Z českého skla pije aj pápež. Ako slávny dizajnér Jan Plecháč modernizuje Moser

Kto sa zaujíma o slovenský a český dizajn, nech v Bratislave zamieri do priestorov Rajónu na Grösslingovej ulici. Práve tu nájde diela renomovaných súčasných domácich dizajnérov a výrobcov úžitkového skla, porcelánu, nábytku a doplnkov, ako sú Jakub Berdych Karpelis, Jiří Pelcl, Patrik Illo, Qubus, Rony Plesl. Žiaria tu poháre, čaše, vázy, misy, svietidlá, skrátka sklenené objekty rôzneho druhu a tvarov. Niektoré pôsobia ako moderné sochy, iné ako z vitríny na zámku. Na poličke nechýbajú známe porcelánové čižmy od dizajnéra Maxima Velčovského ani atraktívne kúsky z tvorby českých sklárov. A keďže sme na Grösslingovej ulici, na stene visia aj obrazy inšpirované plavárňou Grössling, ktoré vytvorila známa fotografka Mária Švarbová. Jedným z dizajnérov je aj oceňovaný Jan Plecháč, umelecký riaditeľ sklárskej firmy Moser.

26.12.2023 07:00
Jan Plecháč, sklo Foto:
Kolekcia Duša lesa a jej dizajnér Jan Plecháč.
debata (1)

Českú firmu Moser založil v roku 1857 talentovaný rytec a podnikateľ Ludwig Moser a jeho meno sa stalo svetovým znakom luxusného krištáľu a symbolom dokonalého ručného spracovania. Čo znamená byť dnes umeleckým riaditeľom takejto firmy? Diktujete napríklad svoj vkus?

Je to číre šťastie, ale hlavne je to nová výzva a ja mám rád výzvy. Je to pre mňa ale aj určité naplnenie cieľov, pre ktoré som študoval a robil veci, ktoré ma k tejto pozícii priviedli. Smeroval som k tomu vedome, chcel som viesť kreatívnu firmu. Už pár rokov som premýšľal, že by som rád viedol nejakú českú značku a ozvali sa mi z Moseru.

Na základe čoho vás oslovili? Čo konkrétne ste robili?

Už asi desať rokov som pracoval so sklom pre iné značky, napríklad som vyvíjal svietidlá pre značky ako Boma či Lasvit, takže som sa sklom zaoberal už dlho a všeličo som si vyskúšal.

V priestore Rajón na Grösslingovej možno... Foto: Pavol Laco
Rajón, dizajn, Moser V priestore Rajón na Grösslingovej možno obdivovať diela slovenských aj českých dizajnérov.

Pomohlo asi aj to, že ste získali ocenenie v súťaži Czech Grand Design. Už v roku 2010 vás tam označili za Objav roku.

Asi áno, ale to sú len čriepky, dôležité je celé snaženie, môj hlboký záujem o sklo.

A ako je to s vplyvom vášho vkusu? Diktujete firme svoj názor, vymýšľate alebo sa snažíte zušľachťovať to, čo je?

Snažím sa vtisnúť do produkcie svoje cítenie, chcem skĺbiť seba s Moserom, s jeho DNA.

Tak povedzte, aká je DNA Moseru?

Jednoducho povedané, je to „odmakané“. Na tom nie je čo meniť. My sklo buď brúsime, ryjeme doň, alebo naň maľujeme. Je to skrátka náročná práca, ktorá je v každom kúsku tohto skla. To je podstatné. Je to odpracované.

Ste umeleckým riaditeľom Moseru rok a trištvrte. Čo sa za taký čas už dalo zmeniť? Dá sa vôbec niečo podstatne zmeniť?

Zásadne nie. Treba si uvedomiť, že tá spoločnosť má dlhú históriu a bolo by márne a naivné niečo meniť takýmto spôsobom. Ja to ani nemám vo svojej povahe a nie je to ani správne. No posunúť sa toho dá veľa, ale potrebuje to čas.

Ide zrejme skôr o praktické zásahy. Hovorili ste napríklad, že chcete robiť matné sklo alebo chcete, aby ľudia túžili sa tých predmetov dotýkať. Ako sa to dá dosiahnuť?

V tomto zmysle už produkciu meníme, toto sa už deje. Nechcel by som však nikoho vydesiť, lebo máme tisíce skalných fanúšikov, ktorí majú radi svoj lesklý (hranovaný) Moser. Skúšame pracovať s matom, ale aj pre milovníkov klasiky chceme rozšíriť ponuku.

Fanúšikovia na to už reagujú?

Delia sa. Niektorí hovoria, že konečne začína byť Moser súčasný, pre iných je to už príliš na hrane.

Váza Abyss Foto: Moser
váza Abyss, Moser, sklo, Jan Plecháč Váza Abyss

Vy sám máte tiež doma Moser?

Mám doma nejaké prototypy pohárov, z ktorých pijem, ale inak som ako povestná kováčova kobyla, teda mám toho málo.

Máte malé deti, asi musíte dávať pozor aj na to málo, aby tie vzácne kúsky nerozbili.

Mám tri deti, najmenšie má 18 mesiacov. Často ich beriem do štúdia plného skla a ešte nikdy nič nerozbili.

vianočné ozdoby Čítajte viac Čarokrásne české sklo zdobí stromčeky pre Popolušku aj pre kráľa Karola III.

Ako je to dnes so sklom? Je oň stále záujem, berú ho ľudia aj ako umenie?

Myslím, že áno a záujem stúpa. Ja si myslím, že v budúcnosti bude ešte väčší. Ručná práca je totiž také dokonalé remeslo, že bude čoraz vzácnejšia a práve teraz príde jeho totálny vzostup.

Sú to unikátne výrobky, ale aj drahé. Výrobu skla ohrozujú aj stúpajúce ceny plynu. Sklári sa sťažujú, ceny budú asi tiež ešte stúpať.

To je ohromný problém. Teraz v januári sa napríklad má zavrieť veľká česká skláreň, kalíškareň Květná. To je hrozná škoda. Tam sa fúka veľká časť českého skla, ale ceny plynu sú stále šialené. Zamávalo to sklárstvom. Pritom len nedávno bola česká ručná výroba skla zapísaná na zoznam nehmotného kultúrneho dedičstva UNESCO.

Krištáľové údolie Čítajte viac Na zoznam UNESCO sa dostala česká ručná výroba skla

Budú sa musieť teda zvýšiť ceny skla?

To sa buď musí premietnuť do ceny skla, alebo sa musí zavrieť skláreň. Ak sa sedemkrát znásobí cena, to je jednoducho šialené.

A má sklárske remeslo aj tak dosť nových talentov? Je dosť remeselníkov? Nájde sa dosť silákov, čo dokážu fúkať sklo?

Je to dvojsečné. My sa snažíme pod jednou strechou stále udržať všetky remeslá, čo je unikátne. Na druhej strane je pre nás veľmi ťažké motivovať mladých ľudí, aby prišli, lebo to remeslo je náročné. Musíte sa tomu venovať roky, aby ste získali fortieľ a boli ste dobrý. Superstar z vás nebude za rok. Sú mladé talenty a my si ich veľmi vážime, snažíme sa o ne starať, aby sme si ich udržali a aby prichádzali aj ďalší.

Nájdu sa v tomto remesle aj ženy? Sú napríklad fúkačky skla?

V sklárskej hute nie je žiadna fúkačka, to je veľmi ťažké, ale máme brusičky a rytkyne. To je šťastie, lebo by sme boli len čisto mužská spoločnosť, čo by nebolo dobré.

Všetky návrhy robíte vy ako umelecký šéf alebo je dizajnérov viac?

Chcel som naplniť svoju víziu, takže dizajn je odo mňa, ale už začíname spolupracovať, oslovovať aj iných dizajnérov, aby to nebolo iba o mne. Sú známi, ale zatiaľ nechcem menovať, niektorí sú odtiaľto, ale aj sú aj zo zahraničia, lebo Moser bol vždy internacionálny.

Tak sa máme na čo sa tešiť. Môžu byť tieto predmety aj dobrá investícia?

Ako všetky limitované veci. Preto sme začali s týmito kusmi pracovať – aj aby ich nebolo veľa, ale aby aj na sekundárnom trhu mali väčšiu hodnotu, aby to bola investícia.

Predávate viac v Čechách alebo v zahraničí?

Býva to tak, že keď sa utlmí lokálny trh, vzrastie export. Keď viazne export, začnú nakupovať Česi. Je to taká zvláštna rovnováha, ale teraz je to 50 na 50.

Jeden čas bola napríklad veľká móda vlastniť tzv. obriu čašu. Veľký tučný hravý pohár. Ešte to existuje?

Však stále sa na obrie čaše nezabudlo a je dobrý nápad ich oživiť. Sú super, veľké a dajú sa aj roztočiť.

Historická kolekcia Papež, ktorú od Moseru... Foto: Moser
sklo, Papež, Moser, Plecháč Historická kolekcia Papež, ktorú od Moseru dostal pápež František.

Zo skla od Moseru pili aj pápeži. Pokračujete v tom? Máte niečo pre pápeža?

Jasné, máme to aj na instagrame. Náš obchodný riaditeľ bol u pápeža, potriasli si rukou a odovzdal mu súpravu, ktorá sa volá Papež. Niekedy pred sto rokmi dal Moser urobiť pápežovi servis pod tým názvom. Terajší pápež dar prijal, tešil sa, prevzal svoju súpravu. Toto je teda reedícia s pápežským erbom. Vravel, že to víta k adventu a že sa z toho napije. Naše sklo dodávame skoro na všetky kráľovské dvory, z Moseru pijú skoro všetky kráľovské rodiny a v histórii z neho pili rôzne výrazné osobnosti. Aj kontroverzné. Napríklad aj Mussolini.

Domácim politikom sa nechystáte pripraviť nejakú súpravu?

Sme apolitickí. Sklo je apolitické.

Jan Plecháč (1984)

Úspešný český dizajnér odštartoval sľubnú kariéru už na Vysokej škole umeleckopriemy­selnej v Prahe, kde študoval v rokoch 2004 – 2010 architektúru a dizajn. Za diplomovú prácu o dizajnu sedacieho nábytku Icons získal ocenenie akadémie Czech Grand Design Objav roku 2010 a ocenenie Elle Décor International Award. V roku 2012 založil s kolegom zo školy Henrym Wielgusom štúdio JAN & HENRY. Obaja dizajnéri vystavovali na českých i zahraničných výstavách a spolupracovali s prestížnymi svetoznámymi výrobcami. Navrhovali pre dánske Menu, talianske Cappellini, českú Bommu i Lasvit a ďalšie známe značky.

V škole sa Jan zoznámil aj s legendou českého dizajnu profesorom Jiřím Pelclom, ktorý je preňho dodnes vzorom a inšpiráciou. Konzultuje s ním zásadné pracovné aj osobné výzvy – vrátane nástupu do Moseru. „Keď som šiel zo schôdzky, kde sme si s ľuďmi zo sklárne tľapli, naraz mi zazvonil telefón. A tam Jura Pelcl! Vraj počul, že o mne v Moseri uvažujú ako o kreatívnom riaditeľovi a nech do toho idem. To bolo normálne znamenie!“ spomína Jan.

So speváčkou Markétou Plecháčovou, rodenou Jakšlovou, má tri deti. „Spoľahlivo ma dokážu vytrhnúť z dôležitosti a zaručia, aby som sa nebral tak vážne. Deti nezaujíma, že mi nevyšiel projekt alebo som vyhral cenu, doma ma jednoducho potrebujú prítomného v daný moment, s kopou energie. A šup, ideme sa hrať! Všetko robia s ľahkosťou a venujú sa len tomu, čo ich fakt baví. A to je pre mňa nesmierne inšpiratívne.“

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #dizajn #sklo #Jan Plecháč #Moser