Recenzia filmu Betlehemské svetlo: Veselá staroba jedného spisovateľa

Smiech od začiatku do konca - tak by sa dal opísať zážitok z nového filmu Jana Svěráka s názvom Betlehemské svetlo, ktorý nakrútil podľa predlohy otca Zdeňka Svěráka. Ten v snímke stvárňuje hlavnú postavu starnúceho spisovateľa Karla Šejnohu, ktorý sa pokúša utriediť si nápady na poviedky. Chaos v hlave mu zasahuje aj do osobného života, v ktorom sa pomaly začína strácať.

11.03.2022 06:00
Sverak Foto:
Spisovateľa Karla Šejnohu (Zdeněk Svěrák) nenechá fiktívna postava Matěja/Mária (Vojtěch Kotek) na pokoji.

Skúšobné ležanie v rakve

Spisovateľ Šejnoha sa pod vplyvom pribúdajúcich rokov musí vyrovnať s tým, že mu už myšlienky neplynú tak usporiadane ako v mladosti. Myslí mu to síce dobre, no je toho príliš veľa – myseľ spisovateľa totiž nikdy nespí, neustále ju bombardujú nové nápady. Postavy zo vznikajúcich poviedok sa Šejnohovi prihovárajú, najskôr opatrne, neskôr už sú drzo vtieravé a nedajú sa nijako utíšiť. Šejnoha sa pokúša utriediť si jednotlivé príbehy, dať im vhodný dej, pozadie a rozuzlenie, no je toho priveľa. Chce na to ísť postupne, ale keď sa venuje jedným, už doňho dobiedzajú ďalšie postavy. Raz sa s ním vezú v taxíku, inokedy sedí celá vymyslená rodina za oknom.

V jednej poviedke je hlavným hrdinom hanblivý Matěj (Vojtěch Kotek), ktorý sa pokúša získať si srdce magistry Venduly (Tereza Ramba). Spisovateľ mu napokon pomôže tým, že jeho postavu úplne zmení na dobrodruha a „zlého chlapca“ Mária. Ďalší príbeh by si radi uzurpovali otec (Vladimír Javorský) so synom (Martin Polišenský), ktorý má Downov syndróm. Tretím aktérom je automechanik Bakalář (Ondřej Vetchý), ktorý má veľkú dilemu – či zostane pri opravovaní áut, alebo presedlá na alternatívne liečiteľstvo, ktoré je jeho veľkým koníčkom a zdá sa, že aj životným poslaním. Spolupracuje pri tom s Ludmilou (Patricia Schumann), ktorá má otvorené tretie oko.

film okupace Čítajte viac Recenzia - Okupácia: V tomto filme hráme všetci

Narúšanie bežného života neustálym dobiedzaním fiktívnych postáv je zdrojom viacerých vtipných momentov. Situačný humor je jednou z najlepších stránok filmu a pripomína klasické české komédie, čo je jedno veľké plus. Nie je totiž vôbec jednoduché ponúknuť dnešným divákom humor, ktorý by nebol silený alebo vulgárny. Svěrák si síce trochu vulgarity dovoľuje, no v únosnej miere. Vôbec však nešetrí čiernym humorom, keď už vopred pomýšľa na smrť a na to, ako si za asistencie dvoch veselých hrobárov ľahne do rakvy. Niekto by mohol namietať, pokiaľ ide o humor, ktorý je spojený s chlapcom (a jeho spolužiakmi) s Downovým syndrómom. Tvorcovia si však nerobia žarty z jeho hendikepu, namiesto toho ho berú takého, aký je. Jeho otec mu však občas svojím správaním pripomenie, že je preňho bremenom. To je na celom ich príbehu najsmutnejšie.

Spisovateľ Šejnoha ako zástupca staršej generácie má zastaraný pohľad na vzťahy medzi mužom a ženou, čo mu v istom momente vyčíta aj samotná Vendula. Šejnoha si je teda sám vedomý toho, že za návod na „dobývanie ženy“ ho už v dnešnej dobe nikto chváliť nebude, no zároveň vie, že v tomto veku už svoj pohľad na isté veci zmeniť nedokáže.

belfast Čítajte viac Recenzia filmu Belfast: Čiernobiela nostalgia za detstvom

Láska pretrváva aj v starobe

Postavy z poviedok spôsobujú Šejnohovi nielen chaos v myšlienkach, ale aj problémy v každodennom fungovaní. Keď sa príliš zasníva, dostáva sa do nebezpečných, občas dokonca život ohrozujúcich situácií. Okrem toho má problém v manželstve, ktorý si spočiatku neuvedomuje. Jeho manželka (Daniela Kolářová) si ich spoločný dôchodok predstavovala ako čas, ktorý budú tráviť spolu. Namiesto toho sa musí starať o domácnosť, zatiaľ čo jej muž je myšlienkami neustále inde. Chýba jej vzájomná komunikácia a akýkoľvek náznak záujmu zo strany manžela.

Zdeněk Svěrák Čítajte viac Zdeněk Svěrák: S filmom prežívam svoj život nanovo. To nemôže byť nuda

Ten si to uvedomí až dosť neskoro, no pokúša sa situáciu zachrániť. Zoberie teda ženu na výlet, ktorý sa síce nevydarí, no napriek tomu môžeme pozorovať výnimočné momenty, v ktorých sú starnúci manželia šťastní už len zo vzájomnej prítomnosti. Pamätným momentom je, keď Šejnoha rozpráva nejakú historku už desiaty raz, ale jeho manželka sa schuti smeje a priznáva, že aj keď to počuje už po desiaty raz, je rada, že sa spolu rozprávajú. Snímka tak ukazuje, že ani v pokročilom veku nemusia ľudia upadnúť do stereotypu bez lásky, kedy jedinou vecou, ktorá ich drží pokope, je zvyk.

Film sa napokon končí zavŕšením poviedky, ktorú spisovateľ neustále odkladal. Ide o vtipnú a originálnu bodku za snímkou, ktorá pobaví a zároveň ponúkne zopár tém na zamyslenie.

HODNOTENIE PRAVDY: 5/5
Betlehemské svetlo/Česká republika 2022