„Všetkých externých spolupracovníkov a spolupracovníčky Ceny Oskára Čepana 2022 spája výrazná autorská osobnosť, autentický rukopis, sloboda ducha, radikálnosť v presadzovaní vlastných predstáv a sebareflexívny, kritický prístup,“ povedala riaditeľka projektu Lucia Gavulová. Ako ďalej uviedla, tím každoročne oslovuje k spolupráci osobnosti z oblasti fotografie, práce s pohyblivým obrazom a od tohto roka aj architektonickej tvorby výstav.
Na konci apríla tohto roku vybrala odborná porota Ceny Oskára Čepana 2022 spomedzi 57 prihlásených piatich umelcov a umelkyne: Lenku Adamcovú, Petra Kašpara, Moniku Pascoe Mikyškovú, Michala Mitra a Jána Skaličana. Vo svojom vyhlásení zdôraznila rozmanitosť autorských prístupov, ktoré prezentujú súčasné slovenské vizuálne umenie aj smerom k medzinárodnému publiku. Pätica už pripravuje autorské projekty na spoločnú výstavu.
Cena Oskára Čepana 2022 nebude mať víťaza ani víťazku.
Organizátor oslovil ako kurátorku výstavy Emu Hesterovú, kurátorku a teoretička v oblasti súčasného umenia. Absolvovala bakalárske štúdium dejín umenia na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského a magisterské štúdium teórie a praxe súčasného umenia na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. „Ema Hesterová ako kurátorka výstavy Cena Oskára Čepana 2022 prináša tento rok do projektu otvorené a kritické myslenie, odvolávajúce sa na myšlienky kolektivity a kritiky voči neoliberálnym kapitalistickým modelom, preživším v súčasnej spoločnosti. Ema, ako spoluzakladateľka a aktívna spolutvorkyňa a spoluautorka dramaturgie meta-participatívnych platforiem ako APART alebo A Promise of Kneropy, založených na proto-inštitucionálnom modely spolupráce, je organizátormi prizvaná ako kritický a aktívny článok vo formovaní aktuálneho ročníka projektu, kde súťažný model nahradila do istej miery kolektívna, zdieľaná prax,“ povedala Lucia Gavulová.

„Tento ročník COČ vnímam ako nakročenie smerom k možnému vymedzeniu pozície inštitúcie, ako tej, ktorej hlavným záujmom by malo byť scénu podporovať a nie poháňať nezdravé mechanizmy, s ktorými je súťaženie inherentne späté. Vyhlásenie nesúťažného ročníka preto chápem iba ako začiatok komplexného procesu, ktorý by mal hĺbkovo prekopať celú štruktúru fungovania ceny ako takej. Náplň svojej pozície vidím predovšetkým v snahe vytvoriť čo najlepšie možné podmienky pre účastníčky a účastníkov a facilitácii tvorivej diskusie. Spolu s nimi by som sa rada zasústredila na celý proces príprav a tvorby jednotlivých diel a nie iba na výslednú výstavu. V tej by sa malo okrem jednotlivých umeleckých príspevkov odraziť i to, že prípravami prechádzame do istej miery vo vzájomnej diskusii,“ povedala kurátorka aktuálneho ročníka ceny.
Cena Oskára Čepana má aj nového architekta výstavy, je ním architekt Jakub Kopec, ktorý sa venuje subverzívnej architektonickej praxi v rámci platformy n-1 a tiež editorskej činnosti a kurátorovaniu rôznych výstavných, prednáškových a vzdelávacích projektov.

Autorkou fotoportrétov umelcov a umelkýň Ceny Oskára Čepana 2022 je Karin Golisová. V roku 2020 získala ocenenie Slovak Press Photo v kategórií Študenti do 26 rokov. Aktuálne študuje v magisterskom ročníku na pražskej Filmovej a televíznej fakulte Akademie múzických umění v Prahe, na katedre fotografie, v ateliéri Imaginatívnej fotografie.
Mária Pinčíková je režisérka a fotografka s bohatými skúsenosťami so snímkami na pomedzí dokumentárneho a experimentálneho filmu, čo je podľa riaditeľky projektu jedným z dôvodov, prečo sa tohto roku stáva autorkou video vizitiek umelcov a umelkýň. Jej tvorba je charakteristická žánrovou pestrosťou a skĺbením dokumentárnych a hraných režijných postupov. Tvorí mockumenty, aj filmové portréty, observačné dokumenty, či hrané filmy.