Sloboda tvorby vo filme je absolútne kľúčová, hovorí prezidentka Slovenskej filmovej a televíznej akadémie Katarína Krnáčová

Slávnostný večer odovzdávania cien Slnko v sieti sa nezadržateľne blíži. Uskutoční sa už v piatok 26. apríla o 20.30 a diváci si ho budú môcť pozrieť v priamom prenose na Jednotke. Riaditeľka Slovenskej filmovej a televíznej akadémie Katarína Krnáčová nám porozprávala o nominovaných filmoch aj o špeciálnej kategórii Divácka cena. V úlohe koproducentky sa podieľala napríklad na životopisnej snímke Jej telo, ktorá je tiež medzi nominovanými.

13.04.2024 06:00
Katarína Krnáčová Foto:
Prezidentka Slovenskej filmovej a televíznej akadémie Katarína Krnáčová.
debata

Čo hovoríte na tohtoročný výber nominovaných na ocenenie Slnko v sieti?

Najviac nominácií získali filmy Invalid, Slúžka a Úsvit. Teším sa, že sú to úplne odlišné žánre. Vidno, že aj akademici dokážu oceniť, že slovenská tvorba sa diferencuje, je rôznorodá a často aj zábavná, čo je skvelé. Som rada, že aj v ďalších kategóriách sa objavili filmy rôznych žánrov. Tento rok sme mali najvyšší počet prihlásených diel, bolo ich až 34.

Čím vás zaujali snímky s najväčším počtom nominácií?

Páči sa mi, že každá z nich išla veľmi poctivou, a zároveň odvážnou cestou. Invalid je čierna komédia, čo je podľa mňa jeden z najťažších žánrov. Je to film, ktorý zabodoval v návštevnosti kín. Páčil sa divákom a zároveň jeho kvality ocenila aj akademická obec, čo je snom každého producenta.

Slúžka je zasa poctivo urobená historická dráma, ktorá je zaujímavá výpravne a herecky, Dana Droppová exceluje v hlavnej úlohe. Pridanou hodnotou tejto snímky je aj to, že bola vyrobená ekologicky.

Úsvit je zasa veľmi odvážny, čo sa týka žánru mysterióznej trilerovej detektívky. Je tam krásna výprava a štýl rozprávania je na naše pomery netradičný. Na Českých levoch bol trochu zabudnutý, takže som rada, že naši akademici si ho všimli.

INVALID Čítajte viac Recenzia: Ako si neurotický údržbár na vozíku poradí s mafiou

Dalo by sa povedať, že tieto filmy istým spôsobom posunuli hranice slovenskej kinematografie?

Určite áno. Často sa stáva, že vznikajú snímky buď divácky úspešné, alebo oceňované kritikmi, no videlo ich veľmi málo divákov. Je vzácne, keď dôjde k prepojeniu týchto charakteristík. Na Slovensku máme každý rok stále viac filmov a v rôznych žánroch, čo je znakom toho, že slovenská kinematografia je v dobrej kondícii. A hoci každý rok napreduje, musíme si uvedomiť, že to nie je samozrejmé. Vďačíme za to najmä systematickej podpore filmovej tvorby a edukácie.

V rámci galavečera tohtoročného Slnka v sieti si budeme pripomínať aj 15. výročie založenia Audiovizuálneho fondu (AVF), ktorý tvorí základný pilier našej kinematografie. Fond však nie je len o financiách, ale aj o systematickej a transparentnej podpore. Keďže film sa niekedy vyrába aj päť-šesť rokov, je dôležité, aby mal producent stabilitu v systémovej podpore.

Za posledné roky sa na Slovensku podarilo rozšíriť zdroje financovania, okrem dlhoročného RTVS, ktorý je najväčším koproducentom slovenských filmov, aj o Fond na podporu kultúry národnostných menšín, regionálne fondy alebo rôzne súkromné zdroje. Spolu vytvárajú ekosystém, ktorý je momentálne stabilný, ale aj veľmi krehký. Musíme byť preto opatrní pri akýchkoľvek snahách o radikálne zásahy do fungovania systému, aby ho nezničili tak, že vrátia úroveň slovenského filmu dozadu.

Porno aj šport si žiadajú vaše telo. Natália Germáni si trúfla na príbeh, ktorý si vypýtal jej vlastné
Video
Zdroj: TV Pravda

Majú na to vplyv zmeny, ku ktorým v súčasnosti dochádza v slovenskej kultúre?

Zásadný. Z pozície Slovenskej filmovej a televíznej akadémie (SFTA) je veľmi dôležité reagovať na tieto zmeny a upozorňovať na riziká, ktoré s nimi súvisia. Stáva sa, že keď príde k moci nová vláda, chce robiť zmeny. Je však veľmi dôležité viesť dialóg, diskutovať a vysvetľovať, ako systém funguje. Aj malá zmena v ekosystéme môže spôsobiť kolaps ostatných častí.

Bola by to veľká škoda, pretože slovenská kinematografia sa za posledných 15 rokov dostala naozaj ďaleko. SFTA je najväčšie profesijné združenie na Slovensku, ktoré združuje filmových a televíznych tvorcov, producentov či kritikov, existuje v ňom teda veľká diferenciácia názorov. Môže tak predstavovať platformu pre dialóg, jednak pre našu audiovizuálnu komunitu, ale zároveň aj pre externých partnerov, akými sú ministerstvo kultúry či RTVS.

SLUZKA Dana Droppová Čítajte viac Recenzia: Film Slúžka kritizuje spoločnosť na pozadí lesbickej lásky

Ministerstvo kultúry tento rok kritizovalo napríklad financovanie filmu Miki. Čo si o tom myslíte?

Treba povedať, že zástupcovia ministerstva na tej tlačovej konferencii spájali veci, ktoré spolu nesúvisia, a porovnávali neporovnateľné. AVF udeľuje granty na rôzne fázy prípravy a výroby filmu, od napísania scenára cez vývoj až po produkciu a postprodukciu. Nemožno teda porovnávať sumy udelené na vývoj niektorého z projektov a na produkciu iného.

Čo sa týka konkrétneho problému so spomínaným projektom, tak pokiaľ viem, AVF to už pred tou tlačovkou začal seriózne riešiť. Ak sa dokáže, že došlo k nejakému pochybeniu, tak to budú riešiť príslušné orgány a vyvodia sa dôsledky pre zodpovednú osobu.

Ale problém jedného subjektu neznamená, že je nefunkčný alebo zlý celý systém. Existujú rôzne kontrolné mechanizmy, ako na pochybenia prísť a ako podobné problémy vyriešiť. Systém hodnotenia a detailné informovanie AVF o projektoch je jedným z najtransparen­tnejších spomedzi európskych národných fondov. Bežný človek si u nás vie pozrieť hodnotenia jednotlivých projektov, pod ktorými sú podpísaní konkrétni členovia komisií, čo ich núti byť čo najobjektívnejšími.

Sme malá krajina a relatívne malá komunita, väčšina sa tu poznáme. Sama som bola veľakrát žiadateľkou o grant a viackrát aj členkou komisie a aj napriek tomu, že poznám mnohých žiadateľov, nemôžem si dovoliť, aby ma to nejakým spôsobom ovplyvňovalo v hodnotení konkrétneho projektu.

Šimkovičová: Štát bude kontrolovať, aké umenie sa podporí
Video
Zdroj: TV Pravda

A čo obsah hodnotených diel?

Slobodu tvorby vo filmovej oblasti vnímam ako absolútne kľúčovú. V momente, keď sa tvorba začne akýmkoľvek spôsobom regulovať, usmerňovať či keď sa, nebodaj, začnú diktovať témy, stáva sa tvorbou na zákazku alebo v horšom prípade nástrojom politickej moci.

Musíme tvorcom nechať slobodu rozprávať o témach, o ktorých hovoriť chcú. História neraz ukázala, že keď sa umelo vymyslia témy, málokedy z toho vzíde dobré dielo. Aj keď je film kolektívna práca, predsa len je to vždy pôvodný autor, ktorý za dielom stojí a celý čas ho vedie a drží pokope, pretože je to preňho osobne dôležitá téma.

Myslíte si, že sa tento rok zopakuje scenár z minulého roka, keď na Slnku v sieti získal jeden film také množstvo ocenení?

To je veštenie z gule. Rozhodnutie plne závisí od hlasovania členov a členiek akadémie. Jediná vec, ktorú môžem z mojej pozície urobiť, je snažiť sa o zvýšenie účasti na hlasovaní. Prijímame nových členov – dôležité je, aby boli aktívni. V poslednom čase registrujeme zvýšený záujem filmárov vstúpiť do SFTA, čomu sa veľmi teším.

Možno k tomu dopomohla aj diskusia, ktorú sme zorganizovali minulú jeseň ako reakciu na turbulencie, ktoré sa udiali s fondom. Pozvali sme zástupcov AVF a priamo a otvorene sme s nimi preberali otázky od filmárov a akademikov, a bola som rada, že sme dostali veľmi pozitívnu spätnú väzbu. Myslím si, že toto je v súčasnosti jednou z dôležitých úloh SFTA – zjednocovať a vytvárať priestor na dialóg.

film Piargy Daniel Fischer, Judit Bárdos Čítajte viac Slnko v sieti ovládli Piargy. Prekvapením večera sa však stal víťaz hlavnej ceny

Aký je divácky záujem o Slnko v sieti?

Sledovanosť slávnostného galavečera na Jednotke RTVS stúpa každý rok. Do 15. apríla sa ľudia môžu priamo zapojiť do hlasovania o Divácku cenu. V našich zemepisných šírkach je to vzácna kategória a ja dúfam, že si ju zachováme. Cena bude odovzdaná v rámci slávnostného večera spolu so všetkými ostatnými. Je to hlas divákov, ktorí sú hlavným dôvodom, prečo filmy robíme.

Návštevnosť slovenských kín za posledné roky ukazuje, že diváci sú pre tvorcov veľmi podstatní a aj preto stále hľadajú nové spôsoby, ako ich osloviť. Boli roky, keď Divácku cenu získal film, ktorý nemal ani jednu nomináciu v ostatných kategóriách, takže som veľmi zvedavá, ako to dopadne tento rok. Hlasujúci môžu vyhrať ročné predplatné do on-line kina DAFilms či osobnú pozvánku na slávnostný galavečer.

Medzi nominovanými je aj snímka Jej telo, ktorú ste produkovali. Aká bola práca na tomto filme?

Režisérka Natálie Císařovská ma oslovila ešte v čase, keď tento životný príbeh len začala spoznávať. Počas príprav sme intenzívne spolupracovali najmä na kastingu. Režisérka hľadala hlavnú postavu v Česku, ale od začiatku tušila, že ju nájde na Slovensku. Veľa českých režisérov hovorí, že slovenské herečky sú pre nich vzácne, majú v sebe niečo, čo ťažko hľadajú u tých českých.

Natálie Císařovská pátrala po herečke, ktorá by v sebe spájala krehkú ženskosť a zároveň aj istú dávku animality. A našla to práve u Natálie Germáni. Okrem toho je bývalou gymnastkou, čo pomohlo najmä počas intenzívnej športovej prípravy pred nakrúcaním. Na skoky do vody ju trénovala napríklad aj skutočná sestra Andrey Absolonovej Lucie, ktorá je aj stvárnená v snímke a pracuje ako profesionálna trénerka. Na filme Jej telo spolupracovala od samého začiatku.

natalia germani Čítajte viac Recenzia: Zo športovkyne pornoherečkou. Životopisnej snímke Jej telo chýbajú emócie

A čo druhá časť snímky, v ktorej Natália Germáni stvárňuje pornoherečku?

Prebehlo množstvo rozhovorov, v ktorých si režisérka s herečkou prechádzali chúlostivé miesta a nastavovali si hranice. Dôležité bolo, aby sa Natália Germáni cítila komfortne. Pracovali sme, samozrejme, aj s dablérkami, je tam však jedna scéna, v ktorej sme potrebovali mať na obraze ju. Zvažovali sme, ako to urobiť, až napokon padol nápad, že by jej partnera mohol hrať jej manžel Martin Valihora. Ukázalo sa to ako skvelé rozhodnutie.

V Amerike sa už pomaly rozširuje trend tzv. koučov intimity. Ako je to u nás?

Postupne sa dostávajú aj k nám, hoci ich nie je veľa. Pri Jej tele sme si zvolili menší štáb, dôveru medzi herečkou a režisérkou a vytvorenie bezpečného priestoru. Budem však rada, keď sa tento trend udomácni aj u nás.

Stále treba mať na zreteli, že ľudia aj situácie sú rôzne, a treba sa tomu prispôsobiť. Niekedy môže nanútenie pravidiel pôsobiť kontraproduktívne. Môže byť fajn, keď je tam niekto tretí, kto pôsobí ako mediátor, ale vždy je to najmä o dôvere a pocite bezpečia, ktoré je pre herca potrebné vytvoriť.

Kde všade si film Jej telo mohli diváci pozrieť?

V rámci zahraničnej distribúcie sme film odpremiérovali na áčkovom festivale v Tallinne, kde sme mali vypredané kinosály, a následne aj v českých a slovenských kinách dosiahol vysokú návštevnosť. V súčasnosti máme potvrdených približne osem teritórií, kam sa snímka predala, vrátane anglicky hovoriacich krajín ako USA či Veľká Británia. Slovenskí diváci si film momentálne môžu pozrieť na Netflixe a neskôr ho bude vysielať aj JOJ Play a televízia JOJ.

Pre vás je dôležitá tvorba ekologicky udržateľných filmov. Aká je situácia na Slovensku?

Zelenému nakrúcaniu som sa začala venovať relatívne dávno, keď to ešte nebola „sexi“ téma. V roku 2019 som robila film Stand up, ktorý bol vytvorený podľa ekologických pravidiel. Inšpirovala som sa Belgickom. Vytvorila som tzv. zelené desatoro, teda súbor pravidiel, ktoré sa týkali všetkých zložiek nakrúcania od svetiel cez dopravu a kostýmy až po katering.

Zúčastnila som sa na mnohých konferenciách, kde sme si vymieňali svoje skúsenosti a inšpirovali sa navzájom. Zároveň som bola súčasťou prípravného tímu pre vznik tzv. uhlíkovej kalkulačky, ktorá už teraz funguje a dá sa použiť pre európske koprodukcie. Možno to nie je úplne známy fakt, ale nakrúcanie dokáže zanechať veľkú uhlíkovú stopu a vytvoriť obrovské množstvo odpadu.

Na Slovensku bol vývoj v tejto problematike negatívne ovplyvnený aj pandémiou a finančnou krízou. Podarilo sa nám však vytvoriť zelený manuál s detailnými odporúčaniami, ako urobiť nakrúcanie ekologicky šetrnejšie, a tiež vynikla tzv. ekovýzva, ktorá je stále otvorená a môžu sa k nej pripojiť filmári, ktorým na planéte záleží.

Pred niekoľkými rokmi sa tiež podarilo zakomponovať princípy ekologického nakrúcania do štruktúry AVF, ktorý začal podporovať menším finančným príspevkom začlenenie ekologického konzultanta do procesu výroby.

Mira Fornay, Cyprián Šulej Čítajte viac Režisérka Mira Fornay: Cena z Berlinale je pečiatkou kvality

Čo je pre ekologické natáčanie kľúčové?

Netreba sa snažiť o dokonalosť, ale urobiť aspoň malé kroky, malé zmeny v myslení ľudí a zabehaných postupoch. A je nutné začať s prípravou ekologického nakrúcania dostatočne skoro, aby to bolo aj finančne únosné. Naposledy sa nám to podarilo napríklad pri projekte Potopa, ktorý sme natáčali na jeseň v dedinách na východnom Slovensku.

S prípravou sme začali 4–5 mesiacov pred začiatkom nakrúcania a komunikovali sme ekologické kroky s vedúcimi všetkých oddelení. Najväčšiu uhlíkovú stopu tvorí transport, kde sme sa snažili prioritizovať vlakovú dopravu. Keď sa išlo autami, snažili sme sa o tzv. carpooling, teda aby nešiel jeden človek jedným autom.

Ubytovanie sme riešili tak, aby sme boli čo najbližšie k pľacu. Agregát sme vôbec nepoužili, napájali sme sa z lokálnych zdrojov. V rámci kateringu sme úplne vylúčili červené mäso a večere boli výlučne vegetariánske. Aplikovali sme aj mnohé ďalšie menšie kroky, ktoré nestáli viac, ale mali veľký dosah na zníženie znečistenia.

Ako by mal štát podporovať ekologické nakrúcanie?

Bolo by dobré, keby sa motivácia zvýšila aj z hľadiska finančnej podpory a z viacerých smerov. Ekologické nakrúcanie je v niektorých krajinách rozšírené najmä vďaka tomu, že sa veľkí hráči, napríklad televízne stanice, ktoré zadávajú prácu externým producentom, rozhodli, že bude pre nich podmienka vyrobiť projekt ekologicky. Dobrým príkladom je Nemecko, kde sú pravidlá naformulované veľmi prísne a zároveň presne a už je takmer nemožné vyrobiť film inak než ekologicky.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #film #rozhovor #Slnko v sieti #Miki #Jej telo #Katarína Krnáčová