„Chcel som k vám, čitateľkám a čitateľom, byť čo najúprimnejší. A tiež uviesť konečne niektoré veci na pravú mieru. Niektorí aktéri z mojej knihy môžu tvrdiť, že to predsa bolo inak. Ja si to pamätám takto,“ počuť v krátkej nahrávke, ktorú v júli pri príležitosti nedožitých 84. narodenín slávneho umelca odvysielal Český rozhlas. Bol to úryvok z Gottovej autobiografie Má cesta za štěstím.
Znelo to ako jeho hlas, súhlasila aj intonácia a spôsob reči, ale Gott to nebol. Svoj životopis nikdy nenačítal, urobila to zaňho až po smrti umelá inteligencia.
Išlo o projekt s názvom Gott navždy. Rozhlas na jeho príprave spolupracoval s agentúrou Karel Gott Agency, expertmi zo Západočeskej univerzity v Plzni a vedeckou spoločnosťou SpeechTech. Povolenie na to dala vdova po umelcovi.
Aj Gott by bol nadšený?
Autori projektu zhromaždili asi 200 hodín pôvodných nahrávok „maestrovho“ hlasu z archívu, z ktorých nakoniec využili zhruba dvadsať hodín.
Podľa kreatívneho producenta Lukáša Sapíka postupovali tak, že nahrávky Gottovho hlasu spárovali s prepisom, aby sa jednotlivé písmená mohli oddeliť. „Potom už len stačilo stroju zadať nový text a písmenká sa spárovali do nových slov,“ citoval ho Český rozhlas.
Umelá inteligencia spevákovým hlasom načítala približne 16-tisíc slov, a to tak bezchybne, že rozdiel nerozoznali ani jeho príbuzní či bývalí spolupracovníci.
„Pre mňa to bolo dokonalé, a to hovorím ako človek, ktorý s ním strávil štyridsať rokov na javisku… Zovrelo mi srdce,“ opísal dojmy český saxofonista Felix Slováček.
„Umelá inteligencia je pre ľudí strašiak, ale to by sme sa museli báť všetkého nového. Strach sprevádzal všetky vynálezy. Je to spravené dobre a bez chýb,“ zhodnotila speváčka Jitka Zelenková, ktorú to dojalo.
Čítajte viac Umelá inteligencia oživí hlas Johna Lennona v poslednej nahrávke Beatles, prezradil McCartneyVdova po umelcovi projekt označila za „krásnu pamiatku a darček pre všetkých“, pričom vraj verí, že by tým bol nadšený aj samotný Gott, lebo ho fascinovali moderné technológie a fanúšikov rád prekvapoval.
Nechajte ho odpočívať
Niektorí umelci až takí nadšení neboli. Bývalý Gottov kapelník Pavel Větrovec netajil, že má z novej technológie obavy. „Trochu mi behal mráz po chrbte. Zdá sa mi, že je to hrozne zneužiteľné,“ poznamenal.
Tvorcovia projektu tvrdia, že dodržali všetky pravidlá týkajúce sa tzv. hlasovej syntézy. Z nich napríklad vyplýva, že hlas vytvorený umelou inteligenciou sa môže použiť len pri načítaní textu, ktorý dotyčný napísal alebo predniesol. Nemôže sa teda „vytrhnúť z kontextu“.
Negatívnym príkladom, keď sa toto pravidlo porušilo, bol vlani napríklad falošný rozhovor s nebohým šéfom spoločnosti Apple Stevom Jobsom či vymyslené interview s ťažko zraneným bývalým pretekárom Formuly 1 Michaelom Schumacherom z apríla tohto roka. Oba „fejky“ vytvorila umelá inteligencia.
Podľa právnej analýzy, ktorú si dal vypracovať Český rozhlas, bolo použitie Gottovho hlasu v poriadku. Údajne to nepoškodilo jeho dobré meno, pozitívny odkaz ani zachovanie piety. V projekte chcú pokračovať a postupne uviesť ďalšie úryvky z knihy.
Z právneho hľadiska nemožno nič namietať, ale čo etika? Ako na portáli Seznamspravy.cz upozornil publicista Jan Stránský, bol by rád, keby sa mu z éteru prihováral skutočný Zlatý slávik, nie jeho „AI dabér“. Prekáža mu, že „nerozozná originál od softwarovej napodobeniny“.
„Psychologicky vzaté, človek potrebuje v živote kotvy… Množstvo kotiev. V okamihu, keď sa nedá veriť, že Gott je Gott (prípadne ktokoľvek iný), sa jedna kotva rozpadá na prach,“ zdôvodnil Stránský a odporučil, aby Gotta radšej nechali odpočívať.
Čítajte viac Beethovenovu Nedokončenú symfóniu dokončil počítačHlas zo záhrobia?
To, čo Český rozhlas spravil s Gottom, pripomína tunajší experiment s Júliusom Satinským. Obľúbený herec a humorista sa minulý rok objavil v spornej reklame Slovenskej sporiteľne.
„Moji milí Slováci! To som ja, Julo. Vrátil som sa, aby som vás povzbudil,“ obrátil sa na ľudí umelec, ktorý zomrel v decembri 2002. Aj tento príhovor bol dielom umelej inteligencie, hoci sa zrodil trochu inak ako Gottov monológ.
Čítajte viac Divadelné predstavenie vytvorené umelou inteligenciou? Babylónia!V tomto prípade použili technológiu známu ako deep learning (hĺbkové učenie) a spracovanie hlasu, ktoré sa označuje speech to speech (reč na reč). Neurónovú sieť umelej inteligencie – podobne ako pri Gottovi – najprv „nakŕmili“ množstvom audionahrávok Júliusa Satinského, vďaka čomu sa AI naučila imitovať jeho hlas vrátane intonácie, rôznych polôh či emócií.
Hercov hlas potom nasadili na podklad, ktorý v štúdiu nahral moderátor Michal Hudák. Aj on sa snažil čo najlepšie vystihnúť Satinského prejav a jeho nahrávku nakoniec AI prekryla dokonalou imitáciou hercovho hlasu. To, že sa to podarilo, je najmä zásluha ukrajinskej spoločnosti Respeecher, ktorá v tejto oblasti patrí k svetovým lídrom.
Čítajte viac Štrajkujúci scenáristi sa so štúdiami zatiaľ nedohodli na obnovení rozhovorovBol to vôbec prvý projekt tohto druhu na Slovensku a reakcie naň boli rôzne. Okrem kritiky, že nie je etické využívať na reklamu hlas mŕtveho človeka a ešte na tom zarábať, nechýbali ani obavy z toho, že sa táto technológia môže zneužívať.
Pripustil to aj odborník na umelú inteligenciu Martin Spano. „Technológie nie sú dobré ani zlé. To my ľudia s nimi robíme zlé alebo dobré veci,“ uviedol pre denník Plus jeden deň. Problém je, že legislatíva tieto veci vôbec nerieši. Pokusom o napodobovanie hlasu tak nič nebráni.
Štrajkom proti AI |
---|
S umelou inteligenciou (AI) súvisí aj štrajk filmových tvorcov v Hollywoode, ktorý sa začal v máji a v júli sa k nemu pridali herci z televízií a streamovacích platforiem. Okrem lepších platových podmienok žiadajú ochranu pred AI. Jej jazykový modul ChatGPT môže byť totiž už čoskoro taký vyspelý, že dokáže písať scenáre. Herci majú zase obavy zo schopnosti AI napodobniť ich vzhľad aj hlas, čím by vznikla ich digitálna imitácia. Filmové spoločnosti by „naskenovaných“ hercov pri nakrúcaní mohli využívať bez toho, aby sa objavili na pľaci. Štrajkujúci umelci preto trvajú na tom, aby sa používanie umelej inteligencie začalo regulovať. |