Po meste sa pohybovali viaceré inšpirujúce osobnosti oblečené so šarmom a aj trocha výstredne. Boli to študenti, umelci, modelky, speváci, známe tváre z korza. Medzi takéto postavy patril aj on. Mal perfektný účes – sypké rovné vlasy, ofina do čela, trocha zosvetlená, tričko a úzke nohavice. Vážne oči. Všetko mu sedelo, vyzeral až výtvarne.
Bol vtedy študent architektúry, najprv na technike, potom na VŠVU, neskôr sa ale venoval grafickému dizajnu. Vždy som si ho na ulici všimla a hovorila som si, že on sám je, akoby ho stvoril dizajnér. Však aj áno. Bol výborným dizajnérom a jeho práce si možno teraz pozrieť v bratislavskej galérii Danubiana na výstave Náskok do 10. decembra.
Malý vesmír z košíkov
V priebehu života sme sa potom so Zolom Salamonom zoznámili, poznala som aj jeho manželku Danku, písala som o ňom. Navštívila som ich napríklad v období, keď žili na chalupe v Perneku a zasa ma očarilo prostredie okolo nich. Vo všetkom, čoho sa dotkol, sa spájal rozlet architekta, ktorý rieši veľké priestory, a zmysel pre detail vlastný grafikovi.
Vtedy sa mi zapáčilo riešenie centrálnej miestnosti chalupy, kde odstránili časť stropu. Miestnosť tak bola prepojená s povalou, čím vznikla galéria okolo prízemnej miestnosti. Ten vnútorný „balkón“ bol ovešaný prútenými košíkmi, ktoré zbierala Dana Salamonová. Tu ich mala možnosť použiť ako dekoratívny prvok, viseli ich do štvorca desiatky. Bolo to veľmi príjemné stretnutie, vtedy mali u seba aj Zoltánovho otca a bola u nich veľká pohoda.
Potešilo ma teda dvojnásobne, keď v Danubiane sprístupnili výstavu pod názvom Zoli Salamon Náskok – Be Ahead. Pripomenie, že úspešný dizajnér sa narodil v roku 1938 a zomrel v roku 2015. Život mal naplnený prácou, a tak aj výstavná sieň je nabitá ukážkami tvorby i jeho energiou. Na dielach vidno technickú precíznosť a básnickú uvoľnenosť. Veľkú hravosť. Vždy ho ťahalo k intímnejšiemu prejavu, než umožňuje architektúra.
Po štúdiu sa zamestnal ako technický redaktor a ilustrátor v časopisoch Zornička a Včielka, pri grafických úpravách rôznych časopisov a kníh nadobudol všestrannú prax. Pracoval aj v časopise Móda, ktorý bol vtedy veľmi populárny, inšpiroval a formoval vkus.
Od roku 1969 bol Salamon už na voľnej nohe, venoval sa knižnej a časopiseckej grafike, tvorbe plagátov a výstavníctvu. Bol uznávaným tvorcom a v roku 1989 ho povolali, aby založil a viedol ateliér grafického dizajnu na VŠVU. Spoluzakladal aj grafické štúdiou IQ DESIGN, kde bol kreatívnym riaditeľom.
Čítajte viac Kállay v Danubiane: Dušan v krajine zázrakovMal svojho človiečika
Výstava v Danubiane prekvapí diváka množstvom dobrých nápadov a prevahou humoru. Spozná jeho obrázky, ukážky z kníh, časopisov a plagátovej tvorby. Expozícia približuje, ako zalamoval texty, akú podobu dával časopisom a knihám, ako vedel pracovať s priestorom.
Zvládal veľké plochy aj detail, nachádzal prekvapujúce súvislosti, vkladal do výjavov až divadelnú mágiu. A nebolo to iba pre oko – mal talent karikaturistu a jeho dielo má ducha, či už je to žartovný výklad, alebo aj filozofická myšlienka.
Ľudia sa tešili, ak od Zoliho dostali novoročenku, vždy bola vtipná a vrúcna. Rád kreslil alebo lepil ako koláž ľudské postavy. Jeho skákajúci mužíček, symbol výstavy, vyjadruje spôsob pohybu, ktorý mu bol asi blízky, a zároveň je to metafora odvahy i risku.
Skrátka, Salamon svoje dielo zaľudnil, aby mohol povedať viac, než mu dovoľovali témy, ktoré spracovával ako dizajnér. Za zmienku stojí, že Zoltán Salamon s tímom riešil aj grafickú úpravu denníka Pravda a spomínam si, že to bol veľmi elegantný návrh. Aj v dnešnej podobe našich novín sú jeho stopy.