Peter Gašparík napísal rodinnú ságu, ktorá sa k vile viaže. Ťažiskom rozprávania je však celý štiavnický región, kde sa stretáva krásna príroda, vyspelé technické myslenie, umenie a výnimočné príbehy. Autor knihy Ružová vila má to šťastie, že patrí do rodiny z Ružovej vily a vie udalosti, ktoré už boli zabudnuté, priblížiť a povýšiť na všeobecne platný umelecký obraz. Spisovateľ a režisér Peter Gašparík sa narodil v roku 1977, čiže je dosť mladý, aby nebol priveľmi sentimentálny, a dosť starý, aby životu rozumel.
Pozrite si fotografie vily z Banskej Štiavnice, ktorá si toho veľa pamätá. vyšla o nej kniha.
To práve na jeho rozprávaní zaujme – sviežosť a zrelosť v jednom. Je veľmi úprimný. Rovnako otvorene a dôverne píše o intimite vzťahov medzi ľuďmi ako medzi národmi. Dotýka sa aj horúcich tém (napríklad slovensko-maďarské vzťahy, hodnotenie rôznych režimov, spôsobov života), ale nič nevnucuje, skôr sa pýta. Čitateľ sa s ním cíti slobodne, a to je príjemné. Navyše sa dozvedá celkom nové informácie, a to nielen o osude samotnej vily.
Vila ako víla
Mám rada knihy, v ktorých účinkuje dom ako jedna z postáv. Je to tak aj v tomto prípade. Ružová vila pôsobí ako ružová víla a aj ako Šeherezáda. Je tajomná, krásna a vie rozprávať. Hoci v skutočnosti už ten dom neexistuje, spisovateľ vzkriesil jeho podobu, obyvateľov aj históriu. Postavili ju ešte v 19. storočí a Gašparíkov starý otec Štefan Truban ju získal (v knihe je to opísané) o niekoľko desaťročí neskôr a splnil si tak sen.
On sám sa narodil v sedliackej rodine vo Vyhniach v roku 1906, pracoval ako colník a žandár, počas vojny bol v protifašistickom odboji a zachraňoval ľudí. Po vojne (1947–1948) sa stal dokonca predsedom MNV v Banskej Štiavnici (za demokratov). Vo funkcii bol iba rok, potom sa už začali problémy, ktoré viedli až k zániku vily (koncom šesťdesiatych rokov). Tento zaujímavý človek mal veľkú a komplikovanú rodinu. V roku 1934 si vzal za manželku Evu Villantovú, dcéru maďarského básnika Henrika Villanta. Spolu mali sedem detí – Milana, Jozefa, Evu, Jána, Máriu, Teréziu a Júliusa.
O všetkých týchto ľuďoch, ich zaujímavých povahách i osudoch je v knihe reč a čitateľovi sa až hlava krúti z toho, čo poprežívali a ako sa na to pozerá autor Gašparík. Ten sumarizuje a pútavo uvažuje. Spojenie maďarskej a slovenskej kultúry v manželstve starých rodičov je mu zdrojom postrehov aj na tému vzťahov týchto dvoch národov. Spisovateľ však všetko podáva domáckou optikou, tak ako to v živote naozaj chodí. V knihe sú aj verše spisovateľovho prastarého otca Henrika, maďarského básnika, z roku 1933, ktorý napríklad takto opisoval svoje pocity zo vtedajšieho sveta: „Nebo si navlieklo habit sivý, kapucňa mu chmúrnosť v tvári skrýva, akoby bol svet nesmierny žalár, to ja som väzeň, čo v ňom teraz býva!“
Čítajte viac V Habajovej knihe Dolniaci sa nájde aj chrumkavecPerla v horách
Život je vždy ťažký, ale občas sa podarí z toho vybŕdnuť, napríklad keď sa človeku podarí mať dom podľa svojich predstáv. Takouto splnenou túžbou bola Ružová vila, ktorá vraj bola perlou v kraji. „Pri Ružovej vile stála slávna štiavnická tančiareň a zo Štiavnice k nej viedla osvetlená promenáda. Vo vile boli okrem izieb, ktoré prenajímali, divadlo a reštaurácia. Volalo sa to aj klimatické kúpele kvôli čistému vzduchu, ktorý tu čistil pľúca. Asi polovicu penziónu obklopoval hájik z červených smrekov.“
V tejto vile sa narodila Terézia (jedno zo siedmich Trubanových detí), ktorá sa stala nielen mamou Petra Gašparíka, ale aj známou tlmočníčkou a prekladateľkou z francúzskeho a talianskeho jazyka. Tlmočila slovenským prezidentom, pápežovi, ale aj filmovým hviezdam ako Sophia Loren, Catherine Deneuve, Jean-Paul Belmondo či Alain Delon. S Giuliettou Masinou sa Gašparíkovci priam rodinne kamarátili a toto všetko v knižke tiež je. Gašparík spomína, ako ho Masina počas nakrúcania Perinbaby stretla pred hotelom Devín, objala ho, vtedy mal osem, a on sa hanbil. Mame vraj darovala tašku značky Vuitton a oni to vôbec nevedeli doceniť, lebo u nás značkový tovar nič neznamenal a nebol známy. Ale o to bola možno väčšia pestrosť, pripúšťa autor. A aj na tému konzumu v príbehu uvažuje: „Všetko je strach zo smrti, aj konzum. Všetko je vôľa k životu. Aj konzum.“
Jeho mama Terézia Gašparíková, dieťa z Ružovej vily, od roku 2006 do konca života v roku 2011 tlmočila v Európskom parlamente v Bruseli. (Mama pre spisovateľa a režiséra veľa znamenala, nakrútil o nej aj film Tereza – Náboj lásky.) Všetky spomínané skutočnosti, prostredia i časové roviny sa v knihe Ružová vila prelínajú a poskytujú objavnú mozaiku života na Slovensku i za hranicami.
Čítajte viac Kniha týždňa: Princíp Anny KareninovejKam ideme?
Text sa číta ako detektívka, ale autor rieši rébusy viac cez emócie či inštinkty a tie sú niekedy pravdivejšie než fakty. Začleňuje svoj osobný príbeh do chodu sveta a pýta sa aj na svoju vlastnú úlohu v dejinách. Na zmysel ľudského pechorenia: Ako žijeme? Odkiaľ ideme? A kam? S kým? Akých ľudí stretávame? Gašparík bol napríklad viackrát ženatý a tento motív tiež vtipne v knihe živí. Priznáva, že je typ muža, ktorého ženy nerozmaznávali, skôr s ním polemizovali. Áno, má originálne názory, trocha nimi aj provokuje, manželky to asi ťažko znášajú, ale čitateľa to rozvášni silou afrodiziaka. A ktovie, čo má ešte v talóne! Však on sám sa v knihe až desí, koľko si toho pamätá, koľkých ľudí stretol, čo všetko zažil, nad čím rozmýšľa. A čitateľ to prežíva spolu s ním – je ako vo veľkom mravenisku, kde sa to mrví, kde to žije, kde je energia. Ale pardon! To nie je mravenisko, ale Ružová vila.
Peter Gašparík je spisovateľ, ale aj filmár, niet sa teda čo čudovať, že podľa knihy Ružová vila nakrútil aj dokumentárny film Stopy – boje v Banskej Štiavnici. V dokumente, ktorý mal televíznu premiéru v deň 79. výročia SNP, opäť približuje bansko-štiavnický kraj a jeho pozoruhodnú históriu cez bojové príbehy, ktoré pozná z rodiny. Možno sa dočkáme aj hraného filmu, v ktorom by zazvučali všetky intímne udalosti, súvisiace s veľkými dejinami, ktoré vie Gašparík tak dobre vytiahnuť z rodinných skrýš.
Čítajte viac Ten oheň nás spojil: Všetci sme Štiavničania