Pôvodne sa festival Konvergencie chcel venovať iba Brahmsovi, jeho povznášajúcej, krásnej a ušľachtilej hudbe. No pre aktuálnu situáciu zaznie každý festivalový deň aj hudba ukrajinských skladateľov – Valentyna Silvestrova, Myroslava Skoryka a Valentina Bibika. Okrem toho sopranistka Eva Šušková prečíta ukážky z tvorby poetky Ljubov Jakymčukovej a Robert Roth zasa z diel spisovateľov Ostapa Slyvynského a Serhija Žadana. Festival Konvergencie venuje z predaja vstupného ukrajinským hudobníkom presnú polovicu. Podľa riaditeľa festivalu Jozefa Luptáka je to len kvapka v mori: "Veríme, že jedna z mnohých, ktoré v spoločnom konvergovaní môžu pomôcť zachrániť krehký svet, v ktorom žijeme.“ Pozýva, aby si ľudia v dňoch plných smútku a napätia aspoň na chvíľu uvoľnili myseľ a prišli si vypočuť priam liečivú Brahmsovu hudbu. A kto má v blízkosti niekoho z Ukrajiny, nech ho vezme na koncert so sebou.
Čítajte aj Berlínska filharmónia v kine Lumière? To tu ešte nebolo!To najlepšie, čo v Európe máme
Johannes Brahms patrí k najvplyvnejším skladateľom 19. storočia. Pritom pochádzal z rodiny hamburského hudobníka pôsobiaceho v tanečných kapelách a ako dieťa hrával na klavíri v prístavných krčmách. Našťastie učitelia rozpoznali jeho talent. Vytvoril výnimočné diela – skladal opery, orchestrálnu komornú i klavírnu hudbu. Komponoval tiež oratóriá, zborové skladby a piesne. Chcel vraj vytvoriť hudbu, ktorá vydrží test času. Podľa violončelistu Jozefa Luptáka patrí Brahmsova komorná hudba medzi to najlepšie, čo v európskej tradícii máme. Skladateľ sa neustále snažil o dokonalosť a to, s čím nebol spokojný, zničil. Tvrdil, že nie je ťažké komponovať, no mimoriadne náročné je vzdať sa zbytočných nôt.
Kto chce hlbšie spoznať Brahmsovu tvorbu, má teda na to príležitosť od 21. do 27. marca, keď sa v Bratislave stretnú renomovaní slovenskí i zahraniční umelci a v Primaciálnom paláci a v Moyzesovej sieni spoločne uvedú Brahmsove diela.
Festival dnes o 19. hodine v Primaciálnom paláci otvorí Husľová sonáta č. 3 v interpretácii huslistu Milana Paľu a klaviristu Ladislava Fančoviča, ktorí v roku 2014 nahrali ako prví slovenskí umelci komplet Brahmsových husľových sonát. Na koncerte zaznie aj posledné Sláčikové kvarteto č. 3, ktoré zahrá britský súbor Navarra Quartet, jedno z najpoetickejších sláčikových kvartet dneška. Organizátori sľubujú, že vďaka umeniu Navarra Quartet spozná festivalové publikum kompletnú Brahmsovu kvartetovú tvorbu (op. 51) – tá bude znieť v Primaciálnom paláci aj v utorok.
V stredu je v paláci na programe tzv. jesenná hudba – dvojica nádherných klarinetových sonát z roku 1894. Tie odznejú v naštudovaní popredných slovenských klarinetistov Ronalda Šebestu a Branislava Dugoviča. Doplní ich Hornové trio, op. 40 – na Slovensku zriedkavo uvádzané majstrovské dielo, ktoré naštudovala medzinárodná zostava hudobníkov: kanadská hráčka na lesnom rohu Carlie Brooke Bigelow, prvý huslista Navarra Quartetu Benjamin Marquise Gilmore a klavirista Peter Pažický.
Čítajte aj Monumentálna 8. symfónia Antona Brucknera zaznie pod taktovkou Jamesa Judda pre UkrajinuĽúbostné valčíky aj Uhorské tance
Sám Brahms bol výnimočný klavirista. Výber z jeho klavírnej tvorby bude v piatok 25. marca v Moyzesovej sieni interpretovať gruzínska pianistka Nino Gvetadze, laureátka Klavírnej súťaže Franza Liszta. Spolu s britsko-holandským huslistom Danielom Rowlandom uvedie tiež lyrickú Husľovú sonátu č. 1, op. 78. Vyvrcholením koncertu v sieni, známej vynikajúcou akustikou, bude obľúbené Klavírne kvarteto č. 25, op. 25 s temperamentným a virtuóznym finále Rondo „alla Zingarese“.
V sobotu opäť v Moyzesovej sieni zaznie Brahmsov cyklus valčíkov skomponovaných na ľúbostné texty, ale aj populárne Uhorské tance. Vo verzii pre klavír štvorručne ich predstaví Devanas Duo (Kristína Smetanová, Júlia Stahl Novosedlíková) a vokálne kvarteto zostavené pre tento projekt vynikajúcim slovenským basbarytonistom Tomášom Šelcom. Záver Konvergencií venovaných hudbe Johannesa Brahmsa bude patriť dvojici majstrovských komorných diel: vášnivej Violončelovej sonáte č. 2 v interpretácii Roberta Cohena, jedného z najvýraznejších violončelistov druhej polovice 20. storočia, a Sláčikovému sextetu č. 2, op. 36.