Ľudia sa vadia, milujú, pracujú, cestujú, no všetko je ako v spomalenom filme a – tento film vlastne tiež spomalený je. Kamera dlho zostáva na tvárach protagonistov, na scenériách prírody, mesta, interiérov. Divák by tempo popohnal, trocha viac akcie by nezaškodilo, hoci príbeh je postavený na malátnosti. Svet je ochromený, mladý človek sa v tom ťažko orientuje. Nerozhodný je aj osemnásťročný Vincent, hlavná postava filmu, ktorý má svoje problémy dospievania a k tomu sa pridávajú problémy vesmírne.
Nečakaný cieľ
Vincent sa na začiatku filmu zobudí bez presných plánov, pomazná sa sám so sebou a dá sa nahovoriť, aby sa vybral na chatu. Je to pôvabný mladík, veľmi vnímavý, podľa všetkého s bohatým vnútorným životom, ale navonok sa veľmi neprejavuje. Okolie si ho však všíma a on zasa pozoruje ostatných.
Cestuje sám, vystačí si bez slov, hoci ho mnohí oslovujú. Najradšej by bol, aby mu všetci dali pokoj, ale ako to už býva, keď človek vyrazí do neznámych končín, začnú sa diať veci. Aj Vincentovi. Udalosti, ktorým by sa radšej vyhol, ho nasilu vťahujú, stáva sa aktérom rôznych epizód, vstupuje do dialógov. Nejde len o jeho momentálnu situáciu, je to aj metafora skutočného života. Nikomu sa nepodarí izolovať, každý sa musí prejaviť a zapojiť. Tak aj Vincent, ani sa nenazdá a dostane po papuli.
Čítajte viac Recenzia: Film Agnieszky Hollandovej nám uštedril poriadnu fackuFilmoval brata
Režisér Albert Hospodářský hovorí, že na počiatku tejto road movie bola zvláštna situácia, ktorú zažil so svojím bratom Vincentom (Vincent Hospodářský hrá aj hlavnú postavu filmu). Stal sa svedkom, ako brata na lavičke zvádzala, presnejšie vyzývala na sex, náhodná žena, ktorá si k nemu prisadla. Cudný brat nemal záujem a z bizarnej situácie sa taktne vykrútil. Režisér hovorí, že ho tento zážitok inšpiroval k lavičkovej scéne, ktorá je vo filme podstatnou. Žena si najprv len tak prisadne, nadviaže hovor a potom zatúži po zblížení. Tie chúťky vyvoláva horúčava, ale aj bezradnosť oboch postáv, ponevierajúcich sa po svete odsúdenom na zánik. Scéna vyjadruje malý pokus užiť si ešte pred koncom sveta, pokus, ktorý zúfalej zvodkyni nevyjde, lebo chlapec je slušný, introvert a ešte stále očakáva od života viac.
Brutální vedro vyjadruje úzkosť, ktorá existuje odvtedy ako ľudstvo samo, ale vždy má inú podobu
Z týchto osídiel vykľučkoval Vincent so cťou, ale na ďalšej púti sa mu to už nepodarí. Láskavo síce objíme staršiu paniu, ktorá v ňom vidí svojho strateného muža, ale keď sa zapletie do bitky na ulici, už mu to tak ľahko neprejde, nikoho nezaujíma jeho charakter či citlivosť. Tvár má dobitú a ďalej cestuje so stopami krvi na lícach a krku. Je trocha nepochopiteľné, že mu krv nezmyli, keďže sa oňho postarali dve čudesné dievčence. Tá maska mala však poslúžiť pri ďalšej scéne, keď pre stopy po bitke nevezme šofér chlapca do autobusu. Zasa sa však nájde duša, ktorá sa ho zastane, a príbeh pokračuje. Film je milý týmto striedaním dobra a zla, ale chýba mu silnejší a jasnejší epický obsah, zostáva v rovine symbolov či náznakov a pôsobí dojmom domáceho videa. Je to síce veľmi čisté dielko, ale málo dramatické. No aj keď asi diváka mrle žerú, dopozerá, lebo bude zvedavý, ako tento nevinný Vincent dopadne. A či nedopadne na Zem strašný rozžeravený kus z vesmíru! Prezradíme iba toľko, že si divák užije generačný pocit: nad mladými visí výstraha, že všetko sa môže skončiť náhlou katastrofou.
Čítajte viac Recenzia: Čo ak zistíte, že váš otec spolupracoval s ŠtB? Film o rozdelení Česko - Slovenska ukazuje, že kríza občas stmeľujeBrutální vedro vyjadruje túto úzkosť, ktorá existuje odvtedy ako ľudstvo samo, ale vždy má inú podobu. V tomto filme má podobu sympatického Vincenta, ktorý je svojský a robí si po svojom. Darmo ho strašidelná babka, akási vedma, vo vlaku otravuje katastrofickými predpoveďami o záhube, do ktorej sa svet rúti. Kým je cesta, sú aj ciele, a to je budúcnosť. Záver pekný, ale skôr vlažný ako brutálne žeravý.
HODNOTENIE PRAVDY: 2 hviezdičky z 5
Brutální vedro / Česko, Slovensko 2023 / r. Albert Hospodářský, h. Vincent Hospodářský, Milan Mikulčík, Zdeňka Petrová, Václav Kopelec, Ivana Uhlířová, Tereza Dočkalová, Marta Bačíková, Anežka Kalivodová, Marta Vítů