Němec) a verí, že tentoraz to už musí vyjsť.

Latka na zemi

Humoru, na ktorom sa divák skutočne od srdca zasmeje, je vo filme ako šafranu. Najlepšie pasáže tvoria stretnutia partie kamarátok, ktorých však nie je mnoho. Je škoda nevyužiť také talenty, ako Iva Pazderková či Mahulena Bočanová, ktorým sa v snímke neušlo veľa priestoru. Dokonca aj Šedivka, ktorá je ozvláštňujúcim prvkom filmu, sa na plátne vyskytuje len veľmi sporadicky. Primárne preto sledujeme večne zúfalú Luciu, ktorá chodí z jedného konkurzu na ďalší, a popritom sa pokúša čo najrýchlejšie nadviazať hlboký vzťah. Nuž a práve to pôsobí povrchne.

S dcérou veľa času netrávi, väčšinou sa o ňu stará buď jej mama (Jitka Sedláčková) alebo bývalý manžel Tomáš (Roman Zach). V istom momente filmu prichádza do úvahy aj to, že by sa k sebe s exmanželom opäť vrátili. Teoreticky by sa teda dalo povedať, že treba prežiť dvoch mužov, aby sme v tom treťom našli skutočnú lásku.

Ale aj tá má svoje úskalia. Vyjde totiž najavo, že ani Karel nie je k Lucii celkom úprimný, a zatajil pred ňou dosť podstatnú informáciu. Film s ňou však v záverečných momentoch narába akosi príliš zľahčujúco, a len ťažko sa dá uveriť, že Karel je „iný“. Možno ale zavážilo, že raz s Luciinou dcérou hádzal žabky. Veď čo viac si môže žena priať? Keď už nič iné, tak je film Ako prežiť svojho muža dôkazom, že latka môže byť hoc aj na zemi, a predsa len sa ešte dá podliezť.

Šťuchnutie na Facebooku?

Pozornému oku diváka neunikne zopár úsmevných detailov. Počas vianočnej večere jedia Lucie, Tomáš a ich dcéra akúsi neidentifikova­teľnú, výrazne zelenú polievku. Chúďa dieťa dostane naložené tak málo, že mu zostáva len vyškrabkávať spodok taniera.

A keď už sme pri tých stravovacích návykoch, nezabudnime ani na Luciino neustále pitie vína. Hádam ani protagonistky Sexu v meste nevypili počas vysielania celého seriálu toľko vína, ako Lucie v tomto filme. Niežeby sa opíjala, víno tvorí bežnú súčasť jej pitného režimu, aspoň podľa toho, čo vidíme na plátne. Ženy v romantických komédiách a pohár vína, to k sebe jednoducho patrí.

Fascinujúce je aj sledovanie internetovej konverzácie Karla a Lucie. Vidíme totiž starodávnu verziu Facebooku a dokonca vo filme odznie aj slovo „šťuchnutie“. Táto funkcia ešte síce existuje (čo bolo prekvapujúcim zistením počas písania tejto recenzie), ale hádam nikto ju už nepoužíva. Išlo o trend, ktorý sa spájal najmä so začiatkami tejto sociálnej siete pred mnohými rokmi. Ale bohvie, možno sa dej knihy, podľa ktorej vznikol film, odohráva ešte v tomto období.

Mahulena Bočanová Čítajte viac Herečka Mahulena Bočanová: Srdce mi stále funguje, ale vyhovuje mi bývať sama

Hoci je postava Alči v podaní skvelej Pavly Dostálovej jedným z mála vtipných elementov snímky, sú jej rozhodnutia trochu otázne. Z nejasných príčin chce totiž čerstvo po rozchode tráviť čas na rande Lucie a Karla. Možno skutočne existujú ľudia, ktorí nechcú byť osamote so zlomeným srdcom, no predstava sledovať v takomto stave dvoch zamilovaných ľudí je zvláštna, frustrujúca a aj trochu bolestivá.

Zrejme najčudnejším prvkom celej snímky je čítanie textov. Keď Lucie začne v duchu čítať, počujeme nielen jej hlas, ale aj hlas osoby, ktorá text napísala. Divák sa tak nedokáže sústrediť ani na jeden z nich a zostáva preto otrávený.

Komédia Ako prežiť svojho muža má trochu nevyvážené tempo, chýba jej humor a občas aj základná logika. Feministické témy, ktoré sa pri tejto téme priam núkajú, by ste v snímke hľadali márne. Lucie sa strmhlav ženie za svojou predstavou dokonalého vzťahu, akoby od toho závisel celý jej život.

A ako dopadla jej kariéra? Bohvie. Ale záverečná scéna naznačuje, že sa má rozprávkovo – z nového spoločného bytu s Karlom má krásny výhľad z prvého poschodia.

Viac na túto tému: #film #recenzia #komédia #Ako prežiť svojho muža