Recenzia knihy Letný dom, neskôr: Napokon sa vždy niečo stane

Judith Hermann je jedna z najuznávanejších nemecky píšucich autoriek súčasnosti. Za svoju dvadsaťpäťročnú kariéru sa prakticky nestretla s nepochopením či nepriazňou kritiky. V Artfore nedávno vyšla jej prvotina, zbierka krátkych próz nazvaná Letný dom, neskôr. Autorka priznala, že debut napísala ešte ako Judith, nie ako spisovateľka. Je však rovnako vyzretý ako jej neskorších šesť diel.

05.08.2023 10:00
Judith Hermann Foto:
Autorka Judith Hermann.
debata

Priznám sa, že keď sa mi do rúk pred rokmi dostala jej útla zbierka poviedok Nič, len prízraky s nie príliš lákavou obálkou, bola u nás Judith Hermann neznáma. Jej strohý, scenáristický štýl písania v obrazoch a náznakoch o témach malých súčasných ľudí, ktorí sú stratení sami v sebe, mi pripadali až príliš výnimočné a zároveň okrajové na to, aby ich kvality tak jednoznačne uznali aj autority hlavného prúdu.

Judith Hermann sa už vtedy dokázala dotknúť osobných kríz a existencie tak hlboko, že sa stala mojou najobľúbenejšou autorkou beletrie. Píše priamo, no zároveň v každej vete necháva priestor pre imagináciu, stimuluje všetky zmysly a najmä premýšľanie o náznakoch v statických príbehoch, ktoré definujú jej poetiku.

Terézia Szabová-Kornošová Čítajte viac V Žiline si pripadala ako v Hollywoode. Známa bábkohorečka pracovala s Bednárikom aj s Dočolomanským

Čakanie na hurikán

Hoci ju to ťahá spravidla do zimného Berlína a na sever, za polárny kruh do Tromso alebo na pobrežie Baltského mora, kam situovala zatiaľ posledný román Domov, jednu z deviatich poviedok prvotiny zasadila do tropického leta na karibskom ostrove.

Hrdinka je na návšteve a čaká na hurikán. Od prírodného živlu očakáva, že rozhodne za ňu, vyrieši jej nerozhodnosť aj komplikovaný vzťah s hostiteľom a bývalým priateľom Kasparom. Odovzdáva sa, nie je kolonizátorkou svojho času a priestoru, tak ako mnoho Hermannovej postáv. "Hra sa volá Predstav si život,” fantazírujú priateľky v letnom bezčasí o svojich alternatívnych príbehoch, aby prehlušili neschopnosť iniciovať peripetie vlastného života.

Judith Hermann - Letný dom, neskôr. Foto: Artforum
Judith Hermann, Letný dom, neskôr Judith Hermann - Letný dom, neskôr.

Postavy raných próz Judith Hermann definuje bezmocnosť voči vlastnému osudu, letargia, únava a rezignácia, ktorú vystihuje napríklad poviedka o mileneckom trojuholníku Sonja. Hrdina je síce zamilovaný, no nedokáže premôcť sám seba a konať. Bilancuje nedávnu minulosť a kontemplácia spätných udalostí definuje krízu ako východiskový bod všetkých Hermannovej próz.

Kríza vyjadruje pocit generácie, ktorá sa ocitá na rázcestí: doterajší svet stráca tvar a stále niet máp pre blízku budúcnosť. Judith Hermann ešte zachytáva mladého človeka pred permakrízou dneška, pred priamym uvedomením si klimatickej katastrofy a blížiaceho sa konca ľudstva. Podobne ako jej postavy ani my nemáme osud v rukách, svet nám nepatrí. Čakáme na hurikán, ktorý to potvrdí a potrestá našu omylnosť.

Hermann Judith Čítajte viac Nemecká spisovateľka Judith Hermann: Samota nie je nešťastie, ale luxusný dar

Zdolať čas

V poviedke Na tejto strane rieky Odry sa manželia Constanze a Koberling utiekajú na vidiek. Nachádzajú tu monotónnu rutinu zachraňujúcu Koberlinga pred úzkosťou a depresiou. "Kedysi, v Berlíne a v zime, počas nocí ešte v starom jednoizbovom byte zaspával s hrôzou pri predstave všetkých ďalších dní, mesiacov a rokov, ktoré ho čakajú. Čas. Čas, ktorý musí vyplniť, zdolať, premárniť.” Aj na vidieku si stráži monotónnosť plynutia svojho času.

Od prvého riadka v poviedke Červené koraly, ktorá je reminiscenciou na babičku mladej hrdinky posadnutej mĺkvym a depresívnym "mužom-rybou”, vzýva Judith Hermann starý svet mŕtvych duší, ktorých príbehy dokončujeme a v ich histórii hľadáme svoju identitu.

kniha ostrov stratenych stromov Čítajte viac Kniha týždňa: Ostrov stratených stromov je raj aj peklo na zemi

Dielo Judith Hermannovej definuje sila minimalistického, úsporného jazyka, nedejovosť, atmosféra stroho načrtnutých obrazov a pomalá melanchólia každodennosti, ktorá existenciálne tlie v každej postave a situácii. Hermann je v pozícii pozorovateľky, ale vonkajšie javy zvnútorňuje. Skladá detaily, čím odlupuje obavy, smútok či samotu svojich hrdiniek a hrdinov, aby priznala a zdieľala ich zmätok. Otvára prázdne miesta, kde sa napokon ocitá sám čitateľ v zrkadlovej sieni.

Príbuznosť s nemeckými filmárkami

Hermannovej postavy, hoci ožili pred dvadsiatimi piatimi rokmi, sú nadčasové. Sužuje ich podvedomá úzkosť z vyprázdnenosti zdevastovaného sveta, v ktorom sa strácajú, utekajú od neho na nekonečné večierky, k voľným vzťahom, na vidiek alebo sa nemotorne primkýnajú k tradícii v očakávaní, že ich útek ochráni a prehluší zabehnutý stav.

Príbuzné témy utvárania novej nemeckej identity a tvorivý princíp pozorovania mestského človeka je prítomný vo filmoch Angely Schanelec, ktorá debutovala v prvej polovici 90. rokov. Nemecká filmárka tiež zobrazuje citlivých mestských ľudí, ohrozených túžbou po zmysle, ktorú prebíjajú nehybnosťou a malátnosťou. Referenčný s Hermannovej ranými poviedkami je jej debut Šťastie mojej sestry o "nehybnom” mužovi zamilovanom do dvoch sestier alebo film Môj pomalý život.

kniha domov Čítajte viac Recenzia: Domov majstrovsky kladie otázky

Hermannovej prózy sú v mnohom sesternicami s tvorbou autoriek a autorov "berlínskej školy”. Paralela nie je náhodná, tento filmový prúd nezávislej nemeckej autorskej kinematografie sa formoval a silnel v čase vydania Hermannovej debutu.

Lakonickosť, akou dokáže Judith Hermann vystihnúť smiešnu trpkosť existenciálnej prázdnoty a márnivosti mladých, dosahuje napríklad Maren Ade vo filme Všetci ostatní zo začiatku milénia. Partnerský pár tu Ade posiela na dovolenku, aby v dusnej vzájomnosti neustále prehodnocovali nielen svoj vzťah, ale aj svoju vlastnú hodnotu.

"Pre mňa príbehy žijú z prázdnych miest, nie z tvrdení. Prázdno je spojenie, do ktorého vstupuje text s čitateľom, práve tým sa text čitateľovi sprístupňuje,” hovorí spisovateľka. Práve tento tvorivý princíp robí jej dielo individuálnym zážitkom a otvára ho pre ďalšie generácie čitateľov. <pe>

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #kniha #recenzia #literatúra #Judith Hermann