Recenzia filmu Umenie jesť a milovať. Kuchárka Binoche oslní gurmánov

Varovanie hneď na úvod: Na francúzsky film Umenie jesť a milovať nechoďte hladní. Určite naň nechoďte, ak držíte diétu alebo neznášate programy o varení, prípadne ak ste vegetariáni. Pretože film, ktorý nakrútil vietnamský rodák Anh Hung Tran - od 12 rokov žije vo Francúzsku - je určený gurmánom. V origináli sa volá La Passion de Dodin Bouffant čiže doslova Vášeň Dodina Bouffanta, po anglicky film premietajú pod názvom Pot-au-Feu.

22.11.2023 07:00
Juliette Binoche Umenie jesť a milovať Foto:
Píše sa rok 1885. V rozľahlom dome v údolí rieky Loiry sa začína ďalší deň a kuchárka Eugénia (Juliette Binoche) od skorého rána pobehuje po kuchyni. Výsledkom jej jedinečného talentu a lásky k vareniu sú neuveriteľne chutné jedlá.
Juliette Binoche ovláda umenie jesť a milovať

Pozrite si snímky z nového francúzskeho filmu.

Fotogaléria
Jedinečná Juliette Binoche a talentovaný Benoît...
Píše sa rok 1885. V rozľahlom dome v údolí...
+3Kuchárka Eugénia (Juliette Binoche) už 20 rokov...

Dodin a Pot-au-Feu

Kto pátra viac, zistí, že Dodin Bouffant je postava fiktívneho gurmána z pera švajčiarskeho spisovateľa Marcela Rouffa, presláveného písaním o gastronómii. Ten spolu so svojím priateľom Curnonskym napísal v rokoch 1921 až 1928 28-zväzkovú príručku La France gastronomique o kulinárskych zázrakoch a dobrých francúzskych hostincoch, ktorá odporúčala nielen francúzske špeciality, vína a konkrétne reštaurácie, ale obsahovala aj vyše 5¤000 receptov. Rouffov gastronomický román dodnes mnohí považujú za majstrovské dielo – hoci je hybridom medzi fikciou, kuchárskou knihou, reštauračným menu a programom venovaným vareniu. O nehynúcej popularite Dodina Bouffanta svedčí, že dielo v rokoch 1924 až 2010 vyšlo v 50 vydaniach, v Londýne v preklade vyšlo v roku 1961 a v New Yorku dokonca v roku 2002. Apropo, spisovateľ Rouff si vyslúžil v roku 1921 pasovanie za rytiera Čestnej légie, čo je najvyššie francúzske civilné vyznamenanie.

Juliette Binoche ako kuchárka Eugenie vo filme Umenie jesť a milovať.

Pot-au-feu je zasa názov francúzskej špeciality z hovädzieho, ktoré Nemci vysvetľujú ako klasický eintopf vidieckej kuchyne severného Francúzska. Súčasťou jedla je hovädzie mäso, zelenina a bouquet garni, pričom vzniká vývar. Názov, ktorý by sa dal preložiť aj ako „hrniec na ohni“ odkazuje na časy, keď oheň (alebo sporák) v kuchyni neslúžil len na varenie jedál, ale aj na vyhriatie miestnosti a kým sa do ohňa prikladalo drevo, ľudia sa rozprávali. V tých časoch sa pokrmy pripravovali dlhým dusením pri nižších teplotách, pričom sa gazdiné mohli venovať aj ďalším domácim činnostiam.

Juliette Binoche Umenie jesť a milovať Čítajte viac Juliette Binoche ovláda umenie jesť a milovať

Láska ide cez žalúdok

Snímka mala svetovú premiéru v máji na festivale v Cannes, a hoci hlavnú cenu v súťaži o Zlatú palmu nezískala, Anh Hung Tran bodoval v kategórii najlepšia réžia. Keďže na Slovensku meno Dodin Bouffant ani pokrm pot-au-feu nie sú veľmi známe, neprekvapí, že film s francúzskymi hviezdami Juliette Binoche a Benoitom Magimelom v hlavných úlohách naše kiná hrajú pod názvom Umenie jesť a milovať. Dej sa odohráva vo Francúzsku v roku 1885.

Jedinečná Juliette Binoche a talentovaný Benoît... Foto: tephanie Branchu
Juliette Binoche Benoit Magimel Umenie jesť a milovať Jedinečná Juliette Binoche a talentovaný Benoît Magimel v gurmánskej romantickej dráme Umenie jesť a milovať..

Hneď na začiatku sa v kuchyni vidieckeho zámočku obšmieta Juliette Binoche ako kuchárka Eugenie a spolu s pomocníčkou Violette (Galatea Bellugi) pripravujú nevídané špeciality. Výnimočná Eugenie totiž už dvadsať rokov pracuje pre Dodina, majiteľa reštaurácie a vychýreného gurmána. Ten Eugenie neberie len ako kulinársku umelkyňu, s ktorou spoločne hľadá a nachádza nové recepty, ale túži po tom, aby sa stala jeho manželkou. Eugenie napodiv vytrvalo odmieta, nechce prísť o svoju slobodu – zdá sa jej, že ich fungovanie je dokonalé.

Kým Eugenie pripravuje komplikované vývary, sofistikované polievky a špeciality z rakov či rafinované dezerty typu pečená Aljaška (zapekaná zmrzlina), ktorými Dodin ohuruje kvarteto svojich gurmánskych hostí, do kuchyne pribudne aj asi dvanásťročné dievčatko. Pomocnica Violette ju Dodinovi predstaví ako svoju príbuznú Pauline (herečku Bonnie Chagneau-Ravoire si režisér vraj vybral preto, lebo „pekne žuje“), ktorá by rada pochytila niečo z Eugeniinho umenia. Dodin jej na skúšku dá ochutnať dva hlty akéhosi pokrmu a dievčatko má povedať, čo v jedle cíti. Vymenuje asi dvanásť ingrediencií, pri každom slove sa Dodin usmieva viac, a keď končí petržlenom, sám dodá ešte posledné tri prísady a spokojne povie: a teraz vieš, z čoho sa robí burgundská omáčka. Zistí, že dievča má talent a môže v kuchyni ostať.

Juliette Binoche a Marion Cotillard Čítajte viac Juliette Binoche, Marion Cottilard a ďalšie herečky si strihajú vlasy. Kvôli Iránkam

Napoleon gastronómie

Ako napísal ktosi z divákov, je to film, kde sa prvých tridsať minút len varí. To je pravda, dej plynie veľmi pomaly, napriek tomu sa na to úžasné varenie, ale aj pečenie, dusenie a servírovanie výborne pozerá. A tiež na to, ako hosťom chutí, ako si labužnícky vychutnávajú vyberané vína… Ich hodovanie preruší príchod posla, ktorý hostiteľa Dodina pozýva v mene svojho pána, ázijského princa na hostinu. Dodin na prekvapenie svojich priateľov pozvanie prijme – a až neskôr sa ukáže, v čom bol háčik.

Keď totiž opisuje hodovanie u princa svojej milovanej Eugenii, ukáže sa, že hostina trvala asi osem hodín, obsahovala nespočetné množstvo chodov a drahých vín zoradených bez ladu a skladu, bez premyslenej dramaturgie, len s účelom ohúriť hosťa. To sa však vôbec nepodarilo. Teraz má na revanš Dodin pripraviť menu pre princa. Čo mu ponúkne?

Kuchárka Eugénia (Juliette Binoche) už 20 rokov... Foto: Stephanie Branchu
Juliette Binoche - Benoit Magimel Umenie jesť a milovať Kuchárka Eugénia (Juliette Binoche) už 20 rokov pracuje pre slávneho gurmána Dodina (Benoît Magimel). Spoločne hľadajú a nachádzajú nové, neotrepané recepty, objavujú chute a zdieľajú lásku ku gastronómii. Za tie roky sa medzi nimi vytvorilo silné puto, ktoré je prevoňané úprimnou láskou.

Nuž, Dodin šokuje Eugenie, keď po dlhom uvažovaní prezradí svoj úmysel oslniť princa jedlom pot-au-feu podľa vlastného receptu. Eugenie, ktorá Dodina ironicky tituluje Napoleon gastronómie, zdúpnie, tuší komplikácie. „Váham medzi slovami riskantné a odvážne.“ Dodin je však rozhodnutý pre svoje tradičné vidiecke jedlo. V medzičase sa malá Pauline zaúča, ako sa kurča plní hľuzovkami a ako správne jesť špik. Keď Dodin zbadá, že Pauline nevie špiku prísť na chuť, zosmutnie a povie jej, že je na túto chuť primladá, no má si ju zapamätať. Nie, Eugenie len tak niekto nenahradí.

A tak sa ďalej varí, diskutuje, Dodin berie priateľov k poľovníkovi, ktorý im naservíruje strnádky. Labužníci vyzerajú sklamane, keď na malej panvici vidia len šesť maličkých vtáčikov – to je všetko? Nie, to je len malá panvica, ubezpečuje ich hostiteľ, kým si všetci cez hlavy prehodia biele obrúsky a s pasiou privoňajú k tanieru, ako keď sa u nás chorý naparuje nad hrncom s horúcou vodou a kamilkami. Ozýva sa mľaskanie a potom sa šesť spokojných tvárí vynorí spod obrúskov…

Juliette Binoche Čítajte viac Krehká "Brioška", Juliette Binoche

A keďže v názve je nielen umenie jesť, ale aj milovať (to druhé je v snímke zobrazené skôr v náznakoch), pomedzi to všetko sa odvíja ľúbostný príbeh medzi Eugenie dlho odolávajúcou dvoreniu svojho zamestnávateľa. Keď už to vyzerá, že je ruka v rukáve a dokonca vidíme zásnuby – aj tu sa hoduje v prírode, čo pripomína impresionistický obraz, Eugenie začnú kváriť tajomné zdravotné problémy a pozvanie princa sa odkladá.

Choďte si túto filmovú hostinu trvajúcu 134 minút vychutnať do kina. Akurát sa nezabudnite predtým dobre najesť, lebo pozor – recepty k filmu pripravil Pierre Gagnair, svetoznámy šéfkuchár a držiteľ 14 michelinských hviezdičiek.

HODNOTENIE PRAVDY: 3 a pol hviezdičky

Umenie jesť a milovať/ Francúzsko 2023 / r. Anh Hung Tran, h. Benoit Magimel, Juliette Binoche, Jean-Marc Roulot, Jan Hammenecker, Emmanuel Salinger, Patrick d'Assumçao, Galatéa Bellugi, Yannik Landrein, Sarah Adler.

Viac na túto tému: #film #recenzia #Juliette Binoche #filmová novinka