Hlavné postavy vo filmu stvárnili Vita Smačeljuk a Gleb Kuchuk. Celovečerného filmového debutu režiséra Michala Blaška a scenáristu Jakuba Medveckého sa českí diváci dočkajú 8. novembra. V bežnej distribúcii bude Obeť od 10. novembra.
Už prvý záber z vnútra autobusu čakajúceho na hraniciach pohltí publikum dramatickou situáciou, v ktorej sa mieša ukrajinčina s češtinou. Diváci i kamera sa náhlia spolu s hrdinkou Irinou, tá sa potrebuje dostať k synovi Igorovi, ktorého práve kdesi v Česku operujú. Ukrajinského mladíka a nádejného gymnastu vraj niekto napadol. Dráma Obeť je od prvých chvíľ intenzívna a súčasná, nielen námetom, ale i kontaktným štýlom, ktorý publiku len pozvoľna odhaľuje, že situácia je oveľa komplikovanejšia, než sa na prvý pohľad zdá.
Čítajte viac Recenzia filmu Obeť: Keď sa matka bojí o synaDráma európskych parametrov
Michalov Blaškovi a scenáristovi Jakubovi Medveckému sa darí prepojiť konkrétny prípad okolo jednej zdanlivo banálnej lži s vykreslením zložitejšieho spoločenského konfliktu. Ich dráma vyniká schopnosťou napojiť sa na hrdinov, a hoci hovorí o Čechoch, Ukrajincoch i Rómoch, vyhýba sa stereotypom. „Obeť je príbehom o dôvere matky Iriny a syna Igora žijúcich v cudzom štáte, kde sú odkázaní hlavne sami na seba,“ hovorí režisér Blaško. „V istom zmysle je to univerzálny príbeh, ktorý by sa mohol odohrať kdekoľvek na svete, pretože proti sebe stavia dve minority. Otázkou zostáva, na akú stranu sa postaví väčšinová spoločnosť, ktorá sa tak stane sudcom.“
Čítajte viac Michal Blaško: Slovenský film má na to, aby bol medzinárodnýS podobne vystavanými príbehmi, ktoré miešajú napätie s kritickou sondou do temných hlbín spoločnosti, kde často každý má maslo na hlave, slávi napríklad rumunská kinematografia svetové úspechy na najväčších festivaloch už takmer dve dekády. Mladí tuzemskí tvorcovia na túto líniu európskeho filmového realizmu sebavedomo nadväzujú.
„Mojím cieľom bolo prostrednictvom Irininho emočného portrétu obnažiť podstatu stredoeurópskej spoločnosti, pre ktorú je ťažká situácia hlavnej hrdinky príležitosťou ukázať nenávisť a legitimizovať ju,“ rozvíja hlavnú tému režisér. „Časť spoločnosti čaká, kedy dostane možnosť vyjsť so svojou skrytou nenávisťou na verejnosť, pomocou jemnej manipulácie si svoje správanie čiastočne ospravedlní. A nenávisť sa časom stane normou.“
Manipulácia je leitmotívom filmu a objavuje sa naprieč spoločenskými vrstvami, o ktorých Obeť hovorí. „Skutočnosť, že Irina a Igor sú Ukrajinci, patria k jednej z najpočetnejších menšín v Českej republike, a napriek tomu nie sú väčšinovou spoločnosťou celkom akceptovaní, dodáva postavám jedinečnú optiku.“