Legendárny balet Manon v SND je o nevinnej hriešnici

Balet Manon, ktorý má v SND premiérové predstavenia 23. a 24. marca, ponúka známy príbeh pôvabného naivného dievčaťa, ktoré žilo a umrelo pre lásku. Manon Lescaut sa zrodila vo Francúzsku ako rozkošná literárna postava v novele spisovateľa Abbé Prévosta v roku 1731 a stala sa symbolom ženskej sily i zraniteľnosti.

22.03.2024 06:00
Andrej Szabo  Mr G. M. Foto:
Scéna z 2. dejstva baletu Manon: Tatum Shoptaugh ako Manon a Andrej Szabo ako pán G. M.
debata

Manon si totiž spočiatku s mužmi robí čo chce, využíva ich, dáva sa obdarovávať, rozmaznávať, a ani nezbadá, ako sa situácia zmení a ona sama sa stáva zneužitou obeťou. Príbeh Manon je veľmi pestrý, dramatický, plný zvratov a zaujímavých vedľajších postáv, čo všetko balet šikovne tlmočí špecifickými výrazovými prostriedkami.

Nie je zlatokopka

Manon pochádza z chudobnej rodiny, otec ju teda poslal do kláštora, aby sa stala mníškou. Po ceste však Manon zistí, aká je príťažlivá. Zaľúbi sa, okúsi rozkoše lásky, ale aj slobody. Začne si robiť po svojom a ponára sa do života vtedajšieho rozkošnícky žijúceho Paríža, svoju chudobu pláta darmi od boháčov, ktoré dostáva za lásku.

Na tento spôsob života si zvykne a vôbec jej nepripadá amorálny. Však si môže polepšiť celá rodina, čo je na tom zlé? Veď jej milý des Grieux je tiež chudobný a ona ho napriek avantúram stále miluje a pomáha mu.

Scéna z 2. dejstva baletu Manon: Tatum...
Tatum Shoptaugh ako Manon a Andrea Schifano ako...
+5Viačeslav Kruť ako Lescaut  v balete Manon.

Manon sa cíti stvorená pre lásku – poskytovať potešenie považuje za svoje poslanie a istú vzburu. Však ona má dosť lásky pre všetkých, čo by si neprilepšila a iných nepotešila? Nie je žiadna zlatokopka, má dobré srdce , čaro od boha a všetko jej samé padá k nohám. Aspoň spočiatku.

Delikátny námet hriešnej svätice z Prévostovej knihy inšpiroval mnohých umelcov, aby príbeh spracovali v rôznych žánroch. Vznikli scenáre, libretá, hudba, verše, maľby a choreografie. Príbeh Manon prechádza storočiami a jednu z najkrajších podôb nadobudol práve v majstrovskej choreografii sira MacMillana, vo veľkolepom balete na hudbu Julesa Masseneta, ktorý po prvý raz môžeme uvidieť aj u nás.

Dynamický ako film

Na javisku sa objaví množstvo zaujímavých postáv, z ktorých každá má svoj charakter, zvláštny vzhľad (hedonistická doba sa odráža v bohatosti kostýmov), gestá, vyžarovanie. Pozornosť sa neupriamuje na sóla, skoro každá postavička niečím vyniká, deje sú súbežné a divák nevie, kam sa skôr pozerať. Pripomína to dynamický veľkofilm, plný (estetickej) akcie.

Dielo vyjadruje zvláštny charakter Manon, ktorá túži, aby všetci boli šťastní a spokojní, a tak sa jej spočiatku aj svet javí. Autorovi literárneho textu a tiež tvorcom baletu sa podarilo vytvoriť obraz ženy – motýlika, ktorá si však spáli krídla. A túto metaforu sleduje divák na javisku. Najprv kaleidoskop farieb a gejzír radostných pohybov, potom temnota a kŕč. Stále je však prítomná láska.

Tatum Shoptaugh,  Manon, Andrea Schifano,  Des Grieux Čítajte viac Manon bola trochu ako Marilyn či princezná Diana, skôr naivná než zlatokopka

Balet Manon má 50!

A kto pripravil naše súčasné predstavenie, ktoré tento slávny umelecký čin po prvý raz približuje Slovensku? Choreografiu čarovného baletného opusu Manon vytvoril sir Kenneth MacMillan, autorom hudby je Jules Massenet, pod hudobný aranžmán, orchestráciu a hudobné naštudovanie sa podpísal Martin Yates.

Dirigentmi predstavenia sú Martin Yates a Adam Sedlický, scénu a kostýmy navrhol Nicholas Georgiadis, supervíziu kostýmov urobila Natália Stewart, supervíziu scénickej výpravy Cinzia Lo Fazio, svetelný dizajn navrhol Jacopo Pantani a balet naštudoval Robert Tewsley. A je to inscenácia aj k jubileu – balet Manon v tejto podobe mal premiéru v Covent Garden v Londýne presne pred päťdesiatimi rokmi – v marci 1974.

Balet Manon v SND hudobne naštudoval a diriguje významný anglický dirigent Martin Yates, s ktorým sme priniesli rozhovor na túto tému a ktorý je znalcom diela. V roku 2011 pripravil dokonca novú orchestráciu partitúry. Hudba k baletu je mimoriadne krásna a má zaujímavú genézu.

Je to hudba Julesa Masseneta, prekomponovaná do nového celku. Pôvodne vraj hudobné pasáže neladili dôkladne s dianím na javisku, teraz je to paráda. Hudba mimoriadne pôsobivo umocňuje príbeh a výtvarnú stránku predstavenia. Tá raz pripomína veľkú fresku vo vrúcnych farbách, inokedy náladovú maľbu alebo živý film.

Skrátka, na javisku sa to mení, žije, pulzuje. Tanečníci vyjadrujú opitosť, hašterenie, zvádzanie, milovanie, bitky, odmietanie, žartovanie, chamtivosť, žiarlivosť, urazenosť a rôzne iné emócie. Robia to hravo a vynaliezavo, divák sa baví. A možno popri tom aj premýšľa, ako sa zmenil symbol Manon za tie desaťročia, čo ju poznáme.

Peter Martin Rapos Čítajte viac Zomrel dlhoročný sólista Baletu SND Peter Martin Rapoš

Kedysi jej príbeh prebásnil Vítězoslav Nezval a bolo to predovšetkým nežné vyznanie pre krásnu ženu, ktorá skrášľovala svet, hoci sa správala až príliš radodajne a rozmarne. Však taký veľkorysý ako Nezval bol aj jej oddaný des Grieux, ktorý ju neopustil ani v najťažších chvíľach, hoci sa jej správaním trápil.

Niektorí dnes Manon prirovnávajú k Marilyn Monreau alebo k princeznej Diane, ale Manon sa nedá prirovnať k nikomu. Pri všetkej telesnosti, ktorá určovala jej život, bola totiž utkaná zo svitu viezd, z vône ruží, z dotykov vánku, ktoré nemôže byť hriešne. A toto všetko cítiť z hudby i stvárnenia slávneho baletu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #balet #SND #Manon