Recenzia: Dospelá žena zneužila 12-ročného chlapca a neskôr sa zaňho vydala. Ako o takejto téme natočiť film?

V 90. rokoch minulého storočia otriasol Spojenými štátmi nevídaný prípad. Tridsaťštyriročnú učiteľku Mary Kay Letourneauovú poslal súd za mreže po tom, ako jej dokázali zneužitie len 12-ročného chlapca Viliho Fualaaua. Pôvodne si mala odsedieť sedem rokov, vo väzení však napokon strávila len pol roka. Čakala totiž Viliho dieťa. Tam sa ale tento neuveriteľný príbeh nekončí - Letourneauová sa totiž aj naďalej vídala s neplnoletým chlapcom, čo ju opäť dostalo za mreže, kde porodila jeho druhé dieťa. V roku 2005 sa s Vilim vzali a ich manželstvo trvalo 14 rokov. Režisér Todd Haynes sa na tento príbeh rozhodol pozrieť originálnou optikou. Jeho nový film May December, ktorého názov odkazuje na vekový rozdiel medzi chlapcom a dospelou ženou, vyšiel 1. decembra na streamovacej platforme Netflix.

13.12.2023 08:00
May December Foto:
Natalie Portmanová ako herečka Elizabeth, ktorú práve Gracie (Juliane Mooreová) učí, ako si dáva mejkap.
debata (9)

Rúž a koláče

Elizabeth (Natalie Portmanová) je mladá herečka, ktorá má v pripravovanom filme stvárniť kontroverznú Gracie Athertonovú (Juliane Mooreová, postava inšpirovaná Mary Key Letourneauovou). Aby sa jej dokázala čo najlepšie priblížiť, rozhodne sa stráviť s jej rodinou niekoľko dní a študovať ich život. A hoci sa všetci neustále usmievajú, napätie a trápnosť nevšednej situácie je badateľná. Na počudovanie sa ale nezdá, že by Elizabeth mala nejaký morálny problém. Pôsobí milo a empaticky, aj keď občas ukáže svoju odvrátenú stránku.

Gracie a Joe (Charles Melton, postava inšpirovaná Villim Fualaauom) vedú bežný život príslušníkov americkej strednej triedy. Majú spolu tri deti – dvojičky Charlie (Gabriel Chung) a Mary (Elizabeth Yu) budú čoskoro maturovať, Honor (Piper Curda) študuje na vysokej škole. Gracie si od Elizabeth udržiava určitý odstup a tvári sa hrdo, herečkina neustála prítomnosť ju však znervózňuje. Joe je tichý a viac-menej pokojný, snaží sa čo najlepšie postarať o svoju rodinu.

Elizabeth sa stretne aj s Graceiným bývalým manželom (D. W. Moffett) a synom Georgiem (Cory Michael Smith), ktorý je v Joeovom veku. Sledujeme, ako s akousi chladnokrvnosťou skúma históriu a dôsledky nerovného vzťahu, ktorý sa začal zneužitím detskej nevinnosti.

Its A Wonderful Knife Čítajte viac Recenzia: Vianočné mestečko, v ktorom sa vraždí

Joe si odmieta pripustiť, že je obeťou, no postupne sa v ňom hromadia pochybnosti. Veď ani nemal poriadne detstvo. Gracie je však o svojej nevine absolútne presvedčená. V jednom momente dokonca tvrdí, že Joe zviedol ju. No aj napriek všetkému vypätiu síl divák pozoruje, ako sa Gracie trasie zem pod nohami. Maska síce drží na svojom mieste, jej vnútro sa však postupne rozpadá.

Elizabeth je veľmi cieľavedomá. Počas diskusie na strednej škole, kam chodia dvojičky, zanietene hovorí o tom, že hrať morálne nejednoznačné charaktery je najväčšou výzvou. Prostredníctvom konverzácií a pozorovania života rodiny sa hlbšie vnára do ich vzťahov a vnútorných pohnútok. Zaujíma sa aj o praktické veci – Gracie jej ukazuje, ako sa maľuje a aký používa rúž, učí ju piecť svoje preslávené koláče.

A hoci sa Elizabeth celý čas zaoberá extrémne citlivým príbehom manipulácie, sama sa nezdráha zneužiť Joeovo krehké emocionálne rozpoloženie. Keď od neho získa tajný list, ktorý mu kedysi Gracie poslala, má posledný kúsok skladačky. V závere vidíme jej dokonalú transformáciu – okrem mejkapu sa jej podarilo napodobiť aj Gracieino jemné šušľanie, ktoré počujeme počas jej monológu zostaveného z onoho intímneho listu.

Prekvapujúci záver

Film May December poskytuje fascinujúci pohľad na neľahkú tému. Nijakým spôsobom sa nesnaží ospravedlniť konanie Gracie, nepolemizuje o tom, či to naozaj bola láska a či je ospravedlniteľná. Namiesto toho sleduje človeka, ktorý odmieta akúkoľvek formu sebakritiky, a to napriek niekoľkým rokom vo väzení a odsúdeniu zo strany rodiny, priateľov aj širokej verejnosti. Taká neuveriteľná zaťatosť sa skutočne nevidí každý deň.

Skutočné posolstvo snímky sa však divákovi odhaľuje až v jej úplnom závere. Elizabeth sa napriek niekoľkým pochybným momentom javí ako pozitívna postava, ktorá sa snaží čo najcitlivejšie pochopiť a stvárniť príbeh Gracie a Joea. Realita ale napokon vyzerá úplne inak a Elizabeth odhaľuje svoju skutočnú tvár – zaujíma ju predovšetkým vlastný výkon a prestíž, ktorú jej (možno) prinesie.

Scéna z pripravovanej snímky vyzerá ako z lacného erotického filmu, zmizol Gracein mejkap aj osobitý prejav. Herec, ktorý stvárňuje Joea, rozhodne nemá dvanásť rokov – vyzerá skôr ako dvadsiatnik. Nie je jasné, aký je dôvod tejto zmeny – či za tým stojí režisér, producenti alebo štúdio.

natalia germani Čítajte viac Recenzia: Zo športovkyne pornoherečkou. Životopisnej snímke Jej telo chýbajú emócie

Diváka tak snímka v závere núti prejsť z myšlienkových pochodov o absurdnosti a amorálnosti vzťahu Gracie a Joea k úvahám o pozadí vzniku biografických filmov. Aj v tomto priemysle totiž platí, že peniaze hýbu svetom. Prečo by sa nemohla trochu „ohnúť“ realita? Možno takto oslovia viac divákov, prípadne sa vyhnú kontroverzii, hoci sa rozhodli spracovať práve túto tému.

May December je nezvyčajne poňatá dráma, pre ktorú si Todd Haynes vybral osvedčené herecké mená – vo svojich úlohách excelovali Juliane Mooreová, Natalie Portmanová, ale aj Charles Melton, známy zo seriálu Riverdale. A hoci sa zaoberá kontroverznou témou, na rozdiel od fiktívneho filmu, v ktorom účinkuje Elizabeth, k nej pristupuje s citom a s potrebnou dávkou kritiky i reflexie.

9 debata chyba
Viac na túto tému: #film #recenzia #netflix #May December