Recenzia hororu X: Starenka zo závisti vraždí pornohercov

Slasher (hororový subžáner, v ktorom vrah postupne zabíja skupinu ľudí, pozn. red.) má aj v roku 2022 ešte stále čo ponúknuť. Vzhľadom na jeho atribúty ide o dosť limitovaný žáner, ktorý sa dá len ťažko inovovať.

12.05.2022 11:00
26 fim X  c  A24 Foto:
Partia mladých ľudí sa rozhodne natočiť porno. Čakajú ich však kruté následky.

Najväčšiu popularitu zažil v 80. rokoch, no už koncom 70. rokov sa objavili filmy, ktoré položili základy žánru. Každý si zrejme predstaví Halloween (1978) a Piatok trinásteho (1980), no skutočným priekopníkom slasheru je Texaský masaker motorovou pílou, ktorý mal premiéru v roku 1974.

Vo svojej najnovšej snímke X sa režisér Ti West rozhodol vzdať mu hold, pričom sa zároveň venuje aktuálnym témam, ako je starnutie, sexbiznis a kresťanský fundamentalizmus.

Vyvracanie stereotypov

Dej filmu je zasadený do roku 1979 – v čase, ktorému sa tiež hovorí Zlatá éra pornografie. Partia mladých ľudí sa rozhodne natočiť pornografický film na odľahlej farme v Texase. Skupinu tvorí začínajúca pornoherečka Maxine (Mia Goth), jej priateľ a producent Wayne (Martin Henderson), pornoherci Bobby Lynne (Brittany Snow) a Jackson Hole (Scott Mescudi), režisér RJ (Owen Campbell) a jeho priateľka Lorraine (Jenna Ortega). Priestor na natáčanie im poskytne starnúci Howard (Stephen Ure), ktorý žije na farme so svojou ženou Pearl (Mia Goth). O tom, čo budú ich návštevníci natáčať, nevedia.

Texaský masaker motorovou pílou Čítajte viac Recenzia: Kožená tvár sa vracia na scénu

Je zaujímavé, ako sa tvorcom podarilo prepojiť prostredie konca 70. rokov s myšlienkami, ktoré rezonujú v súčasnej spoločnosti. Na pornopriemysel nehľadia ako na niečo ponižujúce, naopak, snažia sa vyvrátiť viaceré stereotypy, ktoré sú s ním spojené. Režisér RJ a jeho priateľka Lorraine napríklad načrtnú tému žiarlivosti. Nie je pre Waynea neúnosné, keď musí sledovať Maxine, ako má pred kamerou sex s niekým iným? Oni však berú hraný sex pred kamerou a sex z lásky ako dve odlišné veci. Film tiež ukazuje skutočnosť, že povolanie pornoherca nemusí byť vecou núdze – je to zamestnanie ako každé iné.

Zabijak vo filme X nenosí masku a nie je to ani muž, ako býva zvykom. Pearl, ktorú hrá skvelo zamaskovaná Mia Goth, stvárňujúca aj hlavnú postavu Maxine, sa nedokáže vyrovnať so starnutím. Prítomnosť mladých ľudí, ktorí na jej pozemku natáčajú pornografický film, jej frustráciu len znásobia. Manžel s ňou odmieta súložiť, pretože sa obáva o svoje slabé srdce. Preto sa Pearl púšťa do nenávistného vraždenia.

Strach zo staroby

Tempo deja je nastavené približne rovnako, ako u väčšiny slasherov – od prvej vraždy prechádza plynulo k ďalším, vrahyňa si jedného po druhom odchytáva mladých ľudí a nemilosrdne ich masakruje. Počas toho sa v nej bije presvedčenie o hriešnosti promiskuity s očividnou závisťou. Na rozdiel od bežných vrahov má teda Pearl jasný zámer – Michael Myers alebo Chucky totiž zabíjajú len tak, z pasie. Motívy Pearl sú však divákovi jasné už od začiatku.

Tvorcovia využívajú známy motív odstrašujúceho zobrazovania starých ľudí. Takéto scény, v ktorých sú ukázaní nahí starci naháňajúci svojím mŕtvolným vzhľadom strach, poznáme napríklad zo snímok Návšteva, To: Kapitola 2, Relikvia či Osvietenie. X posunulo v tomto smere hranicu o čosi ďalej a prinútilo divákov sledovať živočíšny sex Howarda s Pearl. Hrôza zo sledovania tohto aktu plynie predovšetkým zo statusu quo, že sex by mali mať len mladí a krásni ľudia. Sex totiž symbolizuje život, zatiaľ čo pri pohľade na zostarnuté telá človek v prvom rade myslí na smrť.

Medium film Čítajte viac Recenzia: Hrôzy thajského folkóru zabojujú o Oscara

V poslednom úseku filmu sa dozvedáme, aký je medzi Maxine a Pearl ostrý kontrast. Obe boli zrejme vychovávané vo veľmi konzervatívnom duchu – Maxine sa však rozhodla ísť vlastnou cestou, pretrhať všetky väzby s rodinou a byť vo svojej sexualite absolútne slobodná. Jedinú traumu jej tak spôsobovali spomienky na detstvo a dospievanie. Pearl nemala to šťastie – či vnútornú silu – aby sa od hodnôt, ktoré jej vnútili, dokázala odtrhnúť. Preto vo svojom pokročilom veku trpí práve tým, že nikdy nemohla žiť naplno. V ceste si pritom stála len ona sama.

Okrem skvelo zvládnutého príbehu a hereckým výkonom je snímka X výnimočná aj svojím soundtrackom, na ktorom sa podieľal Tyler Bates (pracoval už na hororoch Úsvit mŕtvych či Halloween) a Chelsea Wolfe. Tvorcovia oznámili, že súbežne s X natáčali aj prequel s názvom Pearl, ktorý je v súčasnosti v postprodukcii. Máme sa teda na čo tešiť.

HODNOTENIE PRAVDY: 5/5
X/USA 2022
réžia: Ti West