Výstava v Slovenskom inštitúte v Prahe vznikla v kontexte aktuálneho ročníku Pražského Quadriennale 2023. Keďže sa koná v roku 30. výročia vzniku samostatnej Českej republiky a samostatnej Slovenskej republiky, zameriava sa na tvorbu troch slovenských kostýmových výtvarníčok, ktoré sa práve v posledných troch desaťročiach realizujú v českom a slovenskom umeleckom prostredí zároveň.
Názov výstavy Tri dámy česko – slovenského kostýmu je parafrázou zásadnej výstavy slovenského kostýmového výtvarníctva s názvom Tri dámy slovenského divadelného kostýmu, ktorú v roku 2008 realizoval Divadelný ústav Bratislava a ktorá bola reinštalovaná v Slovenskom inštitúte v Prahe ako sprievodné podujatie svetovej výstavy scénického výtvarníctva a divadelnej architektúry Pražské Quadriennale 2011. Výstava prezentovala tvorbu troch zakladateliek divadelnej kostýmovej tvorby na Slovensku – Ľudmily Purkyňovej, Heleny Bezákovej a Stanislavy Vaníčkovej.
Súčasná výstava Tri dámy česko – slovenského kostýmu potrvá do 8. 8. 2023.
Partnermi výstavy, ktorá vzniká z iniciatívy a v organizácii Slovenského inštitútu v Prahe sú Česká televize, Divadelný ústav Bratislava, Slovenské národné divadlo, Národní divadlo v Prahe, Národní divadlo Brno a Dejvické divadlo.
Výstava
Čítajte viac Dnešní Slováci v dnešnom ČeskuAlexandra Grusková
Vyštudovala Strednú umelecko-priemyselnú školu, odbor reštaurátorstvo. Následne scénické a kostýmové výtvarníctvo na Divadelnej fakulte VŠMU (1994). V rokoch 2000 – 2017 pedagogicky pôsobila na Katedre scénografie DF VŠMU, kde habilitovala na docentku (2008).
Venuje sa tvorbe pre činoherné, operné a tanečné divadlá, vrátane operných domov v zahraničí. Napr. Slovenské národné divadlo, Národní divadlo v Prahe, Národní divadlo Brno, Divadlo Andreja Bagara Nitra, Divadlo Nová scéna, Divadlo Jána Palárika Trnava, Divadlo Alexandra Duchnoviča Prešov, Moravské divadlo Olomouc, HaDivadlo, Městská divadla pražská, Divadlo Ta Fantastika, Aalto-Musiktheater Essen, Opera Wroclawska, Opéra Royal du Château de Versailles, Théâtre de Caen a i.
Pracovala s poprednými režisérmi a choreografmi: Jiří Heřman, SKUTR, Jozef Bednárik, Svetozár Sprušanský, Jan Antonín Pitínský, Vladimír Morávek, Mikoláš Tyc, Peter Mikulík, Gintaras Varnas, Tomo Sugao, Jan Kodet, Mário Radačovský, Ján Ďurovčík a i.
K jej profilovým inscenáciám v SND patria: z činoherných Búrka, Večer trojkráľový, Skrotenie zlej ženy, Hamlet, Ideálny manžel, Cyrano z Bergeracu, Stratégie a rozmary, Divadelný román; z operných Čarovná flauta, Hrad kniežaťa Modrofúza; z baletných Rasputin a Don Quijote. Pre ND v Prahe vytvorila kostýmy k operným inscenáciám Tosca, Gloriana, Hry o Marii, Norma, Madame Butterfly, Rusalka, Parsifal, Jakobín a k baletným Čarodějův učeň, Malá mořská víla, Zlatovláska a i. V Janáčkovej opere ND Brno spolupracovala na tituloch: Liška bystrouška, Řecké pašije, Tosca, Dido a Aeneas, Alcina. Pre balet NDB vytvorila kostýmy k inscenáciám Romeo a Julie, West Side Story. V DAB v Nitre k titulom Povraz s jedným koncom, Záveje, Macbeth, Hráme duráka, Čajka, Mariša, Gazdina roba, Testosterón, Adam Šangala. Spolupracuje aj s Divadlom Nová scéna: Mrázik, Boyband, Rozum a cit, Jánošík.
Zapojila sa aj do mnohých medzinárodných projektov. Jej práce získali ocenenia na prehliadkach a festivaloch, napr. Pražské Quadriennale, Divadelná Nitra, Smetanova Litomyšl, Janáček Brno a i. Ako filmová kostýmová výtvarníčka pracovala na desiatkach projektov: Pokoj v duši, Tma, Kvety a Lucia, Kriminálka Staré mesto, Kuchyňa, Milenky, Smečka, Známi neznámi, Plastic Symphony a i. Získala viacero divadelných ocenení DOSKY a Cenu Tatra banky za umenie. Bola nominovaná na ocenenie Krištáľové krídlo a filmovú cenu Slnko v sieti.
Čítajte viac SND uvedie premiéru inscenácie Projekt 1918Katarína Hollá
Narodila sa v Bratislave, kde študovala na gymnáziu. V roku 1990 absolvovala odbor scénografie na pražskej DAMU. Od roku 2018 pedagogicky pôsobí na svojej alma mater na katedre scénografie, odbor kostým a maska, v rámci magisterského štúdia.
Venuje sa návrhom pre divadelné a filmové produkcie. Najčastejšie spolupracuje so slovenskými a českými divadlami ako sú SND Bratislava, ND Praha, ND Brno, Činoherní klub, Divadlo Astorka Korzo'90, Teatro Tatro, Radošinské naivné divadlo a i. Okrem toho spolupracovala s viacerými zahraničnými opernými domami napr. Göteborg Opera či Kráľovské divadlo v Kodani. V súčasnosti má na svojom konte kostýmové návrhy pre viac ako dvesto inscenácií. V rámci divadla pracovala s režisérmi ako napr. Jakub Špalek (Cyrano Bergeracu, Růže pro Algernon a i.), Lucie Bělohradská (Caligula, Pobřeží a i.), Jana Kališová (Mistrovská lekce, Nora a i.), Michal Dočekal (Električka zvaná túžba, Srpen v zemi indiánů a i.) a David Radok (Cenerentola, Don Giovanni a i.).
V posledných rokoch je súčasťou inscenačného tímu režiséra Michala Vajdičku, vytvorila kostýmy pre viaceré jeho inscenácie: Vzkříšení, Racek, Hamlet, Macbeth, Každý má svou pravdu, Hordubal, Konec rudého člověka, Velmi, velmi, velmi temný příběh a i. Taktiež spolupracuje s Ondrejom Spišákom, spomeňme aspoň pár titulov z dlhoročnej spolupráce: Zimní pohádka, Majster a Margaréta, Stalker, Antigona, Barónka či Jakub a jeho pán. V súčasnosti spolupracuje tiež s režisérmi Ondřejom Sokolom, Ivanom Trojanom, Petrom Zelenkom, Jakubom Nvotom a Romanom Polákom.
V oblasti kinematografie je autorkou kostýmov pre vyše šesťdesiat filmov. Medzi najvýznamnejšie patria napr. Kolja režiséra Jana Svěráka, Šakalí léta, Pelíšky a Musíme si pomáhat režiséra Jana Hřebejka, Krvavý román režiséra Jaroslava Brabca, Hoříci keř poľskej režisérky Agnieszky Holland a ďalšie. Dlhodobo spolupracuje s Martinom Šulíkom (Krajinka, Slnečný štát, Cigán, Tlmočník, Muž so zajačími ušami a i.) či s Alicou Nellis (Mamas&Papas, Tajnosti, Perfect Days, Revival, Buko a i.), a tiež s Ivanom Ostrochovským (Služobníci).
Je držiteľkou ceny Českej filmovej akadémie Český lev za kostýmy k filmovému projektu Hoříci keř. V rámci tejto ceny bola navyše šesťkrát nominovaná za najlepšie kostýmy pre iné filmy. Taktiež je dvojnásobnou držiteľkou slovenskej filmovej ceny Slnko v sieti za návrhy kostýmov k filmu Cigán a k filmu Služobníci.
Čítajte viac Na Leva siaha Toman, Palach, Hastrman aj Hubov MasarykKatarína Štrbová Bieliková
Narodila sa v Martine na Slovensku. Venuje sa takmer výlučne tvorbe kostýmov pre film a televíziu. Študovala na Strednej umelecko-priemyselnej škole v Prahe – odbor scénografia. V štúdiu pokračovala v Bratislave na Katedre scénického a kostýmového výtvarníctva DF VŠMU, ktoré ukončila v roku 1991.
Do povedomia sa dostala na začiatku deväťdesiatych rokov 20. storočia slovenskými filmami Na krásnom modrom Dunaji režiséra Štefana Semjana a Rivers of Babylon režiséra Vlada Balca.
V roku 1998 sa v dôsledku utlmenia filmovej tvorby na Slovensku počas vlád Vladimíra Mečiara presťahovala s celou rodinou do Prahy, kde spolu s manželom kameramanom Martinom Štrbom dostali zaujímavé pracovné príležitosti. Jedným z jej prvých filmov v Českej republike, pre ktorý vytvorila kostýmy, bola snímka Želary režiséra Ondřeja Trojana, nominovaná na Cenu Americkej Filmovej Akademie Oscar. S režisérom O. Trojanom spolupracovala aj na úspešných filmoch Občanský průkaz a Toman, za ktorý bola nominovaná na cenu Českej filmovej akadémie Český lev a ocenenie Slovenskej národnej filmovej ceny Slnko v sieti, ktoré aj získala.
Najviac filmov ju spája s režisérom Janom Hřebejkom. Napr. Horem Pádem, Kráska v nesnázích, U mě dobrý, Nevinnost, trilógia Zahradnictví, Líbánky, seriál Českej televízie Rédl, film Učiteľka a ďalšie. Za mnohé z nich bola opäť nominovaná na ceny Český Lev a Slnko v sieti. Za film Líbánky obdržala ocenenie Slnko v sieti.
Za film Masaryk v réžii Juliusa Ševčíka získala obe ceny Český lev a Slnko v sieti. Spolupráca s režisérom J. Ševčíkom úspešne pokračovala na filme Skleněný pokoj a priniesla jej ďalšie nominácie na ocenenia v Čechách a na Slovensku.
Za návrhy kostýmov do filmu Křižáček v réžii Václava Kadrnku obhájila ďalšiu cenu Slnko v sieti a bola tiež nominovaná na ocenenie Český lev.
Významné miesto v jej filmografii zaujíma práca na filme poľskej režisérky Agnieszky Holland Šarlatán. Za návrhy kostýmov vytvorené pre tento film bola nominovaná na Českého leva, Slnko v sieti, a tiež Poľskú národnú filmovú cenu Orol, ktorú aj získala.
Opätovne cenu Český lev získala za návrhy kostýmov k seriálu Českej televízie Božena v réžii Lenky Wimmerovej.
Posledným filmom uvedeným v kinách je film Slúžka režisérky Mariany Čengel Solčanskej. Vytvorila tiež kostýmy k niekoľkým koprodukčným filmom v Rakúsku, Nemecku a Fínsku. Žije trvalo v Prahe, kontinuálne pracuje v Čechách a na Slovensku.