Rjúiči Sakamoto sa rozlúčil s pokorou, a predsa veľkolepo

V nedeľu obletela svet smutná správa o úmrtí japonského skladateľa, držiteľa Oscara za hudbu k filmu Posledný cisár, klaviristu a hudobného priekopníka Rjúičiho Sakamota. Umelec zomrel vo veku 71 rokov už 28. marca a na jeho želanie ho pochovali v intímnom kruhu najbližšej rodiny.

05.04.2023 09:00
Japonsko Sakamoto Foto:
Japonský skladateľ Rjúiči Sakamoto na archívnej snímke z 3. septembra 2017.
debata

Sakamotovi diagnostikovali v roku 2021 rakovinu hrubého čreva, ale zhubné ochorenie mu zmenilo život už v roku 2014. Vtedy obmedzil živé vystúpenia a pokiaľ mohol, komponoval. Podľa vlastných slov chcel po sebe zanechať zmysluplnú prácu. Aj napriek štvrtému štádiu rakoviny tvoril do posledného momentu a podobne ako David Bowie či Leonard Cohen, so svetom sa rozlúčil albumom.

Jeho posledný, elegický album 12, kde je jedným z nástrojov aj umelcov dych, vyšiel v januári tohto roka. Sakamoto sa tu v ambientných dotykoch klavíra symbolicky rozplynul na hviezdny prach. Nenápadne bilancuje, inokedy vzdáva hold veľkej hudbe, ktorá ho ovplyvnila, Bachovi aj Debussymu. Lúči sa zdržanlivo, s pokorou, bez dramatických gest.

Koncom 70. rokov založil s Haruomim Hosonom a Jukihirom Takahašim skupinu Yellow Magic Orchestra a namiesto pôvodného plánu – nahrať album pre Hosona, debutovali ako kapela rovnomennou nahrávkou. Album unášajú vesmírne funky vibrácie s prvkami ázijského folklóru, diska aj swingu. Je až neuveriteľné, že dnes znie rovnako jedinečne ako v roku 1978. Používali širokú škálu elektronických zariadení, z akustických siahli len po klavíri, bicích a marimbe.

V roku 1977 sa dostalo na trh dnes už legendárne zariadenie na komponovanie elektronických zvukov Roland MC-8 a Yellow Magic Orchestra ho použili ako prví, čím dosiahli dovtedy nepočuté tóny. Neskôr ho používali Kraftwerk aj Hans Zimmer. Trojica experimentátorov podľahla aj kúzlu vokodéra, ktorý o pár rokov neskôr spopularizova­la Cher.

Foto Romana Kovacs 2 Čítajte viac Fvck_Kvlt má nový album Cigán a apeluje na rozmanitosť

V Japonsku sa stali hviezdami takmer okamžite a netrvalo dlho, prerazili aj do Ameriky a Európy. Pre druhú štúdiovku si osvojili bicí automat Roland TR-808 a hneď úvodná skladba albumu Technopolis je dnes už kultová. Jej vplyv siaha až na Slovensko, pri počúvaní okamžite naskočí asociácia s melódiou Žbirkovej piesne Slávou opitý z konca 80. rokov.

Experimentovanie Yellow Magic Orchestra s nástrojmi elektronickej hudby a so syntetizátormi ovplyvnili žánre naprieč hip-hopom, technom a ž po videohernú hudbu. Producenti ich dodnes radi samplujú. Sakamoto začal písať kompozície už ako desaťročný a počas štúdia hudobnej skladby na Tokyo University of the Arts podľahol syntetizátorom. Debutový sólový album Thousand Knives vydal v roku 1978.

Už ako etablovaný umelec sa dostal ku komponovaniu filmovej hudby. Prvou takouto skúsenosťou bol soundtrack k vojnovej dráme Veselé Vianoce, pán Lawrence s Davidom Bowiem v hlavnej úlohe. Jednu z vedľajších postáv tu stvárnil aj samotný skladateľ.

V roku 1988 získal Sakamoto Oscara za hudbu k filmu Bertolda Bertolucciho Posledný cisár a s režisérom spolupracoval aj na filmoch Malý Budha a Nebo, čo nás chráni. Je autorom hudby k Almodóvarovým Vysokým opätkom, k výpravnej dráme Revenant: Zmŕtvychvstanie Alejandra Gonzáleza Iňárritu či k Hadím očiam Briana De Palmu s Nicolasom Cageom v hlavnej úlohe.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Japonsko #synthpop #skladateľ