Majú klimatické protesty v galériách zmysel? Pomôžu klíme alebo skôr poškodia umenie?
Ján Bátorek: Pokiaľ viem, nejde tam o poškodenie diela (vyberané diela sú chránené sklom), ale zviditeľnenie sa či zviditeľnenie daného problému, čo sa aktivistom podarilo. Najprv som čin odsúdil, ale postupne mi to všetko začalo dávať zmysel. Otázky životného prostredia sú veľkej časti ľudstva ukradnuté a takýto manifest odsúdi. Ja si myslím, že každé poukázanie na ekologické problémy zmysel má.
Čítajte viac Ekologickí aktivisti sa prilepili ku Goyovým obrazomSamo Kollárik: Vnímam to skôr ako sociálny experiment s médiami. Myslím, že prví boli aktivisti z Just Stop Oil a videl som aj dosť chabý pokus teoreticky prepojiť olejovú maľbu s ropnou loby. Ukazuje to, ako funguje práca s pozornosťou, niekto si všimol, že keď sa poškodí dielo autora s aurou génia a priláka na seba či názory, ktoré prezentuje, veľkú pozornosť, tá sa rovná kapitálu. Neverím, že by to malo reálny vplyv na establišment spojený s využívaním fosílnych palív, čo je možno škoda. Umeniu to istým spôsobom robí reklamu. Takže keď si odmyslím malé poškodenie obrazov, z ktorých dosť možno polovica už prešla reštaurátorským zásahom, vidím to pozitívne.
Ako by ste reagovali, keby sa niekto prilepil k vášmu dielu alebo ho polial rajčinovou polievkou či zemiakovou kašou?
Ján Bátorek: Keby niekto použil môj obraz pri proteste za správnu vec a nepoškodil by ho, bol by som rád.
Samo Kollárik: Záleží na tom, kto a za akých okolností. Keby to urobil niekto z Just Stop Oil, schuti by som sa zasmial. Zemiakovú kašu mám rád, možno by sme sa aj najedli, nech už títo aktivisti neplytvajú jedlom.
Čítajte viac Pozrite si umelecké diela, ktoré poslúžili ako terče útokov ekoaktivistovJe podľa vás oprávnená takáto forma protestu, alebo by sa malo protestovať nejako inak – ako?
Ján Bátorek: Oprávnené to možno nie je, ale to, ako sa správame k našej planéte, tiež nie je ospravedlniteľné. Je to hlas frustrovanej mladej generácie.
Samo Kollárik: Je to forma protestu ako každá iná, len mám dojem, že trochu minula cieľ. Aktivizmus je v samotnom umení a gestá k nemu patria, ale vidím rozdiel medzi tým, keď si niekto za svoj čin odsedí sedem rokov väzenia v Rusku a keď sa niekde v európskom meste prilepí k obrazu. Dosť dobre fungujú protesty silných osobností a opozičných vodcov, ktorí svojmu cieľu zasvätia celý život. Nemám nič proti tomuto druhu protestu, urobí to ešte desať ľudí a všetkých to prestane baviť – stratí to účel.
Čítajte viac Zachrániť Moneta či planétu? Prečo ekoaktivisti útočia polievkou a lepidlom v múzeáchAk by ste chceli ako výtvarníci vyjadriť protest, akú formu a miesto by ste zvolili?
Ján Bátorek: Je mnoho spôsobov. Ja sa vyjadrujem textami v kapelách, v ktorých pôsobím, alebo prostredníctvom svojich malieb.
Samo Kollárik: Mnoho autorov svoj prístup spolitizuje, je to však dvojsečné rozhodnutie. Umelec by asi nemal byť konformista, ale predstava absolútne politického umenia ma nebaví. Protesty v galériách sa stali bežnou praxou, ideálne by sa asi mal protest v galérii prepojiť s "ulicou“. V inštitúciách ale nie je dostatok zdrojov a podpory takéhoto umenia, je v podstate antisystémové a vlastnosťou systému je brániť sa. To je veľká škoda, pretože to, čo nakoniec môže veci meniť, je len trend v spoločnosti a ten sčasti dokáže umenie iniciovať.