Recenzia filmu C'mon C'mon: Ako sa vyrovnať s potlačenými emóciami

Príbehov o snahe dospelého a dieťaťa nájsť si k sebe cestu je vo svete filmu neúrekom. Napriek tomu s touto témou prichádza režisér Mike Mills vo svojej novej snímke C'mon C'mon. Je otázne, či sa mu podarilo vniesť do tejto oblasti niečo nové.

12.03.2022 11:00
40 recenzia cmon cmon Foto:
Johnny (Joaquin Phoenix) a jeho synovec Jesse (Woody Norman) sa musia vyrovnať so svojimi traumami.

Generačná trauma

Johnny (Joaquin Phoenix) je rozhlasový novinár, ktorý robí rozhovory s deťmi z rôznych kútov Ameriky. Pýta sa ich na názor, pokiaľ ide o všeobecné problémy v spoločnosti, ale aj na to, ako si predstavujú svoju budúcnosť. Johnny má zvláštnu schopnosť rozprávať sa s deťmi ako so seberovnými, dáva im pocítiť, že mu na ich názoroch záleží, a tak vznikajú naozaj zaujímavé nahrávky so silnou výpovednou hodnotou.

Jeho sestra Viv (Gabby Hoffmanová) ho čoskoro skontaktuje a poprosí, aby jej postrážil syna Jesseho (Woody Norman). Viv totiž musí odcestovať do Oaklandu a postarať sa o manžela, s ktorým už dlhší čas nežije. Johnny ochotne prijme a podujme sa postarať sa o Jesseho najlepšie, ako vie. Spočiatku sa zdá, že všetko prebehne viac-menej v poriadku, a to aj napriek miernej výstrednosti deväťročného chlapca. Až neskôr vypláva na povrch fakt, že Johnny a Jesse síce nemajú problém medzi sebou, musia sa však vyrovnať so svojimi osobnými démonmi, ktorí ich oboch trápia.

Divák má možnosť v krátkosti nahliadnuť do minulosti Johnnyho a Viv, ktorí sa museli starať o chorú matku. Tento proces si na oboch vybral svoju daň, čo napokon prerástlo do agresívnych hádok. Teraz je však jasné, že k sebe súrodenci majú stále blízko a za svoje minulé spory sa obaja cítia previnilo. Obaja sú zároveň poznačení stratou, ktorá v ich životoch pokračovala v podobe Vivinho psychicky chorého manžela a Johnnyho priateľky Louisy, ktorá ho opustila. Táto generačná trauma zasiahla aj malého Jesseho, ktorý sa po strate otca bojí viazať na strýka, pretože má obavy, že aj on ho raz opustí.

belfast Čítajte viac Recenzia filmu Belfast: Čiernobiela nostalgia za detstvom

Pomyselná sirota

Medzi Johnnym a Jessem tak čoskoro dochádza k vzájomným nedorozumeniam, výbuchom hnevu i slzám. Vinu za to nenesie ani jeden z nich, ide o snahu vyrovnať sa s potlačovanými pocitmi a zároveň strach prijať do svojho života niečo nové, čo môže v okamihu zmiznúť. Jesse si vymyslel zvláštnu, niekto by dokonca povedal znepokojujúcu hru – predstiera, že je sirota, že Viv kedysi stratila svoje dieťa, a on ho teraz môže nahradiť. Zrejme tým chce sám pred sebou ospravedlniť pocit samoty, hoci jeho mama sa oňho stará zo všetkých síl. Keď si predstavuje sám seba v situácii, v ktorej má ako sirota útulný domov, lepšie si tak cení to, čo má.

Olga CDLC-2022 Čítajte viac Podľahnúť Seydouxovej s Dumontom a Desplechinom

Podobne ako vo svojej práci aj s Jessem sa Johnny rozpráva s rešpektom, vďaka čomu ich vzťah ako-tak drží pokope. Napriek tomu nastane zlomový moment – Johnny má pocit, že nie je v jeho silách ďalej pokračovať. Napokon však pochopí, že s emóciami je nutné sa vyrovnať, inak to bude len a len horšie. Najmä v prípade chlapca, ktorý si myslí, že to v sebe musí držať a nesmie s tým otravovať ľudí okolo seba. Myslí si, že nemá právo na to cítiť sa zle – a práve Johnny ho z tohto omylu vyvedie.

Joaquin Phoenix vyniká v hlavnej úlohe, výkon Woodyho Normana je tiež obdivuhodný. Vinou preexponovaného scenára však miestami predstavuje skôr dospelácku predstavu o inteligentnom dieťati, než jeho autentický obraz. Napriek tomu sa divákom postavy dostanú pod kožu a ich príbeh na nich zanechá stopy. Film C'mon C'mon nasleduje trend súčasnej doby učiť ľudí vyrovnávať sa s traumami, ktoré sú v nás často ukryté už odmalička.

HODNOTENIE PRAVDY: 5/5
C'mon C'mon/USA 2021
réžia: Mike Mills