Recenzia: Aj v slnečnej Kalifornii číha vlk

Oceňovanej izraelskej autorke Ajelet Gundar-Gošen vyšla v Artfore už tretia kniha. Po románe Prebúdzanie levov (získal niekoľko významných literárnych cien, New York Times ho zaradil medzi 100 najvýznamnejších kníh roku 2017 a v USA sa podľa knihy pripravuje filmová adaptácia) a Klamárke (2019) teraz v edícii -klad pribudol titul Tam, kde číha vlk.

26.06.2023 06:00
Kde číha vlk Foto:
Ajelet Gundar-Gošen - Kde číha vlk

Hoci v knihe sa uvádza, že v hebrejskom origináli sa kniha volá Relocation (čo by sa dalo preložiť ako premiestnenie či presídlenie), v slovenskom preklade Michala Vlka sa do názvu dostal tajomný vlk. Kto si knihu prečíta, zistí, že šlo o veľmi priliehavé riešenie. Napokon, dielo po prvýkrát vyšlo v roku 2021 v Nemecku pod titulom Wo der Wolf lauert, čo sa dá preložiť rovnako: Kde číha vlk.

Prvá časť knihy je situovaná do Kalifornie a dej sa začína ako detektívka: rozprávačka Lilach, ktorej meno je pre Američanov ťažké vysloviť, a tak jej hovoria Lila, s čím sa ona nestotožňuje, uvažuje, či z drobných prštekov jej novorodeniatka mohli vyrásť prsty vraha. Veď jej chlapec Adam má oči farby telavivského mora, ako by mohol zabiť Džamála, chlapca s očami čiernymi ako zamat?

George Orwell Čítajte viac Vizionársky spisovateľ George Orwell sa narodil pred 120 rokmi

Adam vs. Džamál

Lila rozpráva, ako svojmu synovi s manželom dali neutrálne meno Adam (v hebrejčine znamená človek) – to aj „Američanom skĺzne dole hrdlom ako dobré kalifornské víno a nezasekne sa im v pažeráku ako Lilach a Michael (jej muž), ktoré o nás na prvé počutie prezradia – nie sú tunajší.“

Michael má totiž v Sillicon Valley dobrú prácu a Lilach aj s malým synom sa rozhodli presťahovať sa do Ameriky za ním. Lilach popisuje ich život, ako robí koordinátorku v centre pre dôchodcov a má vlastne šťastie, pretože iné manželky úspešných Izraelčanov zostali len ženami v domácnosti. Ani Lilach síce v tejto práci nemôže využiť svoj izraelský doktorát, no prácu so starými ľuďmi má rada.

A ledva sa čitateľ dostane na tretiu stranu, už sa to stane – v predvečer židovského Nového roka do reformnej synagógy v Palo Alte, kde Lilach s rodinou žije, „v jednom z najzelenších, najtichších a najbezpečnejších miest v Amerike“ vstúpi muž s mačetou a prereže hrdlo nevinnému devätnásťročnému dievčaťu. To sa v poslednej chvíli postaví pred svoju starú mamu a zachráni jej tak život.

kniha reniniscencie Čítajte viac Knižné novinky: Dominik Dán, Ja a moja matka a ďalšie tipy

Strašný čin vydesí celú židovskú komunitu v bohatom Palo Alte, informujú o ňom médiá vrátane CNN a všetci majú záujem o rozhovor s rodičmi zavraždeného dievčaťa. Spisovateľka, ktorá vyštudovala psychológiu na telavivskej univerzite a scenáristiku na filmovej škole Sam Spiegel v Jeruzaleme, sa ukazuje ako skvelá pozorovateľka.

Presvedčivo popisuje žiaľ rodičov, súcit rodákov aj zdesenie matky zavraždeného dievčaťa, keď zistí, že americkú reportérku viac než milá povaha obete zaujíma osoba vraha. Ten vraj vraždil preto, že po zvýšení cien v čoraz vychytenejšej štvrti si jeho rodina nemohla dovoliť byt. Matka zavraždenej sa rozčuľuje, že oni zaplatili trhovú cenu a obeťou je jej dcéra, nie chlap s mačetou! Zdá sa, že z detektívky sa stane román o terorizme, rasovej či náboženskej neznášanlivosti.

Kto je tu obeť?

Áno, o tom všetkom Ajelet Gundar-Gošen píše a je naozaj výborná psychologička. Vieme sa vcítiť do Lilach, ktorá chráni svojho syna, čo nemá veľa priateľov. Je dobrý, zachránil psíka, ktorého týrali iní a dal mu meno Kelev (hebrejsky to znamená pes). Lilach presvedčí Adama, aby sa prihlásil na krúžok sebaobrany. Ten najskôr vzdoruje, no potom si tam nájde prekvapivo blízkych ľudí. Obľúbi si najmä inštruktora, o ktorom sa povráva, že bol agentom Mosadu.

beatrice salvioni Čítajte viac Beatrice Salvioni píše o špine, ktorá vie umlčať ženský hlas

Adama aj jeho kamarátov nadchne predstava, že ich inštruktor Uri pracoval pre tajné služby. Uri je sympatický aj rodičom, považujú ho za dobrého človeka. Adamov bohatý otec teda na presviedčanie Lilach využije svoj vplyv a dohodí Urimu miesto vo firme, kde je sám viceprezidentom, hoci inak sa nikdy za nikoho nezaručuje.

Celý dej sledujeme z perspektívy Lilach, starostlivej až úskostnej matky, ktorú prenikne hrôza po ďalšom tragickom úmrtí. Na večierku, kam samotársky Adam pôvodne vôbec nechcel ísť, totiž záhadne zomrie spolužiak Džamál. Černoch, ktorý bol prívržencom radikálneho Islamského národa a ktorý Adamovi ubližoval…

kniha TALIANKA Čítajte viac Kniha týždňa: Talianka vo víre vášne, krvi a nádeje

Kniha sa číta ako psychologická detektívka, zároveň je to vynikajúci portrét americkej i izraelskej spoločnosti. Dej totiž pokračuje v Mexiku, kam vydesená Lilach vezme syna, zrazu podozrivého, že so smrťou Džamála niečo mohol mať.

Tretia, najkratšia časť knihy, sa volá V rodnej krajine – a tu zrazu všetko naberie celkom iný smer. Ak sme si doteraz mysleli, že tušíme, ako to celé mohlo byť a ako to dopadne, autorka nás prekvapí. Práve tu zamieša karty číhajúci vlk. Úžasná kniha, ktorú čitateľ nebude chcieť pustiť z ruky a ešte dlho nad ňou bude premýšľať. Apropo, ako je v Artfore dobrým zvykom, kniha má opäť krásnu obálku so siluetou ženy, ktorú namaľovala Agnesa Sigetová.

Viac na túto tému: #kniha #recenzia #literatúra