Najlepším českým filmom minulého roka sa stali Bratia režiséra Tomáša Mašína, príbeh bratov Mašínovcov, ktorí sa rozhodli bojovať proti komunistickej diktatúre so zbraňou v ruke. Film s najväčším počtom nominácií v rôznych kategóriách si napokon odniesol iba jedného Českého leva, zato toho najvýraznejšieho – za najlepší hraný film roka.
Pripomeňte si najlepšie české snímky a seriály uplynulého roka.
České levy na 31. ročníku udeľovania filmových a televíznych cien odovzdávali umelci, ktorých spájal rovnaký vek – 31 rokov, až na dve výnimky. Českého leva za najlepší film odovzdala herečka Jiřina Bohdalová, ktorú moderátor večera Marek Eben označil za „živú kultúrnu pamiatku“ (trikrát 31 rokov) a krištáľovú cenu za najlepší dokument Všechno dobře dopadne odovzdával herec Ondřej Vetchý (dvakrát 31 rokov).
Bratři obstáli v konkurencii ďalších nominovaných snímok Němá tajemství (réžia rovnako Tomáš Mašín), Přišla v noci (réžia Tomáš Pavlíček, Jan Vejnar) Tancuj Matyldo (réžia Petr Slavík) a Úsvit (réžia Matěj Chlupáček).
Rovnaká pätica filmov súperila aj v nomináciách v kategórii najlepšia réžia, cenu si napokon odniesla režisérska dvojica Jan Vejnar a Tomáš Pavlíček za komédiu Přišla v noci. Za tento film získala Českého leva ako najlepšia herečka v hlavnej úlohe Simona Peková.
Najlepším hercom v hlavnej úlohe sa stal Kryštof Hádek v seriáli Volha, za tento seriál bol ocenený aj najlepší herec vo vedľajšej úlohe Tomáš Jeřábek a Volha sa stala zároveň najlepším českým seriálom roka. Cenu za najlepší ženský herecký výkon vo vedľajšej úlohe získala Milena Steinmasslová za postavu matky vo filme Nemé tajomstvá.
Karel Roden a Regina Rázlová napriek svojmu majstrovskému výkonu vo filme Tancuj Matylda zostali bez ocenenia, rovnako aj samotný film, ktorý citlivo a veľmi zrozumiteľne nastoľuje tému alzheimerovej choroby v rodine.
Na ocenenie za najlepší scenár boli nominovaní Marek Epstein za film Bratři, Alice Nellis za Nemé tajomstvá, Tomáš Pavlíček a Jan Vejnar za Přišla v noci, Nataša Slavíková a Petr Slavík za Tancuj Matyldo a Miro Šifra za Úsvit. Českého leva si napokon odniesla Alice Nelis za scenár k filmu Nemé tajomstvá, ktorý hovorí o zriedkavej chorobe menom afázia.
Český lev čerpá silu aj zo spolupráce so slovenskými a ďalšími zahraničnými tvorcami a zároveň české filmárske zázemie dáva silu mnohým úspešným filmom, ktoré vznikajú v koprodukcii.
Slovenskú stopu na udeľovaní českých filmových cien tento rok zanechal režisér Peter Bebjak, ktorý prevzal Českého leva za najlepší televízny film či minisériu Matematika zločinu a vo svojom preslove sa kriticky vyjadril k súčasnej politickej reprezentácii na Slovensku.
Poľská režisérka svetového mena Agnieszka Hollandová si prevzala Českého leva za mimoriadny počin v oblasti audiovízie za film Hranica, ktorý u poľských politikov vzbudil nevôľu a ostré útoky voči režisérke. Hollandová poznamenala, že má už dva levy a jedného orla – čím narážala na to, že v Čechách si jej tvorbu vážia viac ako doma.
Pred desiatimi rokmi mal jej film Hořící keř až 14 nominácií a zvíťazil v 11 kategóriách, vrátane najlepšieho filmu a najlepšej réžie. V roku 2020 sa filmom roka stal jej film Šarlatán, Hollandová získala Českého leva za najlepšiu réžiu a Ivan Trojan za najlepší mužský herecký výkon v hlavnej postave.
Česká akadémia ocenila aj najlepší česko-slovenský animovaný film Tonko, Slávka a kúzelné svetlo, ktorá v rodinnej snímke otvára tému inakosti. Najlepším študentským filmom sa stala Elektra režisérky Darji Kaščejevovej. Najlepším dokumentárnym filmom sa stala snímka Všechno dobře dopadne.
Českého leva za mimoriadny prínos českej kinematografii získal kameraman Vladimír Smutný, ktorý nakrútil oscarového Kolju alebo filmy Pomaľované vtáča a Smrť krásnych srncov.
Celkovo najviac sošiek českého leva si vyslúžil televízny seriál Volha a film Bod obnovy. Za sci-fi drámu Bod obnovy získali sošku najlepší kameraman roka Filip Marek, najlepší strihač Jarosław Kamiński i najlepší scénograf Ondřej Lipenský.