Oko. Lupa. Laso. Alebo presnejšie jeho slučka, ktorá sa už-už stiahne, aby sa nekompromisne zmocnila vytúženej koristi. Všetky tri veci môže predstavovať nový abstraktný objekt, ktorý odhalili v Galérii ABC v centre Bratislavy milovníci umenia – galerista Roman Fečík a doyen slovenských zberateľov publicista Ivan Melicherčík.
„Občas som premýšľal, prečo ešte nikde na svete nestojí univerzálny pomník zberateľa. Pomníkov Neznámeho vojaka je veľa, ale o pamätníku Neznámeho zberateľa som ešte nepočul,“ hovorí I. Melicherčík a dodáva, že je to tak aj napriek tomu, že zberateľ objavuje a zachraňuje kultúrne hodnoty často nedoceniteľného významu.
„A bojuje o ne. Jeho bitka sa neodohráva na mínových poliach či v paľbe guľometov a netečie v nej krv. Ale zberateľ sa s rovnakým nasadením ako vojak, síce bez výložiek, zbrane či helmy, ale často zaslepený amokom – čo je ešte riskantnejšie – ženie vpred. V jeho prípade nejde o obsadenie teritória, ale o zisk novej trofeje zbierky.“

Novinár a rešpektovaný zberateľ sa svojej vášni venuje už bezmála 50 rokov za čo získal uznanie doma i v cudzine. Krátko po uvedení svojej novej, už devätnástej, knihy venovanej umeniu i umeniu zbierať umenie (má názov Čo to vlastne zbierame? s podtitulom Z notesa zberateľa umenia) opäť nečakane prekvapil svojich fanúšikov.
"Zberateľstvo umenia je dôležitou súčasťou sveta kultúry, významným segmentom spoločenských a ekonomických vzťahov a procesov. Zberatelia figurujú na čestných miestach v globálnych pamätiach výtvarného umenia.

K ich zásluhám patrí aj to, že spolu s umelcami nesú riziko neúspechu a ich zbierky tak majú kredit tvorivého činu. Bojujú na viacerých frontoch a ich nepriateľmi sú falzifikátori, zlodeji, obchodníci či galeristi, ktorí sledujú najmä to, ako zberateľov čo najviac zodrať z kože. Účasť zberateľa sa vždy podieľala na stave klímy v kultúre, na smerovaní umeleckého diania. Sú to nenahraditeľní pešiaci bez uniformy a bez pamätníka," povedal Melicherčík pri odhalení pamätníka.
A opýtal sa: „Prečo by sme ho nemohli mať ako prví na svete tu, v Bratislave, a práve v tejto galérii Romana Fečíka, ktorá sa na Slovensku ako jediná programovo zaoberá fenoménom zberateľstva?“

Melicherčík ako symbol tejto pocty vybral zo svojej pozoruhodnej zbierky dielo popredného holandského sochára Eelkeho van Willegena z hrdzavejúcej ocele. „Usadil som ho na podstavec a opatril kovovou tabuľkou, na ktorú mi sochár Ľubo Mikle ručne vyrazil nápis POMNÍK NEZNÁMEHO ZBERATEĽA,“ dodal zberateľ.
Zberateľstvo je vášeň, bezbrehá posadnutosť, neuhasiteľný smäd, nevyliečiteľná choroba i závislosť. To všetko v jednom. Práve Ivan Melicherčík tento fenomén jazykom skúseného publicistu trefne pomenoval už v jednej zo svojich prvých kníh úvah, zamyslení, glos a historiek. Dal jej meno diagnóza Delirium Collectoris.