Americké vyhliadky očami newyorského fotografa Joela Sternfelda ukázalo viedenské múzeum Albertina

Až do konca apríla mal v Albertine výstavu aj ďalší pozoruhodný Newyorčan - slávny fotograf Joel Sternfeld, ktorý oslávi 30. júna osemdesiatku. Vo Viedni prezentovali jeho grandióznu sériu nazvanú American Prospects čiže Americké vyhliadky.

29.04.2024 08:00
joel sternfeld, the space shuttle columbia... Foto:
Raketoplán Columbia pristáva na leteckej základni Kelly Lackland, San Antonio, Texas, marec 1979
debata

Joel Sternfeld patrí k najvýznamnejším predstaviteľom tzv. New Color Photography, teda k fotografom, ktorí v 70. rokoch objavili farbu pre umelecké fotografie. Dnes je farebná fotografia absolútne samozrejmá, no kedysi sa spájala len s komerciou, reklamou a módou. Séria Americké vyhliadky vznikla počas viacerých Sternfeldových ciest po USA v rokoch 1978 až 1986, počas ktorých sa fotograf prejavil ako kritický pozorovateľ všetkých vlastností a protirečení Američanov.

Kým rané Sternfeldove fotky zachytávali každodennosť jeho rodného New Yorku akoby na momentkách, jeho prístup sa radikálne zmenil, keď vymenil svoj fotoaparát Leica za fotoaparát na veľké formáty. Na obrázkoch s detailnou a so starostlivou kompozíciou fotograf skúmal vzťah ľudí a krajiny. V ním zachytenom mikrokozme vidíme často bizarné dianie, ktoré ilustruje, ako problematicky človek využíva prírodu.

Vyčerpaný slon, Woodland, Washington, jún 1979 Foto: FOTO: ALBERTINA, WIEN © Joel Sternfeld
joel sternfeld exhausted renegade elephant Vyčerpaný slon, Woodland, Washington, jún 1979

Sternfeld napríklad na jednej fotke ukazuje vyčerpaného slona ležiaceho na akejsi americkej asfaltke, okolo neho stojí niekoľko ľudí, pár metrov odtiaľ biele auto šerifa. Inokedy odfotí veľryby uviaznuté na pobreží, zhrdzavenú loď na plytčine, opustenú fabriku v zasneženej krajine, plastový stan uprostred jesenného lesa a pod ním spokojne sediacu dôchodkyňu na plastovej stoličke…

Na jednej z fotografií z apríla 1983 čakajú tri černošky na autobus. Stoja na ceste medzi starostlivo zastrihnutými trávnikmi v bohatom predmestí. Až s pomocou popisky k fotke – Pomocnice v domácnosti čakajú na autobus v Atlante v štáte Georgia – pochopíme kontext. Nejde o obyvateľky, ale o zamestnankyne čakajúce na autobus, ktorý ich odvezie z idylky. Sternfeld tak ukazuje, ako sa pod zvodným povrchom často ukazuje spoločenská nespravodlivosť, rasizmus a nerovnosť.

Domáce pomocnice čakajú na bus, Atlanta,... Foto: FOTO: ALBERTINA, WIEN © Joel Sternfeld
joel sternfeld Domáce pomocnice čakajú na bus, Atlanta, Georgia, apríl 1983

Zaujímavá je aj fotka nazvaná McLean, Virginia s datovaním december 1978. Pozorný divák si všimne požiarnika v helme pred stánkom, kde si absolútne pokojne vyberá tekvicu, zatiaľ čo jeho kolegovia kdesi za jeho chrbtom hasia horiaci dom. Humor či irónia? Zinscenovaný obrázok?

V skutočnosti sa to naozaj stalo. Fotograf Joel Sternfeld scénu zbadal, keď cestoval po Amerike vo svojom volkswagene a zachytil každý detail situácie. Požiar bol cvičením pre hasičov, pričom jeden z nich využil pauzu na to, aby si kúpil tekvicu. Sternfeldovu fotografiu zverejnil časopis Life a stal sa z nej najikonickejší obrázok jeho kariéry. Kritik Jonathon Keats pripomenul, že v popiske je len lokácia a dátum, neobsahuje žiadne ospravedlnenie hasičom z McLeanu ani neuvádza okolnosti na pravú mieru.

McLean Virginia, december 1978 Foto: FOTO: ALBERTINA, WIEN © Joel Sternfeld
joel sternfeldamerican prospects McLean Virginia, december 1978

„Ak je tento obrázok klamlivý, je to tak len preto, že sa sami klameme,“ tvrdí Keats. Podľa neho Sternfeld, samozrejme, vie, čo robí, vie, že obrázkami sa dá manipulovať. „Vezmete 35 stupňov z 360 a nazvete to fotkou,“ povedal v rozhovore pre Guardian v roku 2004. „Žiadna fotka nič nevysvetlí. Práve to robí fotografiu takým krásnym a problematickým médiom.“

Roy Lichtenstein, Žena vo vani, 1963 Čítajte viac Albertina tento rok chystá Chagalla, Schieleho aj pop-art. Už v marci vystaví diela Roya Lichtensteina

V Albertine vysvetľujú, že Americké vyhliadky dokonale sprostredkovali spoločensko-politické nálady v USA počas obdobia 1978–1986. Po prezidentovi Jimmym Carterovi nastúpil v roku 1981 Ronald Reagan. Roky jeho vlády boli v znamení vojenského a atómového vyzbrojovania. Reagan viedol neoliberálnu hospodársku politiku a urobil škrty v sociálnom systéme. Z toho prameniaca recesia viedla k rozsiahlym hospodárskym, sociálnym aj demografickým zmenám. Dali sa vidieť negatívne dôsledky priemyslu na prírodu, zasahovanie človeka do prírody viedlo k prírodným katastrofám, zmene klímy a chudobneniu určitých skupín obyvateľstva. Ľudia sa vzdialili od prírody a práve tieto témy znázorňoval často na svojich obrázkoch plných paradoxných vzťahov aj Joel Sternfeld.

Kurátorov Albertiny možno pochváliť za ich vydarený zámer spojiť komiksovo pôsobiacu výstavu Roya Lichtensteina (trvá do 14. júla) práve s farebnými snímkami Joela Sternfelda. Hoci sa fotograf narodil o 21 rokov neskôr, nemálo súvislostí ho s pop-artovým kolegom spája. Veď fantastická je aj fotka na plagátoch k výstave. Muž sa pozerá na hmýrenie na letiskovej ploche základne Kelly Lackland v texaskom San Antoniu, kde lietadlo v marci 1979 preváža raketoplán Columbia. Je náhoda, že vyzerá ako Gulliver v krajine Liliputánov?

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #výstava #fotograf #Albertina #Joel Sternfeld