Kritike sa nevyhli Dukáty ani Kľúč svätého Petra. Čo novým rozprávkam vyčítajú diváci?

Už roky nám servírujú slovenské aj české televízie na Štedrý večer nové rozprávky. A pravidelne na ne diváci frflú. Tak ako tento rok, keď Jednotka RTVS ponúkla novinku Mariany Čengel Solčanskej Tri zlaté dukáty a ČT zasa novú rozprávku Karla Janáka Kľúč svätého Petra. Obe si mohli pozrieť českí aj slovenskí diváci, pretože na druhý deň si ich televízie v programe vymenili.

27.12.2023 08:00
Kľúč svätého Petra Foto:
Vianočná rozprávka Kľúč svätého Petra režiséra Karla Janáka mala premiéru na Štedrý večer v ČT.
debata (13)

Obe rozprávky majú viacero spoločných bodov – nakrútili ich skúsení režiséri, ktorí už si rozprávkový žáner vyskúšali. Čengel Solčanská je autorkou vlaňajšej Zakliatej jaskyne, ktorú si diváci v predvianočnom čase mohli zopakovať aj tento rok, aj Lásky na vlásku z roku 2014. Okrem toho je známa tiež ako autorka politických snímok Únos či Sviňa a tento rok mala v kinách aj dobový film Slúžka podľa knihy Hany Lasicovej, ktorý mimochodom odvysiela RTVS na Jednotke už 1. januára o 20.30.

Slovensko Česko – 1:1

Karel Janák je skúseným tvorcom, ktorý sa preslávil Snowboarďákmi a Rafťákmi a nakrútil rozprávky Ať žijí rytíři, Dvanáct měsíčků, Princezna a písař, Korunní princ, Nejlepší přítel, Princezna a půl království, O vánoční hvězdě aj vlaňajšiu štedrovečernú Jak si nevzít princeznu. Tento rok Janák aj Čengel Solčanská očividne túžili priniesť originálne námety, a tak Slovenska preplietla osud vynaliezavého pastiera túžiaceho po ceste do Ameriky a renesančnej panny Júlie uväznenej v čase.

bedi3 Čítajte viac Aká bola najnovšia vianočná rozprávka Tri zlaté dukáty? Aké to je, keď na Párnického nadviaže Čengel Solčanská

Čech naopak do svojho dielka obsadil niekoľko rôznorodých rozprávkových bytostí – popleteného kráľa, vodníka loviaceho úbohé dušičky, prešibaných zlodejov aj postavu svätého Petra, ktorý vo chvíľke nepozornosti príde o kľúč odomykajúci nielen nebeskú bránu, ale rovno všetky zámky sveta. Obaja tvorcovia tiež do hlavných úloh svojich snímok obsadili neokukané tváre (Janák napríklad Filipa Březinu, Bereniku Kohoutovú a Marka Kristiána Hochmana, Čengel Solčanská obsadila Katarínu Krajčovičovú a Ladislava Bédiho) a ponúkli krásnu vizuálnu stránku.

Česi pridali tiež lákavé mená Petra Nárožného v role kráľa či čoraz obľúbenejšie herecké duo Sabina Remundová a David Novotný (zo seriálu Kukačky), Slovenka mala tromf v podobe pesničky Húsky, ktorú spieva Mária Čírová.

Toto všetko vzbudilo zvedavosť a nalákalo divákov k obrazovkám. Kľúč svätého Petra sa v Česku stal na Štedrý deň najsledovanejším programom, videlo ho 2, 32 milióna divákov starších ako 15 rokov. Dokonca predbehli aj milované Tri oriešky pre Popolušku, ktoré videlo 1,9 milióna divákov v Česku a 900 000 na Slovensku či Pelíšky s 1,6 milióna divákov. Tri zlaté dukáty videlo na Štedrý večer 825 000 divákov a v repríze o deň neskôr 180 000 divákov. Sledovanosť by bola a čo hodnotenia?

Nuž, tu by sa dala použiť parafráza z obľúbeného českého filmu Marečku, podejte mi pero: Stejné chyby, stejné známky. Na filmovom portáli csfd totiž zožali obe nové rozprávky podobné hodnotenia: český Kľúč svätého Petra 54 percent, Tri zlaté dukáty 55 percent.

Nová Perinbaba aj Wonka v kine

Českému Kľúču svätého Petra niektorí vyčítali pre postavu svätého Petra podobnosť so staršou obľúbenejšou rozprávkou Jiřího Stracha Anděl Páně, kritickejší divák dokonca použil príkre hodnotenie „generický pokus manufaktúrneho režiséra Karla Janáka o vianočnú rozprávku, ktorá uspeje u českého diváka“. Vraj keby sme žili niekde, kde sa rozprávky netočia ako na bežiacom páse, tak by sa mu to podarilo, no v tomto prípad to laický hodnotiteľ namiesto husárskeho kúsku vidí skôr na prepadák. Tvrdí dokonca, že aj Petra Nárožného šarm a herecké sily opúšťajú.

perinbaba 2, Deana Horváthová-Jakubisková, Petra Vančíková Čítajte viac Perinbaba nikdy nezostarne. Čo s ňou zažili Deana Jakubisková a Petra Vančíková?

Ďalší kritik s prezývkou Englšpíl súhlasí s početnými hlasmi „kolegov“ tvrdiacich, že mnohé (kráľ, vodník, radcovia, zápletka) bolo „obšľahnuté“ z iných rozprávok a dodáva, že hercom chýbala charizma. Nájdu sa aj uštipačné poznámky, napríklad kritik Fary si myslí, že účes Filipa Březinu v roli Tobiáša by sa hodil skôr Elienovi z Pelíškov a čuduje sa kalužiam vody vo vodníkovom príbytku. Pozitívom filmu sú aspoň krásne zábery – nakrúcalo sa na zámkoch Sychrov a Zvíkov a tiež v Slavoniciach.

Oveľa lepšie nedopadla u kritikov ani Mariana Čengel Solčanská. Tej český kritik vyčíta, že jediná akčná scéna rozprávky je jazda hlavného hrdinu na bicykli. Slovenský divák zasa zúfalo konštatuje, že naša televízia každý rok natočí slabšiu a slabšiu rozprávku s nudným a nezaujímavým príbehom. Ďalší tvrdí, že krásna slovenská príroda a dronové zábery nezachránia plytký dej. Kritika sa valí aj na baču-hoby vynálezcu aj zakliatu Júliu z neznámych príčin blúdiacu po zrúcanine.

Čo teda ostáva divákom? Môžu vo sviatočnom čase prepínať televízne programy a porovnávať. Ponuka je totiž prebohatá a novšie kúsky z posledných rokov sa stredajú s klasikami ako tento rok päťdesiatročnou Vorlíčkovou Popoluškou. V nej hviezdi krásna Libuška Šafránková, ktorú možno vidieť aj ako krásnu Večernicu alebo princeznú v rozprávke Soľ nad zlato od Martina Hollého. Alebo si pozrieť starú dobrú Jakubiskovu Perinbabu z roku 1985 a potom sa trebárs vybrať do kina na jej voľné pokračovanie, ktorého sa režisér žiaľ nedožil. Aj Perinbaba a dva svety si zlizla veľa kritiky (na csfd má hodnotenie 39 percent) a nevyhol sa jej ani hlavný predstaviteľ Lukáš Frlajs. Je to jeho prvý film, takže mu prirodzene zmenil život.

Ako zmenila Lukášovi Frlajsovi život Perinbaba?
Video
Hrá radšej pred kamerou alebo v divadle? / Zdroj: TV Pravda

Krátko pred Vianocami nám mladý herec povedal, že negatívne reakcie nerieši. „Asi som sa stal odolnejším, keď som točil internetové videá, lebo tam vám tiež nikto nič nedaruje. Na mojich sociálnych sieťach prevažujú pozitívne správy, ale pokiaľ ide o internetové fóra a diskusie – tam vedia ľudia uletieť.“ Najlepšie je urobiť si názor sám. Apropo, pre Lukáša Frlajsa je najlepšou vianočnou „rozprávkou“ film Sám doma. Ani tento rok si prvý ani druhý film s Macaulym Culkinom nenechá ujsť. No a komu rozprávok nestačí, má ešte v televízii Charlieho a továreň na čokoládu s Johnnym Deppom a pokračovať môže v kine s filmom Wonka (tu ho hrá Timothée Chalamet), ktorý dejovo predchádza snímke podľa Roalda Dahla.

13 debata chyba
Viac na túto tému: #Vianoce #rozprávka #vianočná rozprávka #Tri zlaté dukáty #Kľúč svätého Petra