Recenzia: Kocúr v čižmách ako mačací James Bond

Tiež ste po vianočnej televíznej nádielke prepadali pocitu, že nové rozprávky nestoja za nič? Potom je najvyšší čas zamieriť do kina na nové pokračovanie dobrodružstiev starého dobrého Kocúra v čižmách. Aspoň sa na vlastné oči presvedčíte, či Kocúr svoju nomináciu na Zlatý glóbus za najlepší animovaný film získal oprávnene. Už o týždeň bude jasné, či Kocúr v rovnakej kategórii porazil napríklad Pinocchia režiséra Guillerma del Tora.

03.01.2023 10:00
Kocúr v čižmách - Posledné želanie Foto:
Kocúr v čižmách zisťuje, že jeho vášeň pre dobrodružstvo si vybrala svoju daň: prišiel už o osem zo svojich deviatich životov.

Cinemart nasadil obľúbeného rozprávkového hrdinu do kín vraj ako krásny vianočný darček už 22. decembra, my sme sa naň vybrali s neterami vo veku šesť a desať rokov na Druhý sviatok vianočný, keď bol divadelný Luskáčik beznádejne vypredaný. To je ten kocúr, čo mal kamaráta vajce a šplhal po zázračných fazuliach do neba, kde kradol zlaté vajcia a zázračnú húsku? Pýtali sa netere a ja som si matne spomínala na dej prvého dielu. V šoku som zistila, že ten vznikol už v roku 2011. Kým dielko od režiséra Chrisa Millera získalo na filmovom portáli csfd hodnotenie 67 percent, najnovšie pokračovanie od dvojice Joel Crawford a Januel Mercado (obaja pracovali aj na animáku Krúdovci) ho zvýšilo na 83 percent. Prvý film o Kocúrovi bol vlastne spin-offom (odvodeným dielom z iného filmu) animovaného Shreka, celosvetovo zarobil 550 miliónov dolárov a teraz prichádza po rokoch dvojka s hrdinom, na ktorom sa už dobrodružstvá v priebehu rokov trochu podpísali. Veď film má podtitul Posledné želanie.

Život v ohrození

Hádam nezomrie, pýtala sa s obavami staršia neter. Ako by mohol, veď všetci vedia, že Kocúr v čižmách najkrajšie pradie a hoci ako správna mačka dáva prednosť mlieku pred alkoholom, ako šermiar je absolútne dokonalý, ubezpečovala som ju. Veď si spomeň na upútavku. Lenže pozor, hoci Kocúr v nej naozaj sebavedomo vyhlási, že legenda nikdy nezomiera, vzápätí naňho padne ťažký zvon z veže. Kocúr pokračuje: mám deväť životov. Keď sa ho potom spýtajú, koľkokrát zomrel, dočkajú sa diváci rýchlej rekapitulácie najrôznejších hororových situácií. Raz Kocúr tvrdí, že ho netreba istiť a už-už ho rozpučia ťažké činky v posilovni, inokedy presviedča, že mačka vždy dopadne na všetky štyri a hneď na to letí z vysokánskej veže, až zistí, že mu ostal len posledný život.

Starý sukničkár a dobrodruh Kocúr v čižmách... Foto: Cinemart
kocur v cizmach Starý sukničkár a dobrodruh Kocúr v čižmách ešte nemôže odísť do mačacieho dôchodku. Má nevybavené účty.

To aj samotného neohrozeného hrdinu vedie k prehodnoteniu jeho doterajšieho života. Niekdajší chválenkár, sukničkár a frajer sa ocitá v bode zlomu. Rozhodne sa zavesiť čižmy na klinec a radšej sa vybrať do mačacieho útulku. Odporučili mu ho so slovami, že jeho majiteľka stále zháňa domáce mačky. Kocúra v čižmách to pohorší a prská: Ja nie som domáca mačka, ja som Kocúr v čižmách. O chvíľu už diváci, jedno či deti, alebo dospelí, v kine súcitia s Kocúrom, ktorého dobrodinka prijme do útulku, vymydlí ho a dá mu obojok s menom Pickles. Vo chvíli, keď neborákovi nazuje štrikované papučky na všetky labky a ukáže mu mačací záchodík, Kocúr smutne predvída: takže takto zomrie moja dôstojnosť.

barbie Čítajte viac VIDEO: Prvá ukážka z filmu o Barbie zaskočila publikum odkazom na Kubricka

Nejednému dospelému divákovi scéna pripomenie Jamesa Bonda, ktorý tiež po rokoch vyšiel z formy. Takto to predsa nemôže skončiť! Ale režisér Joel Crawford vie, čo robí: "Aby ste pocítili vzostupy, musíte zažiť aj pády. Kocúr zažíva istý strach, keď si uvedomí, že najlepšie roky má za sebou, ale pod pokrievkou je film skutočnou oslavou života a všetkých úžasných zážitkov, ktoré nám je dovolené zažiť.” Deti sa naozaj idú popukať od smiechu a smejú sa nahlas na celé kino. Bavia sa na čivave prezlečenej za kocúra, ktorá Kocúrovi hovorí, že nevyzerá ako Pickles a ten jej na to odvrkne, že tiež nevyzerá ako Kocúr. Vtedy sa čivava prezradí: na rovinu, som psí terapeut a ponúka svoje služby i priateľstvo. Kocúr, ktorý pri príchode do útulku zakopal svoje čižmy aj opaskom a klobúkom hlboko do zeme, oboje odmieta.

Kocúr v čižmách bojuje o svoje stratené životy. Foto: Cinemart
kocur v cizmach Kocúr v čižmách bojuje o svoje stratené životy.

Z vlka tuhne krv v žilách

Lenže to už má Kocúr v pätách drsnú Zlatovlásku a jej troch medveďov, ktorí si s ním chcú vyrovnať účty z minulosti. Najal si ich zákerný zloduch Jack Horner, ktorý má k dispozícii tašku plnú čarovných pomôcok a nezastaví ho ani jeho zlé svedomie v podobe maličkého svrčka, čo mu sedí na pleci. Kocúrovi neostáva nič iné, len vykopať svoju výstroj a chtiac nechtiac spolu s čivavou hľadať Hviezdu želaní, s pomocou ktorej by mohol obnoviť stratené životy. Cestou stretne aj svoju niekdajšiu lásku a rivalku v jednom, mačaciu zlodejku Cica Labku. A navyše ho naháňa ešte aj hrôzostrašný Lovec odmien, vlk hvízdajúci si tak, že Kocúrovi vždy stuhne krv v žilách a mení sa na vystrašené mačiatko.

Napriek tomu, že má príbeh miestami nostalgický a ľútostivý tón, celý čas má skvelé tempo a obsahuje množstvo vtipov, na ktorých sa bude baviť celá rodina. Jedna česká diváčka filmu vyčítala, že v úvode sa zbytočne dlho spieva, ale našťastie čoskoro začne prituhovať a príbeh sa stane príjemne temným a ponurým. Ilustrujú to aj kvapky krvi, ktoré pri jednom súboji so strašidelným vlkom pomaly stekajú Kocúrovi po tvári. Mladšia neter si síce miestami zakrývala oči, no keď Kocúr pozbieral odvahu a začalo sa mu dariť, výskala od radosti. Staršiu bavili scény, kde sa čivava snaží napodobniť Kocúrov rozkošný pohľad, ktorému nikto nevie odolať. Snaží sa napodobniť Kocúrovo gúľanie očami, až sa o psíčka začne strachovať aj nebojácna Cica Labka: pozor, nech nedostaneš pruh! Ale čivava nakoniec neodolateľný pohľad zvládne a v pravej chvíli použije…

Hoci má už kocúr v čižmách najlepšie roky... Foto: Cinemart
kocur v cizmach Hoci má už kocúr v čižmách najlepšie roky života za sebou, ani náhodou nestráca zmysel pre humor.

A navyše film nenásilne deťom ukazuje, že aj malé a nenápadné tvory môžu pomôcť naoko silnejším. Kocúr aj Cica Labka nakoniec malej čivave, ktorú kedysi ako sirotu vyhodili, dajú meno Perrito (psíček) a vezmú ju do partie. Cica Labka odpustí Kocúrovi, že ju kedysi nechal pred oltárom a Kocúr obetuje želania a uspokojí sa aj s jediným životom. Aj Zlatovláska zistí, že nepotrebuje Hviezdu želaní, lebo jej skutočnou rodinou je trio medveďov. Celé je to nádherne animované a akčné, za rýchly strih by sa nemusel hanbiť ani James Bond. Apropo, aj agentovi 007 už hrozil dôchodok a tiež dokázal, že ešte nepatrí do starého železa. Nie, takto legendy nekončia. Ľudské ani mačacie.

Krakonošovo tajomstvo Čítajte viac Recenzia rozprávky Krakonošovo tajomstvo: Príbeh tajomného pána lesa spestril Vianoce
HODNOTENIE PRAVDY: 4/5
Kocúr v čižmách: Posledné želanie/ USA, 2022/ r. Joel Crawford, Januel Mercado/ v slovenskom znení: Dušan Szabó, Soňa Norisová, Štefan Martinovič, Romana Orlická, Kamila Magálová, Matúš Krátky, Ján Greššo, Ondrej Kaprálik, Pavol Plevčík, Martin Mňahončák, Jeanette Švoňavská, Štefan Richtárek

Viac na túto tému: #rozprávka #Soňa Norisová #Guillermo del Toro #Shrek