Pavučina lží alebo kto sem pustil trollov?

Ani neviete, akí ste bohatí! Ste bohatí na svoje dáta! Najnovšia inscenácia pre mladých Pavučina lží je o prekrúcaní pravdy, kedysi a aj teraz, v dobe internetu. Divadelné centrum vo svojich dokumentárnych hrách otvára citlivé témy a autentické príbehy. Tento raz sa tvorcovia rozhodli osvetliť mechanizmus manipulácie.

29.09.2023 07:00
PAvucina lzi Divadelne centrum Foto:
Nová hra Pavučina lží, s ktorou Divadelné centrum pôjde po školách po Slovensku, hovorí o tom, ako fungujú totalitné režimy na princípe obrovskej pavučiny lží.
debata (4)

Kam povedie prekrúcanie pravdy?

Nová hra Pavučina lží, s ktorou Divadelné centrum pôjde po školách po Slovensku, hovorí o tom, ako fungujú totalitné režimy na princípe obrovskej pavučiny lží – a do akých lží sa môžeme dostať na internete a na sociálnych sieťach dnes. O tom, kam až môže viesť prekrúcanie pravdy. Na hre Jána Šimka v dramaturgii Zuzany Palenčíkovej odborne spolupracovali Zuzana Juráneková a Marek Madro (IPčko) a Ľubomír Morbacher (ÚPN).

Dezinformácie sú dnes módne slovo, no boli tu aj včera, aj dávno v histórii. A rovnako ako vtedy, aj dnes vedia ľudí zmanipulovať natoľko, že dokážu ničiť životy. Autor hry a súčasne režisér Ján Šimko preto siahol po období fašizmu na Slovensku a použil autentické súdne záznamy výpovedí členov Hlinkovej gardy, ktorí vraždili nevinných ľudí, medzi nimi aj deti. (Najmasovejšie vraždenie civilného obyvateľstva v rámci Slovenska sa odohralo v Kremničke a v Nemeckej. V Kremničke popravili 747 ľudí, počet zavraždených vo vápenke v Nemeckej sa odhaduje na 450 až 900 ľudí.)

Vražda je nepochybne silný motív aj pre divadlo, ale dať ju do súvisu s manipuláciou a prekrúcaním pravdy vôbec nie je „od veci“. Vražda ako plánovaný teroristický útok sa stala aj pred rokom na Zámockej ulici v Bratislave a tiež zomreli nevinní ľudia iba preto, že ich niekto z väčšinovej spoločnosti chce vytesniť.

Hra zároveň približuje, do akých lží sa môžeme... Foto: Braňo Konečný
pavucina ldzi divadelne centrum Hra zároveň približuje, do akých lží sa môžeme dostať na internete a na sociálnych sieťach dnes.

"Považujeme za dôležité ukázať, ako v súčasnosti funguje propaganda, ako dochádza k manipuláciám, šíreniu fake news a radikalizácii na sociálnych sieťach. A tiež, ako fungovala propaganda v minulosti. V čase, keď viac mladých získava informácie o svete zo sociálnych sietí ako z overených médií a trávi o tretinu viac voľného času on-line ako off-line, je to obzvlášť dôležité,“ objasňuje tému inscenácie jej autor a režisér Ján Šimko.

Pavučina lží ukazuje, ako fungovala propaganda za fašistickej Slovenskej republiky 1939–1945 a ako teraz dochádza k manipuláciám, šíreniu fake news a radikalizácii na sociálnych sieťach. Prečo obsah na sociálnych sieťach nie je regulovaný, prečo prevádzkovatelia nechcú zabrániť šíreniu fake news, pôsobeniu trollov a ďalším manipulatívnym praktikám. Keď sú spochybňované tradičné štátne a verejné inštitúcie, ako sú školy či médiá, dostávajú priestor práve dezinformácie a manipulácia.

Pavučina lží je hra o tom, kam až môže viesť... Foto: Braňo Konečný
pavucina lzi divadelne centrum Pavučina lží je hra o tom, kam až môže viesť prekrúcanie pravdy.

Hra Pavučina lží je práve o tom, ako dezinformácie negatívne zasahujú aj do off-line životov ľudí a celých komunít. „Až 69 percent užívateľov Facebooku, ktorí v reálnom živote vykonali nejaký radikálny čin, nemusel to byť hneď teroristický útok, sa radikalizovalo vďaka algoritmom Facebooku,“ konštatujú tvorcovia hry.

divadelne centrum hra spleť Čítajte viac Po udalostiach na Zámockej mladí hromadne volali na linku pomoci. Keď ide o život, divadlo aj s odborníkmi odhaľuje skutočné dopady šikanovania

Každý „ide svoje“

Pavučina lží je dokumentárna inscenácia, čerpá z faktov a kombinuje autentické výpovede s útržkami životných príbehov. O to náročnejšie je to pre hercov, no Henrieta Virágová, Miloš Kusenda a Michal Rosík si dokážu udržať pozornosť mladého publika. Pomáha im v tom aj striedanie javiskovej reči s videoprojekciami. Silným motívom v hre je aj dialóg radikalizovaného chlapca, ktorý popiera holokaust, so svojím otcom. Ukazuje vzájomné odcudzenie v rodinách a túžbu po živote v bubline, kde má každý rovnaký názor.

divadelne centrum hra Spleť Čítajte viac Som Rómka, kamarátky som si kupovala, priznáva mladá herečka Henrieta Virágová

Ako sa študentom páčila hra na bratislavskej premiére? „Bolo to pravdivé, čo tam ukázali, ale neviem, čo sa s tým dá robiť,“ reagovali často. Aj keď zďaleka nie všetci sa vo svojom okolí stretli s extrémistickými názormi a radikalizáciou, väčšinou potvrdzujú jedno: nevieme jeden druhého počúvať, ani medzi generáciami. „Ja som sa s tým stretla u svojho starého otca. Chcela som sa s ním porozprávať, ale on ma vôbec nechcel počúvať, stále si "išiel svoje“. Bolo mi z toho smutno a radšej som ten rozhovor ukončila," hovorí študentka, zrejme za mnohých ďalších.

Po skončení predstavenia mladí neostanú s ťažkou témou sami. Vždy je pripravená beseda s tvorcami a aj so psychológom z centra pomoci Ipčko a pracovníkom Ústavu pamäti národa, ktorí s rešpektom odpovedia na všetky otázky.

© Autorské práva vyhradené

4 debata chyba
Viac na túto tému: #divadelné centrum