Kurátorom výstavy Harun Farocki: Shaping of Our Present (Formovanie našej súčasnosti) je člen umeleckého kolektívu APART Peter Sit. Spomedzi stovky diel vybral – v spolupráci s Farockého manželkou a spolupracovníčkou Antje Ehmannovou – reprezentatívnu vzorku spoločensky, politicky, ale aj formálne provokatívnych filmov. V galérii s Farockim, ktorý umrel v roku 2014, strávite niečo vyše hodiny filmového času.
Realita bledne
Farockého raný film Neuhasiteľný oheň nakrútený na sklonku 60. rokov kritizuje mechanizmy vojny, odkazujúc na tú, ktorá bola v tom čase najdiskutovanejším konfliktom, na vojnu vo Vietname. Podľa francúzskeho mysliteľa Jeana Baudrillarda jednou z amerických vojnových zbraní bol mediálny chýr.
Americké prúdové vysielanie vtedy "kolonizovalo” a presycovalo verejný priestor sprostredkovanými správami o konflikte. Vietnam bol jeden zo vzrušujúcich a iritačných prvkov budovania "strašidelnej hyperreality” mediálneho vákua, ktoré, ako vieme, dnes podlieha obrovskej kríze dôveryhodnosti. Celý svet preberal správy z amerických tlačových agentúr, šírili sa obsahy, obrazy a reprezentácie reality zo zdroja západnej veľmoci, ktoré len málokto spochybňoval.
![Z výstavy Harun Farocki: Shaping of Our Present...](https://ipravda.sk/res/2022/02/21/thumbs/farocki-vystava_01-nestandard1.jpg)
"Farocki už v 70. rokoch upozorňoval, aby sme boli ostražití pred zdrojmi správ aj pred spôsobom, akým sa prihovárajú. Preto vo filme Neuhasiteľný oheň zahrnul svedectvá priamo z prostredia, kde sa vojna udiala,” vysvetľuje kurátor Peter Sit. Na rozdiel od mainstreamových spravodajských staníc a televízie dal v Neuhasiteľnom ohni priestor tým, ktorí vojnu zakúsili na vlastnej koži. Pri Farockom je téma propagandy, mediálnej manipulácie a osvojovania si týchto mechanizmov v myslení a cítení západnej spoločnosti nesmierne dôležitá. Spomínaný film možno vidieť na Youtube a aj preto nie je súčasťou prehliadky.
![Miloš Forman](https://ipravda.sk/res/2017/02/17/thumbs/milos-forman-stvorec.jpg)
Naznačil budúcnosť
Farocki sa venoval najmä dokumentárnym formám, uplatňoval esejistiku a experimentoval. "Inšpiratívny je vo dvoch rovinách,” pokračuje Sit. "Jednou je filmová skladba, ktorá sa v súčasnom videoarte a filmovej eseji esteticky posúva a transformuje, no Farocki definoval základy pre ďalšie generácie umelcov.” Sit dodáva, že druhou nadčasovou rovinou sú témy, ktorým sa umelec kontinuálne venoval od 70. rokov. "Niektoré sú dnes ešte vypuklejšie. Farocki predbehol dobu aj v uvažovaní o virtuálnej realite a animácii. Predznamenal, ako bude technológia napredovať a ako zmení naše vnímanie obrazov.”
A čo si pod jeho vizionárstvom možno predstaviť? "Animácia dokáže byť nerozoznateľná od reálneho záznamu. Na takúto informáciu potom nahliadame ako na reálnu, pričom môže byť nositeľom klamstva, ako vizuálne "fake news”. Máme problém rozoznať, čo je skutočné, pravdivé a čo nie, čím je narušená dôvera v reprezentáciu mediálnych obrazov a celkovo i k médiám,” hovorí kurátor. Práve skúmanie obrazov a ich prezentácia je podľa neho kľúčová téma Farockého tvorby. Skúmal ju na zásadných javoch, akým je napríklad práca a jej zobrazenie vo filmových obrazoch kapitalistickej spoločnosti.
![Budujeme Slovensko](https://ipravda.sk/res/2022/02/21/thumbs/budujeme-slovensko_01-stvorec.jpg)
"Farocki rozmýšľa nad tým, čo máme možnosť vidieť a ako to ovplyvňuje náš vzťah k práci a naše ďalšie správanie,” dopĺňa Sit. Často pracoval metódou found footage a "nájdené” archívne zábery kombinoval s komentárom. Na výstave sú aj diela, ktoré týmto spôsobom pracujú s videohrami ako GTA či Minecraft, kde skúma napríklad zobrazenie krajiny. Prvky, ktoré si Farocki všímal, môžu vyznieť na prvý pohľad jednoducho. No pri hlbšej úvahe v širších kontextoch sa detaily, ktoré obrazom či bystrým komentárom vyzdvihol, rozrastajú. Nabádajú prehodnocovať vzťah k svetu a jeho mediálnej reprezentácii, čo je dnes – pri styku s akýmkoľvek sprostredkovaným obsahom – nevyhnutné.